וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"טבע תהיה מלכת התרופות להורדת כולסטרול"

הארץ

18.6.2001 / 8:27

כך אלי הורביץ עם קבלת אישור ה-FDA/ הארץ

מאת יורם גביזון

אלי הורביץ "אנחנו נהיה מלכי הסטטינים" אומר מנכ"ל חברת טבע, אלי הורביץ. הסטטינים היא משפחת תרופות המפחיתות את רמת הכולסטרול בדם. צעד ראשון לקראת השליטה במשפחת מוצרים זו נעשה אתמול כשחברת טבע קיבלה את אישור רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) לייצור ולשיווק תרופת ה-Lovastatin, שהיא הגרסה הגנרית של תרופת ה-Mevacor של חברת Merck, המיועדת להורדת כולסטרול. טבע קיבלה אישור לשווק את התרופה בטבליות של 10, 20 ו-40 מיליגרם.

המכירות של התרופה בארה"ב במונחי המחיר של המוצר המקורי הסתכמו ב-214 מיליון דולר. ככל הידוע לטבע, היא החברה הראשונה שקיבלה אישור לשיווק התרופה, אך מכיוון שלא הוגשה בהליך הידוע כ-Paragraph 4, לא תזכה בתקופת בלעדיות של 6 חודשים בשיווק המוצר.

הורביץ מעריך שבתוך ימים עד חודשים יצטרפו חברות נוספות, כמו Mylan, ו-Geneva שהיא החברה הבת הגנרית של נוברטיס, לשיווק המוצר ו-3-2 חברות יתחרו על השליטה בשוק.

חשיבות האישור הנוכחי אינה רק בתרומתו להגדלת מחזור המכירות של החברה. הורביץ מסביר שה-Lovastatin היא אחת ממשפחה של תרופות שהפטנט עליהן עומד להשתחרר החל מהשנה הבאה ועד אמצע העשור. "אנחנו מייצרים את המשפחה הזו בהונגריה ומשקיעים בכך זמן מחקר ועבודה כדי שנהיה הטובים והיעילים בעולם. זו היא סדרת מוצרי ענק. להערכתי מדובר בשוק של מעט יותר מ-5 מיליארד דולר שנמצא עדיין בצמיחה".

טבע נערכת בשנתיים האחרונות ליציאה המזורזת של תרופות ממשפחה זו מהגנה פטנטית. נוסף לייצור ולשיווק של הגרסות הגנריות של התרופות ממשפחה זו, טבע כאחת החברות הגנריות היחידות בעלת אינטגרציה מלאה בייצור, מתכננת לספק את חומר הגלם לייצור כל התרופות ממשפחת הסטטינים.

הורביץ העריך כי החברה תוביל בתחום זה, ושגם מתחרותיה ירכשו ממנה את חומר הגלם. להערכתו, מכירות חומרי הגלם למשפחת תרופות זו יגדלו ממיליוני דולרים לעשרות מיליוני דולרים בשנה במחצית העשור, ולקראת סוף העשור - אף יותר מכך.

משפחת הסטטינים, המורכבת מ-5 משפחות של תרופות, עשויה להיות קבוצת התרופות המובילה בטיפול ובמניעת מחלות לב. הפעילות המרכזית של התרופה היא הפחתת ייצור הכולסטרול. מחקרים גילו כי התרופות ממשפחה זו מפחיתות את רמת הכולסטרול ב-15%-20%. אחד מיתרונותיה הוא שיעור ההיענות הגבוה של החולים לתרופה, כלומר החולים נוטים יותר להישמע להנחיות הרופא באשר למינון ולתדירות נטילת התרופה.

הסטטינים מקטינים את התמותה והסיכון להתקפי לב. מחקרים שנעשו גילו כי ניתן לתת את התרופה גם לחולי לב בעלי רמות תקינות של כולסטרול, משום ששיעור התמותה של חולים שסבלו מהתקף לב וקיבלו את התרופה ירד. התרופות הוכחו כמייצבות של הנגע הטרשתי, הגורם להצרת עורקי הלב ומאוחר יותר לקרע בעורק ולהתקף לב.

אפקט חיובי נוסף של התרופות הוא שהן נוגדות חמצון, ובכך מפחיתות את שקיעת הכולסטרול בתוך הנגע הטרשתי. העובדה שהן מתאפיינות בתופעות לוואי מועטות ותועלתן רבה, גורמת לכך שרופאים נוטים להפחית את רמת הכולסטרול המינימלית בדמו של החולה שמצדיקה נטילת התרופה.

הרחבת השימוש בסטטינים מעבר להפחתת רמת הכולסטרול בדם, הגדילה משמעותית את פוטנציאל השוק שלה. ניתן לעמוד על חשיבותה של משפחת תרופות זו מהעובדה שחברת פפיזר יזמה את המיזוג עם חברת וורנר למברט כדי לזכות בזכויות הייצור והשיווק של תרופת ה-Lipitor, שהיא התרופה המובילה בעולם להפחתת רמת הכולסטרול, והתרופה השנייה בגודלה בכל הקטגוריות. מכירות ה-Lipitor צמחו ברבעון הראשון של 2001 ב-31% לעומת המקביל והסתכמו ב-1.5 מיליארד דולר.

האישור לשיווק ה-Lovastatin הוא האישור הגנרי השלישי הניתן לטבע בתוך שבועיים. קדמו לו האישור הטנטיווי לשיווק גרסה גנרית לתרופת הפרוזאק נגד דיכאון, שמכירותיו במונחי המוצר המקורי היו 70 מיליון דולר, והפמוטידין שהוא הגרסה הגנרית של תרופת ה-Repcid לטיפול בכיב קיבה, ומכירותיו במונחי המוצר המקורי הסתכמו ב-125 מיליון דולר.

במקביל משתתפת טבע במירוץ לרכישת חברת פולדינג האוסטרלית. הורביץ אמר כי אינו יכול להעריך כיצד ומתי יסתיים המכרז, אבל לדבריו בכל הקשור לתג המחיר המיוחס לרכישתה של החברה הבת האמריקאית של פולדינג, פיורפאק (550 מיליון דולר), יש רמה גבוהה של אי דיוק באינפורמציה המדווחת.

הוא הדגיש כי מחיר זה עלה כחלק מהצעת הרכש העוינת של חברת מיין למניות פולדינג. מיין הציעה מיליארד דולר לרכישת פולדינג מתוך כוונה למכור את עסקי התרופות הגנריות בטבליות ב-550 מיליון דולר לפחות. הורביץ רמז כנראה שמחיר הרכישה של פיורפאק, שמחזור מכירותיה בארה"ב 150 מיליון דולר, עשוי להיות נמוך יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully