וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד יעבור זעם

רמי קפלן

15.6.2001 / 0:27

פאנדטק חווה האטה קשה גם בענפים שהיו חסינים עד עתה. בחברה ממתינים להתאוששות

"פאנדטק היא חברה טובה, היא מובילה את השוק שלה ולא במקרה. השקענו הרבה כדי לרכוש את המעמד הזה, ואנחנו מאמינים שההשקעה הזאת תישא בסוף פירות", אומר ראובן בן מנחם, מנכ"ל פאנדטק, בעקבות אזהרת הרווח שפירסמה החברה. "כרגע אנחנו מצמצמים הוצאות בהמתנה להתאוששות השוק".

והשוק של פאנדטק אכן ספג פגיעה לא קלה. יצרנית תוכנות הבנקאות הישראלית צופה שהכנסות הרבעון השני של השנה יהיו נמוכות מן התחזיות ויסתכמו ב-10-11 מיליון דולר, לעומת תחזית קודמת להכנסות של 15 מיליון דולר, ופחות מהרבעון הקודם בו נכנסו 13.1 מיליון דולר.

שורת הרווח עומדת להיפגע באופן מכאיב אף יותר. החברה מצפה להפסד של 17-24 סנט למניה (בנטרול הוצאות חד פעמיות והפחתות מוניטין), לאחר שברבעון הקודם הצליחה להציג איזון פרו פורמה בשורה התחתונה (או הפסד של 4 סנט למניה כולל הוצאות חד פעמיות ופחת).

אך לפני חודש, הביע בית ההשקעות פייפר ג'פרי ביטחון במודל העסקי של החברה, וציין ש"החברה מנווטת היטב בסביבת הרכש הצוננת של צפון אמריקה". אולם עתה מסתבר שהמים הולכים וקופאים. פלח השוק החסין האחרון בו פעלה פאנדטק, הבנקים הגדולים, התחיל גם הוא להיפגע לאחרונה, וגם שם לוקח לעסקות רכש זמן ארוך בהרבה להיסגר, אם בכלל.

שוק הלקוחות הקטנים והבינוניים כבר נפגע עוד קודם, והיה הגורם העיקרי לחולשה שפאנדטק התחילה לגלות בשני הרבעונים האחרונים. אז עוד הצליחה החברה לפצות על הירידה במכירת רשיונות חדשים לתוכנה, על ידי כך שהגדילה את שיעור חוזי האחזקה והשירות. כעת, עם התמשכות המגמה הזאת, הפוגעת באופן בלתי נמנע בשולי הרווח, ועם זחילת המיתון אל הלקוחות הגדולים, כבר לא תצליח החברה להימנע מהפסד הולך ומעמיק.

מבין ענפי הפעילות של פאנדטק נפגעה בעיקר מכירת הרשיונות של קו המוצרים העיקרי של החברה, מערכות סליקה מזומנים, המנהלות העברת כספים בין בנקים. נפגעו פחות המערכות לסליקת מט"ח בזמן אמת (החלפת מטבעות), ושירותי ה-ASP שפאנדטק מספקת לבנקים קטנים שמעוניינים לבצע מיקור חוץ של שירותי בנקאות אלקטרונית. שירותי ה-ASP חוסכים כסף בטווח הקצר, ולכן שורדים בינתיים את המיתון.

ממשיכים לקצץ

"המיתון הגיע בעיתוי לא טוב עבור החברה, שסיימה בשני הרבעונים האחרונים פיתוח ממושך ויקר של קו מוצרים חדש, המתקדם מסוגו בעולם", אומר בן מנחם. במצב הנוכחי, שלא עומד להשתפר, לפי הערכת החברה, בשניים עד ארבעת הרבעונים הבאים, אין הרבה ביקוש למערכות משופרות, שעד כה נמכרו רק לענק הבנקאות סיטיבנק.

כבר בסוף הרבעון הראשון הודיעה פאנדטק על תוכנית קיצוצים שעומדת להתאים את אופי הפעילות של החברה לקצב המכירות המואט. עתה החליטה החברה להאיץ את התהליך ולהוסיף למצבת כוח האדם שהיא עומדת לפטר עוד 12% מעובדיה, שהם 40 איש. ברבעון הקודם כבר פיטרה החברה מספר דומה של עובדים. הקיצוץ הנוסף עומד להוסיף מיליון דולר להוצאות החד פעמיות של פאנדטק ברבעון השני.

בנוסף, נוקטת פאנדטק שורה נוספת של צעדים כגון איחוד מרכזי פיתוח, קיצוץ בהוצאות הנהלה וכלליות, קיצוץ בהטבות וכדומה. כפי שאומר בן מנחם, אין בכוונת החברה לשנות את קווי הפעילות שלה באופן כלשהו, אלא פשוט לחשוק שיניים ולהמתין עד יעבור זעם.

אולם היום כבר ברור שאף אחד לא יודע מתי תשכך הסערה. בתקופה זו, בה לעתים קרובות מתנפצות לרסיסים הערכות בנות חודש, וחברות דוגמת פאנדטק מודיעות "מעכשיו לעכשיו" על ירידה דרמטית בפעילות ועל רמת ציפיות שואפת לאפס, אף אחד לא יודע בדיוק כיצד ייראה השוק בשוך הסערה, מי ישרוד אותה, ומי לא.

הסוחרים מכל מקום, התייחסו ברצינות לאזהרת הרווח ושלחו מיד את המניה לצניחה של 26%, למחיר של 6.6 דולרים, המשקף שווי שוק של כ-100 מיליון דולר. למרות שבתחילת מאי עוד נסחרה המניה במחיר גבוה מ-10 דולרים, נקב אז בית ההשקעות פייפר ג'פרי, בזהירות ראויה לציון, במחיר יעד בן 11 דולר בלבד. היום כבר נראה היעד הזה אתגרי מספיק להשגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully