וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנטרג'י לא השלימה המו"מ עם בנק הפועלים ובל"ל על חוב של 53 מיליון דולר

הארץ

13.6.2001 / 19:10

ההפסד התפעולי של החברה צמח ל-7 מיליון דולר בעקבות מחיקת מלאי; נראה שהבנקים יקבלו נתח גדול יותר מחברת מנטרג'י מכפי שתיכננו

מאת יורם גביזון

פרסום הדו"חות הכספיים של חברת מנטרג'י נדחה כמעט בחודש בשל ניהול מו"מ עם הבנקים לפריסת חובה של החברה. אתמול פורסמו הדו"חות הכספיים למרות שהמגעים עם המערכת הבנקאית עוד לא הבשילו להסכם. בנסיבות אלו, יש ספק בדבר המשך קיומה של החברה כעסק חי, וקיים ספק לא קטן בנוגע ליכולתם של שני הבנקים הגדולים לגבות את חובם.

חשיפתם של הבנקים הגדולים לחברות ההיי-טק בכלל, והתקשורת בפרט, אינו דבר חדש, אבל נראה שהמקרה של מנטרג'י (לשעבר גילת תקשורת) עלול להתגלות כאחת המעידות הבולטות של הבנקים בהקצאת אשראי לחברה קטנה יחסית. מנטרג'י, אז גילת תקשורת, פתחה בסוף 99' ובראשית 2000 במסע רכש במימון בנקאי, שבמסגרתו רכשה שתי חברות אמריקאיות ואת חברת ג'ון ברייס הדרכה, תמורת 72 מיליון דולר במזומן ובמניות. זאת, מתוך כוונה להנפיק את הקבוצה המאוחדת שתיתן פתרון שלם ללימוד מרחוק,

שיכלול מערכות תקשורת ותוכנה לביצוע הדרכת תכנים וכלים לבניית קורסים ממוחשבים בסביבת אינטרנט ואינטרה-נט.

מנטרג'י, שנסחרה בשיאה בשווי של 400 מיליון דולר, תיכננה לגייס סכום גדול שיפרע את ההלוואות. ואולם, שוק ההון קרס ומנטרג'י נותרה עם החלומות ועם החוב.

מנטרג'י עוסקת בהדרכה של מקצועות מחשב בעת הסבת עובדים, ובפיתוח של מערכות לימוד מרחוק ותוכנות ללימוד אינטראקטיווי באמצעות האינטרנט. החברה חייבת 53 מיליון דולר לבנק הפועלים ולבנק לאומי. היא היתה אמורה לפרוע חוב זה עד פברואר-אפריל 2001. כיום, יש בקופתה 21 מיליון דולר ואין סיכוי שתוכל לפרוע את חובה לבנקים.

ההסכם בין מנטרג'י לבנקים היה אמור להתבסס על פרעון של מקצת החוב במזומן, ופריסת יתרת החוב לטווח קצר של 8-4 שנים בריבית נוחה, וכן מתן אופציות לבנקים.

סמנכ"ל הכספים של מנטרג'י, איתן מוצ'ניק, אמר שההלוואות מהבנקים נלקחו בהנחה שתהיה הנפקה, ואולם בעקבות השינוי בתנאי השוק, היה ברור שלא תהיה הנפקה. ההסכם הנדון כיום עם הבנקים שונה ממה שהתגבש כאשר דיווחנו על דחיית פרסום הדו"חות הכספיים. לדבריו, בחברה מעוניינים בהסכם שייצור פרופורציה סבירה בין המחזור להוצאות המימון ולא יחזיר אתה לבנקים שוב בעוד חודשיים.

מוצ'ניק אינו מוכן לפרט, אבל נראה שהבנקים יקבלו נתח גדול יותר מחברת מנטרג'י מכפי שתיכננו. מנגד, קיימת האפשרות שהבנקים יבקשו לממש את נכסיה של החברה, בהם בית הספר ג'ון ברייס. מוצ'ניק מסכים שהאפשרות קיימת. לדבריו, לא בטוח שיהיה זה חכם לממש חברה לא נכסית שהדבר היחיד שיש לה הוא מוניטין.

בצל הדיונים שיקבעו את גורלה של החברה, מציגה מנטרג'י הפסד תפעולי של 7.4 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2001. ההפסד התפעולי גרם לירידה של 6 מיליון דולר ביתרת המזומנים של החברה, עד ל-21 מיליון דולר בסוף הרבעון הראשון של 2001.

הכנסותיה של החברה ירדו ברבעון הראשון של השנה ב-4.3% לעומת הרבעון הרביעי של 2000, והסתכמו ב-20.6 מיליון דולר. מנטרג'י מפרטת לראשונה את התפלגות ההכנסות בין פעילות ההדרכה והלימוד מרחוק באמצעות חברת סאטקום. ההכנסות מהדרכה ולימוד מרחוק הסתכמו ב-17.8 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2001, לעומת 18 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2000. ההכנסות משירותי תקשורת לוויינים הסתכמו ב-2.8 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2001.

ההכנסות מחברת ג'ון ברייס הדרכה, שמלבד בית הספר להדרכה והסבה במקצועות המחשב בישראל, מפעילה בתי ספר דומים בבריטניה, טורקיה והונגריה, הסתכמו ב-14.5 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2001. כ-30% מסכום זה נבעו מהפעילות של החברה הבת הבריטית אריס. מוצ'ניק מעריך שג'ון ברייס הדרכה תסיים את 2001 במחזור של 600 מיליון דולר. לדברי מוצ'ני'ק, פעילות הלימוד מרחוק בארה"ב צומחת בקצב נמוך מצמיחת השוק בארה"ב שהיא %20 לשנה, ובוודאי נמוך מקצב הצמיחה של חברת Centra המובילה בשוק. לדבריו, החברה גייסה כוח אדם לזרוע השיווק ומשקיעה בקידום המותג שלה. לשם כך יצא המנכ"ל המשותף, זיו מנדל, לארה"ב. "צבר ההזמנות מתחיל לצמוח אולם 2001 לא תהיה שנה טובה", אמר.

הרווח הגולמי של מנטרג'י ירד ברבעון הראשון של 2001 ב-12.5% לעומת הרבעון הרביעי של 2000 והסתכם ב-5.9 מיליון דולר שהם 28.7% מהמחזור. זאת בהשוואה ל-31.4% מהמחזור ברבעון הרביעי של 2000 ו-33.6% מהמחזור ברבעון המקביל ב-2000. הרווחיות הגולמית הושפעה לרעה מההפסד הגולמי של 172 אלף דולר בחברת סאטקום, ומהפרשה של 1.2 מיליון דולר למחיקת מלאים של מוצרים מיושנים. בניכוי שני מרכיבים אלו, נשמרה הרווחיות הגולמית של פעילות ההדרכה והלימוד מרחוק ברמה של 40.8% מהמחזור. לדברי מוצ'ניק, לא יהיו מחיקות נוספות של מלאי.

ההפסד התפעולי של החברה צמח ל-7.4 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2001. זאת בעקבות הירידה ברווח הגולמי והפרשה של 2.8 מיליון דולר בגין המוניטין שנוצר ברכישת החברות האמריקאיות אלן (23 מיליון דולר במזומן) ו- LearnLinc (29 מיליון דולר במזומן) והוצאות לארגון מחדש של החברה שכללו פיטורי עובדים. מנטרג'י מעסיקה כיום 750 עובדים, מהם 320 עובדים בג'ון ברייס בישראל.

להערכת מוצ'ניק, החברה לא תסטה ביותר מ-10% מתחזית הכנסות של 83 מיליון דולר ל-2001, אך התוצאה הסופית תושפע מהסכם לפריסת החוב לבנקים. זה ישפיע על יכולתה של החברה להשקיע בקידום פעילות הלימוד מרחוק בארה"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully