וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופטיבייס - האם יצליחו ווילר ומאייר להיכנס לדירקטוריון?

הארץ

14.6.2001 / 9:09

"התקנון אינו מחייב להעניק ייצוג אוטומטי בדירקטוריון לבעלי עניין", אומר צבי הלפרין, סמנכ"ל הכספים של החברה, בעקבות רכישת 22% ממניותיה על ידי פסטין מנג'מנט

מאת בועז לוי

קבוצה של שני אנשי עסקים יהודים-שוויצים רכשה 22% ממניות אופטיבייס , והגישה לחברה בקשה לצרף שני נציגים מטעמה לדירקטוריון. הקבוצה היא פסטין מנג'מנט (MANAGEMENT FESTIN), הרשומה באיי הבתולה, ושני אנשי העסקים הם תום ווילר וארתור מאייר-סומר.

בשבועות האחרונים אספה הקבוצה מניות, ככל הנראה בבורסה, עד שהגיעה לאחרונה לאחזקה של 2.3 מיליון מניות, המהוות כ-22% מהונה של החברה. עו"ד דוד חודק ממשרד גרוס ושות', המייצג את הקבוצה אישר אתמול כי היא הגישה בקשה להנהלת החברה למנות שני נציגים מטעמה בדירקטוריון, וזאת בנוסף לששת חברי הדירקטוריון כיום.

כוונותיה של פסטין מנג'מנט באשר לאופטיבייס עדיין לא ברורות. חודק סירב להתייחס לשאלה האם מתכננת הקבוצה השתלטות על החברה הטכנולוגית. חודק אמר עוד כי לא נתקבלה עדיין תשובה מאופטיבייס לפנייתם של המשקיעים. חודק סירב להתייחס לשאלה האם מתכננת הקבוצה השתלטות על החברה.

מבנה ההון של אופטיבייס מפוזר מאוד, ומקל על השתלטות. פרט לפסטין, בעלי המניות הגדולים הם ג'ון קרוס (9%), מנכ"ל החברה האמריקאית ויוגראפיקס שקיבל מניותיו בעקבות רכישתה על ידי אופטיבייס בסוף 2000 וגוף השקעה מוסדי אמריקאי בשם וולינגטון (9%).

צבי הלפרין, סמנכ"ל הכספים של אופטיבייס אמר אתמול כי לפי תזכיר ותקנון החברה ניתן לצרף עוד שלושה חברים לדירקטוריון, וזאת בנוסף לששת החברים הנוכחיים. אלה כוללים את היו"ר ומנכ"ל רני אייזנברג, את מנכ"ל DSPG אלי איילון, ואת ג'ון קרוס.

"קיבלנו את הבקשה, ומחובתנו לבדוק מה עומד מאחורי זה, ומה התוכניות שלהם", אמר הלפרין. הוא הוסיף כי לפי התקנון, החברה אינה מחויבת לאשר לפסטין זכות ייצוג אוטומטית בדירקטוריון, והעריך כי ההחלטה על כך תתקבל בתוך שבוע עד שבועיים. השתלטות עוינת על חברה טכנולוגית היא אקט לא שכיח, אך בתקופה האחרונה גוברות ההערכותל והידיעות אודות ניסיונות כאלה. הסיבה להתעוררות היא הנפילות החדות בנאסד"ק, שהפחיתו את השווים של חברות טכנולוגיה רבות לרמות הקרובות לרמת המזומן בקופה.

את אחד הנסיונות להשתלטות כזו ביצעו לפני כחודש כור וחברות ההשקעות קונרס (השייכת לפועלים השקעות ) במניית נייס . כור וקונרס קנו אחזקות של כ-5% בנייס כל אחת, וביקשו למנות דירקטורים מטעמם בחברה.

גם נייס, העוסקת בפיתוח מערכות הקלטה ואחזור למוסדות פיננסיים ומרכזי שירות לקוחות היא חברה שנקלעה למשבר.

ככל הידוע, תוכניותיהם של כור ופועלים השקעות כללו את מכירת הפעילות של נייס והשתלטות על קופת המזומנים שלה, אולם מאוחר יותר נסוגו שתי המשתלטות הפוטנציאליות מכוונותיהן, וזאת מסיבה שלא הובררה.

התרחיש של השתלטות על מנת להשביח או למכור את הפעילות תוך כדי השתלטות על קופת המזומנים אפשרי גם באופטיבייס. בסוף מארס האחרון נותרו בקופת החברה 61 מיליון דולר במזומן ובהשקעות קצרות טווח. עם זאת, ברבעון הראשון של השנה שרפה החברה 5 מיליון דולר במזומן, ותחת ההנחה שהיא ממשיכה להקיז מזומנים, קופה זו יכולה להיות מצומצמת בכמה מיליוני דולרים ממה שמראים הדוחות הכספיים.

אופטיבייס עוסקת בפיתוח של מערכות חומרה ותוכנה להעברה של שידורי וידאו מספקיות שירות (חברות טלפוניה גדולות) ללקוחות פרטיים על ידי שימוש ברשת האינטרנט הציבורית. במהלך 2000 הפגינה אופטיבייס צמיחה גבוהה, שנשענה על קו המוצרים הישן שלה המיועד לתקשורת וידאו פנים ארגונית. החברה גם החלה בפיתוח את קו מוצרי ה-MGW שלה, שנועד להוות את מנוע הצמיחה שלה בשנים הקרובות.

אולם בסוף 2000 נקלעה החברה למשבר חמור, בשעה שהסתבר כי מכירות המוצרים הותיקים דועכות בקצב מהיר מדי. הכנסות החברה ברבעון האחרון של השנה היו נמוכות מהצפוי, והיא רשמה הפסד גדול של 15 מיליון דולר שנבע מהפחתות גדולות.

מאז משבר זה לא הצליחה החברה להתאושש, ותוצאותיה הכספיות ממשיכות להיות חלשות. נתון אחד שמצליח לשפר את השורה התחתונה בתוצאות החברה הוא הכנסות מימון, אותן מצליחה אופטיבייס להפיק מקופת המזומנים הגדולה שצברה.

הר המזומנים עליו יושבת אופטיבייס הוא תוצאה של הנפקה מניות שנייה שביצעה החברה רגע לפני תחילת המפולת בנאסד"ק.

אופטיבייס גייסה כ-70 מיליון דולר במארס 2000, שהבטיחו את עתיד החברה לטווח ארוך. ההנפקה הראשונה של אופטיבייס הייתה שנה לפני כן, ובמהלכה גייסה החברה 30 מיליון דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully