וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן פתרון למשבר החשמל בקליפורניה: הרשויות קבעו פיקוח על המחירים הסיטוניים

סן חוזה מרקיורי

19.6.2001 / 18:45

עליית מחירי החשמל הסיטוניים גרמה למשבר שכמעט מוטט חברות בקליפורניה

בתגובה ללחץ הפוליטי ולביקורת שהוטחה בהם, רגולטורים פדרליים נקטו אתמול בצעד נועז בניסיון לסיים את משבר האנרגיה בקליפורניה. הרגולטורים קבעו מחירי גג ופיקוח על המחירים הסיטוניים של החשמל בכל מערב ארה"ב. זאת לאחר שעליית מחירי החשמל הסיטוניים גרמה למשבר שכמעט מוטט חברות בקליפורניה.

התוכנית, אשר אושרה פה אחד, קובעת מחירי חשמל נמוכים מאלה שדורשים היצרנים. היצרנים יוכלו להעלות את מחירי החשמל רק לאחר שיצדיקו את ההעלאה בפני ועדת האנרגיה הפדרלית. התוכנית תיכנס לתוקף ב-12:01 בבוקר יום רביעי.

תוכנית זו כופה ומגבילה - בניגוד לדרישות קודמות של הבית הלבן ושל הנשיא בוש - שמדינת קליפורניה תפתור את הבעיה באופן עצמאי. הנשיא מסר ביום שני שהוא מאשר ותומך בהחלטת הוועדה. הדמוקרטים הריעו לאור מעבר הוועדה לאקטיוויזם שיפוטי, למרות שדרשו מערכת הגבלות מחמירה עוד יותר.

"במשך כמעט שנה לחצתי על הוועדה לעשות את עבודתה ולכפות מחירי חשמל הגיוניים", אמר מושל קליפורניה, גריי דייוויס. "היום הוועדה נקטה בצעד הראשון לכיוון הנכון, אך עדיין יש הרבה מה לעשות".

דייוויס רוצה שהוועדה תכפה על יצרני האנרגיה החזר כספי של 8.9 מיליארד דולר בשל מחירי חשמל מופרזים. דיוני הוועדה בנושא זה יחלו בשבוע הבא.

הדמוקרטים ביקרו בחומרה את הממשל הפדרלי, אשר סירב לנקוט בצעדים שיוציאו את קליפורניה ממשבר האנרגיה. אך כעת, כאשר בסנאט יש רוב דמוקרטי, חקיקת חוקים אשר יגבילו את מחירי החשמל לתחום "צודק והגיוני", כדברי דייוויס, קרובה מתמיד.

אולם פקידים של מדינת קליפורניה דורשים אקטיוויזם שיפוטי נוסף. הם טוענים שהיצרנים עדיין רשאים להעלות את מחירי האנרגיה במדינות מסוימות במערב ארה"ב. כמו כן, חברות החשמל שאינן מרוצות מהורדת המחיר בקליפורניה, ימכרו את תוצרתן במדינות אחרות בשוק המערבי.

התוכנית, שנועדה לפתור את משבר האנרגיה בקליפורניה, מנסה להגביל את המחירים מבלי לקבוע אותם בשוק האנרגיה הפרטי בקליפורניה. ללא "גבול מוחלט" עלולים מחירי האנרגיה לעלות "די גבוה", כך לדברי סברין בורנסטיין, יו"ר מוסד האנרגיה של אוניברסיטת ברקלי בקליפורניה.

התוכנית קובעת שחברות החשמל ימשיכו בהצעת מחירים למדינה מדי יום. רגולטורים פדרליים ישתמשו בהצעות על מנת לקבוע תקרת מחיר לחשמל. התקרה תיקבע לפי יצרנית החשמל המופק מגז שהיא הכי פחות יעילה בקליפורניה.

יו"ר ועדת האנרגיה הפדרלית, קורט הברט, אמר שהתוכנית הוכיחה את יעילותה עד כה. לדוגמה, מחיר החשמל בחודש מאי לפני הגבלת המחירים היה 300 דולר לשעת מגה-וואט. המחירים נפלו ל-120-135 דולר, לאחר הכרזת מצב החרום הראשונה. בהכרזת מצב החרום השניה נפלו המחירים ל-108 דולר למגה-וואט שעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully