וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת הברירה של יו"ר פלאפון

הארץ

17.6.2001 / 8:19

מאת הדר חורש

יגאל בר-יוסף מנכ"ל פלאפון, יגאל בר-יוסף, מנסה לשרוד מסע לחישות שנועד להכשיר את הקרקע להדחתו. את המסע מוביל יו"ר הדירקטוריון החדש של החברה, אמנון נויבך, שהצליח לגייס לצדו כמה חברי דירקטוריון, אך עדיין לא הכשיר את הקרקע לעימות חזיתי. נראה כי נויבך מצליח לגייס לצדו את נציגיה של חברת שמרוק, שהם מחצית מחברי הדירקטוריון. שמרוק נכנסה לפלאפון בנעליה של מוטורולה, ששלטה בחברה במשותף עם בזק.

ההסכם ההיסטורי בין בעלי השליטה נתן בידי בזק סמכות למנות את יו"ר החברה ומחצית ממספר הסמנכ"לים. המנכ"ל מונה על פי המלצת מוטורולה. מיד עם רכישת מניות מוטורולה על ידי שמרוק נשאלו

נציגי שמרוק אם ברצונם לבצע שינויים ניהוליים בחברה, אך אלה העדיפו בינתיים שלא להמליץ על שינויים, וודאי שלא הציעו להחליף את המנכ"ל.

היו"ר החדש של פלאפון, נויבך, נכנס לתפקידו בתקופה רגישה. בינואר עמדה החברה על סף מפנה אסטרטגי. אסטרטגיית "נתח השוק" שנקטה ב-2000 התבררה כטעות, והצלחת המבצע השיווקי לא היתה ברורה. החברה לא הצליחה להגדיל את נתח השוק שלה על חשבון שתי החברות האחרות, ונתח השוק שלה אף ירד. הנהלת החברה טוענת כי התוכנית בוצעה לפרטיה והשיגה את יעדיה מבחינת גיוס המנויים המתוכנן, כ-300 אלף. אבל הפסדי החברה הסתכמו ב-2001 ב-128 מיליון שקל, והיא היתה בעיצומו של רבעון שנועד להסתכם בהפסד של 60 מיליון שקל נוספים.

פלאפון נזקקה לתוכנית מפנה מהירה שתחזיר אותה לרווחיות בלי לפגר במרוץ לגיוס לקוחות. היה זה בר-יוסף שהכריז על שינוי הכיוון של החברה, אבל מאחורי הקלעים התחיל נויבך להדק את המעקב והבקרה על פעילותו של המנכ"ל, לדרוש דו"חות על דיוני ההנהלה ולהתערב בקבלת ההחלטות. עכשיו דורש נויבך להאיץ את הליכי ההתייעלות בחברה ולהקדים ככל האפשר את המעבר לרווח.

בדירקטוריון פלאפון מתקשים לומר מה בדיוק רוצה נויבך מבר-יוסף. יש האומרים כי מדובר בדפוס קבוע של נויבך, הנוהג לפעול להחלפת מנהלים בדירקטוריונים שבהם הוא ממלא תפקיד מרכזי.

מקורבים להנהלת החברה טוענים כי אין מחלוקת עקרונית בין היו"ר למנכ"ל; מדובר בעיקר חוסר כימיה אישית בין שני מנהלים דומיננטיים, ובניסיונו של בר-יוסף לשמר את מרחב הפעולה שממנו נהנה בתקופה שבה כיהן קודמו של נויבך, יעקב בן גור. נויבך מנסה לתפוס מקום מרכזי יותר בניהול החברה, ועל הרקע הזה, העימות בינו לבין בר-יוסף הדומיננטי הוא כמעט בלתי נמנע.

בינתיים מצליח בר-יוסף להעביר בדירקטוריון החברה כמעט כל החלטה ולזכות בתמיכה. במצב עניינים זה אין לנויבך בסיס לדיון רציני בדירקטוריון בעניין הדחת המנכ"ל, המבקש לכהן בתפקידו לפחות עד להשלמת ביצוע התוכנית להעביר את החברה לרווח.

בר-יוסף נכנס לתפקידו על סף קריסתה של רשת פלאפון ומאוחר מכדי שאפשר יהיה למנוע את המשבר הקשה שפרץ בעקבות הקריסה. הוא הוביל את החברה בעיצומו של המשבר ובהתאוששות המרשימה שלאחר מכן. אפשר לחלוק על חלק מהחלטותיו הניהוליות, כגון מדיניות האינטרנט הסלולרי של פלאפון, מדיניות "נתח השוק" בשנה שעברה ואפילו על ההחלטה לבחון את השותפות עם וירג'ין. אבל צעדיו כולם ננקטו בגיבוי מלא של דירקטוריון החברה, וביצוע ההחלטות היה כמעט ללא דופי. נויבך יכול אולי לשכנע את הדירקטוריון להגביר את המעורבות בניהול החברה, אך אינו יכול לטעון שמצבה של החברה מחייב את החלפתו של בר-יוסף.

נויבך נאלץ לכלכל את צעדיו בזהירות לנוכח הסביבה הפוליטית הלא-נוחה. יו"ר פלאפון הוא מינוי פוליטי. הוא מונה על פי הוראתו של שר התקשורת הקודם, בנימין בן אליעזר. שר התקשורת הנוכחי, ראובן ריבלין, אינו מחויב לו, ותמיכתו אינה מובטחת לנויבך אם יפרוץ עימות חזיתי בצמרת פלאפון. בעבר היה יו"ר פלאפון מוגן על ידי מינויו לתקופה קצובה מראש. ואולם שינוי שאושר בשנה שעברה בתקנון בזק מאפשר לריבלין להחליף את נויבך או כל דירקטור אחר של בזק בתוך חודש. הפסקת כהונתו של נויבך כדירקטור בבזק תגרום כמעט אוטומטית לפיטוריו מתפקיד יו"ר פלאפון.

שיקול נוסף במערכה זו הוא הפרטת בזק. אם תסתיים ההפרטה בהצלחה, עתידה פלאפון לעבור לשליטתה המוחלטת של בזק המופרטת. צעדי ההפרטה הופכים את כל המינויים בפלאפון לזמניים, וכל זעזוע בצמרת פלאפון עשוי להתפרש כניסיון לחבל בהפרטה. ייתכן מאוד שההפרטה אינה לרוחם של חלק מיושבי הכורסאות בצמרת פלאפון ובזק, אך איש מהם אינו מעוניין להיראות כמתנגד לה.

נראה כי פרישתו של בר-יוסף נתונה היום בעיקר להחלטתו שלו עצמו, ובר-יוסף אינו מתכוון להגיש את ראשו לנויבך. הוא בטוח כי הוא פועל על פי תוכנית עסקית שתביא את החברה לרווח כבר ברבעון האחרון של השנה, ואינו רוצה לפרוש כשהוא משאיר אחריו דו"חות הפסד ומנהלים שיהפכו את תוכניתו על פיה ויציגו אותו כמי שנטל לידיו חברה מרוויחה והשאיר אחריו חורבות. לכן מעריכים בצמרת החברה כי בר-יוסף לא יפרוש לפני תום השנה, אלא אם כן ייהפך העימות בינו לבין נויבך למשבר חסר תקנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully