וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנחיות חדשות: רשויות המס יתחשבו בעוסקים ויאפשרו פריסת חובות

הארץ

15.6.2001 / 9:27

מאת בן-ציון ציטרין

רשויות המס ערות למשבר העסקים הקטנים ולבעיית תזרים המזומנים של הנישומים, והן יתחשבו בעוסקים המצויים בקשיים, ויאפשרו פריסת חובות. הן לא יכשילו הסדרים, שיקום חברות או ניהול חברות תחת מפעילים זמניים, גם כשקיימת חבות מס; אלה ההנחיות שהועברו באחרונה לפקידי השומה של מס הכנסה ולמנהלי תחנות מע"מ.

נציבות מס הכנסה תתחשב בנישומים המצויים בקשיים ותגמיש את פרישת חובותיהם - גם חובות שנים עברו וגם חובות הנובעים מאיחורים בתשלומי מקדמות וניכויים. הנציבות יוזמת הצעת חוק, שיסמיך את פקיד השומה לפטור נישומים מהגשת דו"ח בתנאים מסוימים.

סגן הנציב לגבייה ומודיעין, רועי מקוב, אמר כי הגבייה מתמקדת בטיפול בענפים משגשגים ע"י הגדלת המקדמות, ובגבייה מאוכלוסיות מיוחדות.

להערכת נציב המס, יוני קפלן, הגבייה המרובה שאיפיינה את חמשת החודשי השנה הראשונים באה עקב אירועי מס גדולים וחד פעמיים, ואינה מעידה על המצב האמיתי או משפיעה על התחזית לירידה בגבייה בחודשים הבאים לעומת אשתקד.

גם מע"מ ישנה מדיניות, ויסיר התנגדותו למחיקת חובות לצורך הסדרי נושים ושיקום חברות. במקרים רבים מסכימים הנושים המובטחים, ובראשם הבנקים ושלטונות מס הכנסה, לוותר על חלק מחובם לטובת הנושים הבלתי מובטחים, כדי לאפשר לאלו לקבל משהו מחובם, דבר אליו התנגדו שלטונות מע"מ עד היום.

לדעת מנהל המכס ומע"מ, מוטי אילון, לפי חוק מע"מ אין סמכות לשלטונות לוותר על קרן החוב אלא רק על הפרשי הצמדה וקנסות. משפטנים, וביניהם עו"ד אביחי ורדי, מומחה לפירוקים, טוענים כי למע"מ יש סמכות לוותר על חובות לצורך אישור הסדרי נושים שכן ההסדרים האלה גוברים על כל החוקים האחרים. בדעה זו תומך גם סגן החשב הכללי, צביקה חלמיש. לדעת חלמיש, לרשויות המדינה יש סמכות לוותר על כספים המגיעים להן באישור החשב הכללי, ומקרים של שיקום חברות ראויים לשימוש בפרוצדורה זו.

בתגובה לפניית רו"ח שלמה נס, שאמר כי שלטונות מע"מ צריכים לשנות מדיניות בהסדרי נושים, הבטיח אילון כי שלטונות מע"מ יתייעצו בהקדם עם היועץ המשפטי לממשלה והחשב הכללי כדי לאפשר מתן הסכמי מע"מ להסדר נושים, גם אם הדבר כרוך בוויתור על חובות, כדי להציל ולשקם חברות.

שלטונות מע"מ יאפשרו לעוסקים שאינם יכולים לשלם את סכום המע"מ בצמוד לדיווחם החודשי, לפרוס באישור את התשלום. כמו כן פועלים במע"מ כדי לקדם את ההכרה בחובות של עוסקים פלסטינים לישראלים כחובות אבודים לצורכי קיזוז מהעברות חדשות למע"מ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully