וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השופטת דורנר: אכיפת התחייבות עובד שלא להתחרות במעסיקו לתקופה בת שנתיים יכולה להיחשב כהסכם כובל

אמיר הלמר

14.6.2001 / 12:32

קבעה את הדברים במסגרת משפט מבוים בפקולטה למשפטים באוניברסיטת ת"א; טרם הוכרע בבתי המשפט האם עובד יכול להיות צד להסדר כובל בחוק ההגבלים העסקיים

במשפט מבוים שנערך בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב ביום 10 ביוני 2001, בפני שופטת בית המשפט העליון, דליה דורנר; נשיא בית הדין הארצי לעבודה, סטיב אדלר; והממונה על הגבלים עסקיים לשעבר, ד"ר דוד תדמור; נקבע פה אחד כי בנסיבות המקרה שהוצג, אין לאכוף התחייבות של עובד שלא להתחרות במעסיקו לתקופה בת שנתיים לאחר תום העסקתו.

הרכב השופטים קבע, בין השאר, כי אין לאכוף את תניית אי התחרות עקב היותה הסדר כובל, שלא קיבל פטור או אישור לפי חוק ההגבלים העסקיים.

יצוין כי השאלה האם עובד יכול להיות צד להסדר כובל כמשמעו בחוק ההגבלים העסקיים טרם הוכרעה בבתי המשפט, ולכן יש עניין מיוחד בהתבטאות שופטת בית המשפט העליון בנושא.

קיימות פסיקות סותרות בעניין, ובבית המשפט העליון תלוי ועומד ערעור על החלטת בית הדין להגבלים עסקיים לפיה עובד אינו "מנהל עסקים", כנדרש בהגדרת ההסדר הכובל בחוק, ולכן חוק ההגבלים העסקיים אינו חל על התחייבות מצדו שלא להתחרות במעסיק.

המקרה שנדון במשפט המבוים היה של סמנכ"ל הנדסה ותמיכה טכנית בחברה שמספקת מכשירים רפואיים (MRI) ושירותי תמיכה שוטפים עבורם, אשר התחייב לפני תחילת העסקתו שלא להתחרות בחברה במשך שנתיים מסיום העסקתו, ואף קיבל בתמורה לכך תשלום נכבד מראש. העובד הפר את התנאי, ופתח עסק של שירותי תמיכה ללקוחות מעסיקתו הקודמת.

יתר על כן, כדי להפעיל את עסק שירותי התמיכה ולהתחרות במעסיקו לשעבר, היה חייב העובד להשתמש בידע טכנולוגי של המעסיק שכלל סודות מסחריים וכן עשה שימוש ברשימת הלקוחות של המעסיק הקודם. נסיבות השוק היו של שלוש חברות המספקות את כלל המוצרים בארץ, כאשר כל חברה מספקת שירותי תמיכה עבור לקוחותיה שלה בלבד.

חבר השופטים קבע לראשונה באופן חד משמעי, כי מקום בו תנאי השוק הם כאלה שבלי תחרות מצד עובדים לשעבר לא תקום תחרות בשוק ? אי אפשר למנוע מהעובד להשתמש בידע שרכש אצל המעסיק, גם אם כרוכים בכך סודות מסחריים.

התנאי המונע תחרות מצד העובד לשעבר לא ייאכף. ללא ידע מוקדם באחזקה ותמיכה, שנרכש בדרך של נסיון בעבודה, אין דרך להתחרות בחברה היחידה הנותנת שירותים אלה. דברים אלה הם פיתוח נוסף של הלכות שקבעו בית הדין הארצי לעבודה בעניין צ'ק פוינט ובית המשפט העליון בעניין סער.

את המשפט המבוים ריכז ד"ר דייויד גילה מהפקולטה למשפטים בתל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully