וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושרה תוכנית הסיוע לענף הנדל"ן: יוגדלו ההטבות לזכאים באזורי עדיפות

הארץ

19.6.2001 / 10:07

במשך ארבעה חודשים יינתנו הלוואות של עד 50 אלף שקל בריבית של 4%

מאת זיו מאור

הקבינט החברתי-כלכלי אישר אתמול את התוכנית שהכינו נציגי משרד האוצר, משרד השיכון ומשרד ראש הממשלה, לחילוץ ענף הנדל"ן מהמיתון שבו הוא שרוי; התוכנית שאושרה כוללת מתן הלוואות מסובסדות ומענקים לרכישת דירות לתקופה של ארבעה חודשים בלבד, ורק באזורי עדיפות לאומית.

למרות האישור, התוכנית לא תיושם בינתיים, עד שתיקבע רשימת היישובים שייהנו מ"הלוואות מקום", כלומר הלוואה לרוכשי דירות ביישובים ספיצפיים שבהם יש מלאי גדול של דירות לא מכורות. שרי מפלגת העבודה בקבינט מתנגדים להכללת ארבעה יישובים המצויים מעבר לשטחי הקו הירוק - אריאל, ביתר, גבעת זאב ומעלה אדומים - ברשימת 14 היישובים שרוכשי הדירות בהם ייהנו מהלוואות אלה.

על פי התוכנית שאושרה בקבינט, יינתנו לרוכשי דירות באזורי עדיפות לאומית א' ו-ב' בלבד (כ-415 יישובים), הלוואות בריבית מסובסדת של 4%, עד לסכום של 50 אלף שקל; ההלוואות יוענקו רק במשך ארבעה חודשים.

הלוואה זו תיתוסף להלוואות הניתנות כיום לרוכשי דירות באזורים אלה. הרוכש דירה באזור עדיפות א' זכאי כיום להלוואה בריבית מסובסדת של 4.5%, עד לסכום של 80 אלף שקל, הכוללת גם מענק של עד 42.5 אלף שקל; הרוכש דירה באזור עדיפות ב' זכאי כיום להלוואה בריבית מסובסדת של 4.5%, עד לסכום של 60 אלף שקל, הכוללת מענק של עד 20 אלף שקל.

כמו כן יזכו חלק מרוכשי הדירות באזורי עדיפות לאומית א' ו-ב', כך על פי התוכנית, ל"הלוואות מקום", אם אלה יאושרו; "הלוואת מקום" ניתנת בריבית מסובסדת של 4.5%, עד לסכום של 50 אלף שקל, וכוללת מענק של עד 25 אלף שקל (הלוואת מקום מוענקת לרכישת דירות חדשות בלבד).

שישה מהיישובים הנכללים ברשימת 14 היישובים שרוכשי הדירות בהם זכאים להלוואת מקום, נכללים באזור עדיפות לאומית א' - כרמיאל, נצרת עלית, חריש, צפת, קרית שמונה וטבריה; ביישובים אלה יסתכמו ההלוואות הממשלתיות בסכום של עד 180 אלף שקל, מתוכם 67.5 אלף שקל כמענק.

ארבעה יישובים נוספים הנכללים ברשימה - מגדל העמק, אשדוד, בית שמש ואור עקיבא - מצויים באזור עדיפות לאומית ב', וביישובים אלה יסתכמו ההלוואות הממשלתיות בסכום של עד 160 אלף שקל, מתוכם 40 אלף שקל כמענק.

על פי סעיף נוסף בתוכנית, יינתנו "הלוואות מקום" מיוחדות גם לרוכשי דירות חדשות בשכונות החדשות בירושלים; הלוואת המקום המיוחדת תסתכם, לכל היותר, ב-100 אלף שקל, 50 אלף שקל מתוכה כמענק.

חלקים מהתוכנית שאושרה אתמול נכללו גם בתוכנית המקורית לשיפור מצבו של ענף הנדל"ן, שהציג משרד השיכון. משרד האוצר התנגד בעבר לחלקים בתוכנית זו, וכמעט כל בכירי המשרד, ובכללם גם שר האוצר סילבן שלום, הביעו התנגדות פומבית לרבים מסעיפיה.

באוצר לא אהבו את הרעיון להגדיל את הסיוע לרוכשי הדירות, וגם לא את הסבסוד המוגבל לפרק זמן קצר, ואמרו כי מחירי הדירות והריבית על המשכנתאות הוזלו ממילא בתקופה האחרונה, וכי יש לפעול להגדלת ההיצע ולא לעודד ביקושים; במשרד השיכון האמינו שתוכנית לזמן מוגבל עשויה לעודד רוכשי דירות לבצע עסקות בטווח קצר, ולחלץ בכך את הענף מהמשבר.

בסופו של דבר הושגה הסכמה בין המשרדים, והתוכנית שאושרה אתמול היא פרי פשרה שגיבשו נציגיהם. כמו כן נקבע בתוכנית שאושרה, כי מכסת הדירות המשווקות לזכאים בשיטת מחיר למשתכן תוגדל ב-10,000; בבנייה בשיטה זו נקבע מחיר הקרקע מראש, והקבלנים מתחרים ביניהם על מחירה הסופי של הדירה. גם לפני אישור ההגדלה, יכול היה משרד השיכון לשווק עוד 4,000 דירות בפרויקט.

עוד נקבע בתוכנית, כי האפשרות לעודד את הבנייה להשכרה תיבחן, כי תגובש הצעת חוק תכנון ובנייה חדש, וכי תוכניות רחבות היקף יקודמו באמצעות ועדת מנכ"לים ממשרדי ממשלה שונים; הצעה זו מהווה מעין "גרסה מרוככת", של ההצעה המקורית, להחזיר את הול"לים - הוועדות לבנייה למגורים, שאישרו בתחילת שנות ה-90 תוכניות בהליכים מקוצרים.

התוכנית כוללת גם כמה הקלות לקבלנים, למשל דחייה של עד שישה חודשים בהחזר עלויות פיתוח הקרקע, דחייה שתקל עליהם בתקופה שבה נמצאות המכירות, שאמורות לממן את עלויות הפיתוח, בשפל.

עיקרי התוכנית

* הלוואות של עד 50 אלף שקל ובריבית של 4% באזורי עדיפות א' ו-ב' בנוסף להטבות הקיימות.

* הלוואת מקום לרוכשי דירות בשכונות חדשות בירושלים בסך 100 אלף שקל, מתוכה 50 אלף מענק.

* הלוואת מקום ב-14 יישובים בסך של עד 50 אלף שקל, בריבית של 4.5%, מתוכם 25 אלף שקל מענק.

* שיווק של 10,000 דירות נוספות לזכאים בשיטת "מחיר למשתכן".

* בחינה לעידוד בנייה להשכרה.

* דחיית תשלומי פיתוח לקבלנים עד 6 חודשים.

* הקמת ועדת לבחינת מיסוי הענף - במקום או בהמשך לוועדת גל-ים.

* קידום תוכניות בנייה גדולות באמצעות ועדת מנכ"לים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully