וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בינתיים הישראלים לא מבטלים טיסות /הארץ

הארץ

13.6.2001 / 16:06

חברות זרות הפסיקו לטוס ישירות לישראל ועוררו מחאות

מאת זוהר בלומנקרנץ

ההחלטה של חברות תעופה זרות לשנות את לוח הטיסות שלהן לישראל, בשל המצב הביטחוני, מעוררת תסיסה בענף התעופה ומחוצה לו. עד כה קיבלו את ההחלטה החברות אייר פראנס, לופטהנזה, אל-איטליה, סוויסאייר וק.ל.מ, וצוותי האוויר שלהן אינם לנים בישראל.

לדברי סגן יו"ר התאחדות התעשיינים חיפה והצפון, בני קופלר, אין לעבור בשתיקה על החלטה זו.

לדבריו, "בימים קשים אלה אנו שומעים על כמה חברות תעופה ששינו את לוח הטיסות שלהן, בגלל חששם של טייסים ואנשי צוות ללון בישראל. דווקא בשעות הקשות של ישראל, אנו מגלים את חוסר ההזדהות של חברות תעופה מובילות בעולם כלפי מצבנו הביטחוני העדין".

לדברי קופלר, יש לכנס בהקדם את לשכת התאום של הארגונים הכלכליים, ולהמליץ לכל חברי הארגונים להחרים את טיסותיהן של החברות שיחליטו לשנות את לוח הטיסות לישראל.

אייר פראנס: כמה מטיסות הלילה בוטלו

קופלר גם כתב את הדברים ליו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים ונשיא התאחדות התעשיינים, עודד טירה, ולנשיא איגוד לשכות המסחר, דני גילרמן.

קופלר הוסיף כי הוא מתכנן לטוס לגרמניה, ולמרות שקנה כרטיס טיסה בלופטהנזה, ביטל את טיסתו בחברה, כמחאה על החלטתה. "אני מצפה שחברי התעשיינים ואנשי העסקים ינהגו כמוני", אמר.

חברת אייר פראנס היתה הראשונה להכניס שינויים בלוח טיסותיה לישראל. מיד לאחר הפיגוע בדולפינריום בתל אביב, עזבו אנשי הצוות האווירי את מלון דיוויד אינטרקונטיננטל, הממוקם מול מקום הפיגוע, וחזרו לצרפת.

אייר פראנס אף ביטלה, בימים שלאחר הפיגוע בדולפינריום, כמה מטיסות הלילה שלה לישראל. כיום, נוחתים מטוסי החברה בלרנקה, שם מתחלף הצוות האווירי, ממשיכים לישראל ושבים בתוך זמן קצר לפאריס.

גם חברת דלתא איירליינס האמריקאית ביטלה כמה טיסות לישראל מייד לאחר הפיגוע - יממה אחת בלבד לאחר שחנכה את הפעלת קו ניו יורק-נתב"ג.

שרי ממשלה רבים גינו את ביטול הטיסות. שר התחבורה, אפרים סנה, מתח ביקורת חריפה על חברות התעופה הזרות, וקרא לציבור הישראלי שלא לטוס עם חברות אלה. סנה גם הורה לבדוק את חוקיות צעדן של חברות התעופה.

הלחץ המדיני הניב פירות

הלחץ המדיני מצד ישראל נשא פירות, לפחות בחלקו: אייר פראנס ודלתא חידשו את טיסותיהן לישראל. ואולם החברות לא שינו בחזרה את לוח טיסותיהן, כך שאנשי הצוות עדיין ישנים מחוץ לישראל.

בעקבות הצעד של אייר פראנס, קיבלו חברות תעופה אירופיות נוספות החלטה דומה לקראת סוף השבוע. לא כולן הצהירו בפומבי על החלטתן.

כך לדוגמה חברת התעופה סוויסאייר יצאה בהודעה רשמית רק לאחר שההחלטה נחשפה בעיתונות.

גם אל-איטליה וק.ל.מ לא הודיעו לאמצעי התקשורת על הצעד.

כל דוברי החברות האלה הסבירו כי השינוי בלוח הטיסות נבע מהלחץ שהפעילו ארגוני הטייסים של החברה השונות. לדבריהם, אנשי צוותי האוויר חוששים ללון בישראל, והם שדרשו מההנהלה לשנות את לוח הטיסות.

דובר לופטהנזה בישראל, יצחק זרעוני, היה היחיד שלא הסתיר את הצעד של החברה. זרעוני הסביר בגלוי כי אנשי הצוות היו עדים לחוויה הקשה של האירוע החבלני מול הדולפינריום, שכן השתכנו במלון הסמוך למקום הפיגוע. הוא הוסיף כי אנשי הצוות גם היו עדים למהומות שהתחוללו באזור בשבת שלאחר הפיגוע.

לדברי יו"ר פאנל חברות התעופה הזרות בישראל, אלי מסר, על אף השינויים בלוח הטיסות של חברות תעופה אירופיות, הקשר האווירי לישראל וממנה מתקיים כסדרו.

"שתי חברות תעופה ביטלו כמה טיסות, אך הן חזרו מייד ללוח הזמנים הרגיל. צריך להבין שהטלוויזיות הזרות משדרות כל יום אירועים המשקפים את המצב הביטחוני", הוסיף מסר. לדבריו, בכמה חברות תעופה ועדי העובדים אסרו על אנשי הצוות האווירי ללון בישראל.

"החרמת החברות הזרות אינה הוגנת"

מסר דוחה את הקריאות להחרים את חברות התעופה הזרות. "קריאתו של שר התחבורה להחרים את החברות ולהשתמש בשירותי אל על - אינה הוגנת". לדבריו, אין זה מתפקידו של שר התחבורה לקרוא להחרמת טיסות מסחריות.

אין זו הפעם הראשונה שחברות תעופה זרות מפסיקות או משנות את לוח הטיסות הסדיר שלהן לישראל וממנה בגלל המצב הביטחוני. לפני עשר שנים, ערב מלחמת המפרץ, כל חברות התעופה - מלבד אל על וטאואר אייר האמריקאית - הפסיקו לגמרי את טיסותיהן לישראל.

בשלב זה לא נראה כי הישראלים צפויים לבטל את כרטיסי הטיסה בחברות הזרות ולעבור לטיסות עם חברת אל על. עם זאת, ייתכן כי התהליך יתרחש בהמשך, והחרם על החברות הזרות יתעצם.

מנכ"ל חברת אל על, דוד חרמש, פנה אתמול במכתב אישי לכל חברי איגוד לשכות המסחר שהתכנסו לאסיפה השנתית, וקרא להם לטוס עם אל על. "בימים אלה מוכיחה אל על שוב את מחויבותה לקהל הנוסעים בכל שעה, בכל עת ובכל מצב".

חברות התעופה האירופיות ערות לתגובות בישראל, והן צפויות לקיים הערכות מצב עד סוף השבוע.

החברות יחליטו בקרוב אם לשוב ללוח טיסות רגיל ולחזור ולהלין את צוותי האוויר שלהן בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully