וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העיצומים בבנק ישראל/ המפסיד העיקרי הוא המשק

הארץ

12.6.2001 / 20:14

מאת מוטי בסוק

קשה מאוד, אולי אף בלתי אפשרי, לכופף ועד עובדים חזק, אינטליגנטי ומאורגן, הנהנה מתמיכה מלאה של כלל העובדים. כך נוכח לדעת נגיד בנק ישראל, דוד קליין, בארבעת החודשים האחרונים. שלשום הסתיימו העיצומים הארוכים ביותר בתולדות בנק ישראל, מבלי שהנגיד הצליח להשיג את מבוקשו.

המפסיד העיקרי מתוצאות הסיכסוך הוא המשק הציבורי. שוב הוכח, כי קשה מאוד לבטל הטבות שניתנו לעובדים - גם אם חלו שינויים בתקופה, בנסיבות, ובנתונים הכלכליים.

הסכסוך בבנק ישראל היה סכסוך עבודה רגיל. עובדי הבנק הם מהמפונקים בעובדים בסקטור הציבורי, הן בתנאי שכרם והן בתנאי עבודתם. קליין, המטיף מזה שנים לשינוי בתנאי השכר במשק, בדרך שתשחוק את שכר העובדים או במקרה הטוב תשמור על ערכו הריאלי, ניסה ליישם את עמדתו בבנק ישראל, בבחינת נאה דורש נאה מקיים.

רבים, וביניהם האוצר, המתינו לקליין בפינה. הנגיד, שהוא כלכלן מבריק ומנהל טוב הרבה פחות - נפל כמעט לכל המלכודות. התוצאה? סכסוך שכר רגיל, שניתן לפתור אותו בשיחת מזנון קצרה, התפתח לעיצומים קשים שחיבלו בעבודת הבנק במשך שליש שנה.

למען הדיוק, יש לומר כי הסכסוך התארך גם בשל חילוקי הדעות הקשים בוועד העובדים. עידית סולברג, יו"ר הוועד, רצתה להגיע לקו הסיום עם ועד מלוכד. מסיבה זו נמשכו הדיונים יותר מהמצופה, והסכם שהיה בר חתימה לפני כחודשיים, נחתם רק שלשום. גם אז, חתמו עליו רק 8 מתוך 9 חברי הוועד. חבר ועד בודד, לשעבר יו"ר הוועד, לא השתתף בישיבה שסיימה את הסיכסוך.

הסיבה המרכזית לעיצומים היתה מספר העובדים שיקודמו אוטומטית בדרגה מידי שנה. הנגיד טען, כי הסכם העבודה הישן בבנק הסתיים, הנסיבות במשק השתנו, ולפיכך מעתה ואילך "רק" 25% מעובדי הבנק יקודמו בדרגה מדי שנה. כלומר, כל עובד יקודם אוטומטית בדרגה אחת לארבע שנים.

משמעות הקידום בדרגה היא תוספת שכר של כ-10%, וזאת מעבר לתוספות השכר בסקטור הציבורי. ועד העובדים טען כי אינו מוכן לוותר על ההישגים עתיקי הימים של העובדים, ולפיכך הוא דורש כי כמו בעבר, יקודמו 45% מעובדי הבנק מדי שנה. כלומר, כל עובד יקודם אוטומטית לדרגה גבוהה יותר אחת לשנתיים.

הנגיד טען, כי שיטת הקידום האוטומטי בדרגות הונהגה בתקופה שבה האינפלציה היתה דו ותלת ספרתית, כדי לענות על השחיקה בשכר.

בתקופה של 0% אינפלציה - אין עוד מקום לקידום אוטומטי. עוד אמר הנגיד כי השיטה יוצרת פרמידה הפוכה: מספר חסר פרורפציה של עובדים בדרגות הבכירות.

בהסכם שנחתם בבנק ישראל שלשום, נקבע כי השנה יקודמו 36.5% מהעובדים בדרגה, וב-2002 יקודמו 34% מהעובדים. בתמורה התחייבו העובדים שלא לנקוט בעיצומים בשנה וחצי הקרובות.

לפי ההסכם, התקף למשך שנתיים, עובד יקודם אוטומטית בדרגה אחת לשלוש שנים. מכאן, למרות שהאינפלציה השנה ובשנים הקרובות צפויה להיות נמוכה, ימשיך להתקיים מנגנון הזחילה בשכר בבנק ישראל, באחוזים גבוהים למדי. כמו כן, מחישובים שביצעה הנהלת בנק ישראל, עוד בימים הראשונים של העיצומים, עולה כי משמעותו של הקידום האוטומטי בדרגות היא זחילת שכר ריאלית של 4.28% בשנה.

לפי ההסכם החדש בבנק, 70.5% מהעובדים יקודמו בדרגה בשנתיים הקרובות. שאר העובדים ייהנו מזחילת שכר בדרכים אחרות. בסך הכל, יעלה השכר בבנק ב-4.3% ב-2001 וב-2002.

בהודעה שפירסם בנק ישראל עם סיום השביתה מודה הנהלת הבנק כי "לא היתה כל כוונה לשחוק את שכר עובדי הבנק ביחס לסקטור הציבורי. השינויים שעליהם עמדה ההנהלה נבעו מצרכים ניהוליים, שהיו עלולים להגביר את הימצאותם של עובדים רבים בדרגות גבוהות בבנק".

בעניין היציאה המוקדמת לפנסיה, התמונה דומה מאוד. עובדי בנק ישראל יכולים לפרוש מעבודתם פרישה מוקדמת בתנאים טובים במיוחד, לאחר שצברו מעל ל-20 שנות ותק בבנק, וכשהם עדין בשיא כוחם. כמתנת פרישה הם קיבלו עד כה, לצורכי חישוב הפנסיה, קידום בשלוש דרגות. הנגיד דרש כי התוספת הזו תינתן רק אם התקן של העובד יבוטל, וכי הדרגה השלישית תינתן רק במקרה והעובד הפורש היה אמור ממילא לעלות בדרגה בתקופה הקרובה. שני הצדדים טוענים כי השיגו את מבוקשם בנקודה זו.

קליין ניהל את העימות עם עובדיו בגפו, ללא כל עזרה חיצונית. גם מי שהיו אמורים לסייע לו, כמו הממונה על השכר באוצר, נציב שרות המדינה, ולמעשה הממשלה כולה, עמדו מהצד והשקיפו על העימות כאילו אין להם כל עניין בתוצאותיו. קליין, מומחה קטן בפוליטיקה, היה סבור שהרשות המבצעת צריכה לעזור לו. שתי ממשלות, של אהוד ברק ושל אריאל שרון, דחו את דרישתו להוצאת צווי ריתוק.

סכסוך השכר בבנק ישראל הסתיים, אך נותרו כמה סימני שאלה גדולים: לבנק אין מנכ"ל, הפרסומים השנתיים של כל מחלקות הבנק לא יוצאו לאור ב-2001, למחלקת המחקר ולמחלקת המט"ח אין מנהלים קבועים, והמלצתם של שלושת מומחי קרן המטבע הבינלאומית לרה-אירגון מונחות בכספת הנגיד. בכירים בבנק אומרים כי איש מלבדו לא ראה אותן. יש להניח, כי גם בחודשים הקרובים יהיה מעניין לעקוב אחרי הארועים בבנק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully