וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופטימיות זהירה

11.6.2001 / 15:45

דני גילרמן, 15 שנה נשיא איגוד לשכות המסחר, תוקף כצפוי את בנק ישראל וסומך על משרד האוצר; הוצאת המשק ממיתון דורשת לדעתו הפחתה משמעותית של הרבית ונטל המס, והגדלת האוברדרפט

הכלכלה הישראלית נמצאת במיתון מתמשך, רווחי החברות הגדולות מצטמקות או הופכות להפסדים, עובדים רבים מפוטרים והמצב הבטחוני הולך ומדרדר. יום לפני הכנס השנתי של איגוד לשכות המסחר, מנסה דני גילרמן, נשיא האיגוד לשדר אופטימיות, בתקווה שהריבית תופחת בצורה דרסטית והממשלה תבצע רפורמה במיסוי.

"אני מאמין שהמשק הזה מאוד חזק, למרות המכות הקשות שנחתו עליו. יש כאן שילוב שהוא קטלני, לא רק המצב הביטחוני משפיע על הכלכלה אלא גם ההאטה בכלכלת ארה"ב, המשבר בנאסד"ק ובשווקים הפיננסים בעולם כולו והפגיעה בענף ההיי–טק. המשבר הזה לא שייך רק לישראל, אבל אני מאמין שאם נעלה על דרך של מו"מ מדיני יחזור מצב הרוח להשקיע. כלכלה זה לא רק סטטיסטיקה ומספרים, זה הרבה פסיכולוגיה. אחת הבעיות היום היא שאין לנו חשק להוציא כסף, פשוט אין מצב רוח לזה".

בחודש האחרון התבשרנו על קיצוץ בתקציבי המשרדים לטובת מערכת הביטחון ללא פגיעה במסגרת התקציב. מבחינה כלכלית, אומר גילרמן כי "זה עשוי לפגוע במשק. אני לא הייתי פוחד מגידול של חצי אחוז בגירעון, כל זמן שזה לתקופה מוגדרת והכסף הולך להשקעה בתשתיות או ברפורמה. אני חושב שהיום זה הזמן לעשות את זה".

לדעתך יש לממשלה תוכנית כלכלית מסודרת?

"אני לא יודע עד כמה אני יכול להצביע על מדיניות כלכלית ברורה של משרד האוצר. אני בפירוש מתרשם שיש מחויבות אמיתית של ראש הממשלה לצעדים שיוציאו את המשק מהמשבר".

כמו רפורמה במס?

"להציל את הכלכלה צריך יותר מצעד אחד. אין ספק שרפורמה במס יכולה להתניע את פעילות המשק. אני לא מדבר על רפורמה אמביציוזית כמו רפורמת בן בסט וגם לא על הקמת ועדה חדשה. אלה יישום מקצועי בתחום המיסוי הישיר בשוק ההון. בניגוד להצעת בן בסט חייבת להיות הורדה משמעותית של נטל המס. חייבים להבטיח שהמס השולי לא יעלה על 50% , להטיל פחות מס על עבודה ויותר מס על ההון".

גילרמן מוסיף ואומר שהזמן לוחץ והממשלה חייבת לעשות כמה צעדים ומהר: "צריך לבצע השקעות מאסיביות בתחום התשתיות ולנסות להציל את ענף הבנייה וההיי-טק הנמצאים במשבר עמוק".

בהינף יד, הוא מבטל את דבריו של שר האוצר מהשבועות האחרונים כי "כל מדיניות ממשלתית תיראה בשטח רק בעוד כשנה", ואומר: "אני חושב שזה לא נכון. אנחנו הצענו לראש הממשלה ולשר האוצר להתחיל בשורה של פרויקטים כמו בניית בתי חולים, בתי ספר וכבישים. פרויקטים מעין אלה אפשר להקים מהר יחסית. באנגליה נבנו בארבע השנים האחרונות 240 פרויקטים כאלה בהשקעה של 25 מיליארד ליש"ט, כלומר 40 מיליארד דולר. אין שום סיבה שלא יעשו את זה כאן, במיוחד כשלא נדרשת השקעה מהמדינה, כי כל ההשקעה תבוא מיזמים פרטיים. כמובן שלמדינה צריכה להיות מחויבות לטווח ארוך".

בנק ישראל גרם במידה רבה למיתון

המס על הבורסה לא יהיה בגדר "וידוי הריגה" לשוק ההון?

"הריבית הנוכחית, גם בלי המס על הבורסה, לא נותנת סיבה להשקיע. המשקיעים התרגלו לעובדה שבסופו של דבר יוטל מס על הבורסה. הורדת הריבית יכולה להיות זריקת עידוד עצומה למשק ולהוות אפקט פסיכולוגי מאוד חזק. אני חושב שצריך להוריד את הריבית ב-2% תוך חודש-חודשיים. היום ברור לכולם שהמדיניות המוניטרית של בנק ישראל היא כישלון טוטאלי. בנק ישראל נכשל בכל היעדים שהציב לעצמו כולל יעד האינפלציה. צריך להבין שפספוס כלפי מטה הוא בדיוק כמו פספוס כלפי מעלה".

גם את פרנקל תקפת על הריבית, למרות שהמשק היה במצב טוב הרבה יותר.

"משנת 95' המשק נמצא ברמת ריבית רצחנית שאין לה שום סיבה, ואני בפירוש חושב שהמדיניות המוניטרית של בנק ישראל תרמה במידה רבה להכנסת המשק למיתון הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully