וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטנלי פישר בונה מערך נזילות מוניטרי חדש: "פרוזדור ריביות" ברוחב של 2% סביב ריבית בנק ישראל

איתן אבריאל

16.8.2005 / 15:27

מטרת המהלך: ליישם שיטה פשוטה, הדומה לזו של אירופה ובנקים מרכזים אחרים; בנק ישראל יקבע את הריבית במשק באמצעות השיטה החדה



נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, ביצע אתמול את המהלך המוניטרי המשמעותי הראשון מאז נכנס לתפקיד. פישר ביטל את מבנה ההלוואות המוניטריות שהיה קיים בבנק ישראל ובמערכת הבנקאית מזה שנים רבות, ושהיה מיוחד לישראל, ובמקומו ייסד מערכת חדשה על פי מודל מוכר מהבנק המרכזי האירופאי ומבנקים מרכזיים אחרים בעולם. מערך הנזילות המוניטרי הוא הכלי שבעזרתו קובע בנק ישראל את הריבית במשק ושולט על הנזילות במערכת הבנקאית.



על פי הודעת הבנק, ייכנס השינוי לפעול באופן כמעט מיידי, החל מה-1 בספטמבר השנה.



על פי המודל החדש, יוצר בנק ישראל "פרוזדור ריביות" ברוחב של 2% סביב הריבית הרשמית שאותה הוא מפרסם מדי חודש. הדבר נעשה על ידי יצירת חלון להלוואות מוניטריות בריבית של 1% מעל הריבית הרשמית, וכן חלון להפקדות בריבית הנמוכה ב-1% מהריבית הרשמית. החלונות, שהם ללא הגבלת כמות ומיועדים לבנקים בלבד, יאפשרו להם לנהל את צרכי הנזילות - חוסרים או עודפים - מול הבנק המרכזי.



נכון להיום, עומדת ריבית בנק ישראל על 3.5%, כך שעל פי השיטה החדשה יוכלו הבנקים להפקיד כל כמות של כסף בבנק המרכזי, בריבית של 2.5% ולהלוות כל כמות של כסף בריבית של 4.5%. השיטה החדשה מחליפה שיטה קודמת מורכבת בהרבה, שבה היו מספר רב של חלונות מוניטריים, בריביות ובמכסות שונות.



בנוסף, הודיע בנק ישראל כי החל מחודש נובמבר יבוטל ההסדר הקיים המתיר לבנקים לבצע העברות על פי ערך יום קודם, שיטה שקיימת מאז 1982. הסדר זה ייחודי לישראל ואילו ברוב המדינות, סליקת ההמחאות נעשית במועד מאוחר יותר. לצורך התארגנות להפעלת מערכת חדשה שמכניס בנק ישראל, בשם RTGS - המיועדת לביצוע תשלומים גדולים במערכת הבנקאית ושבה לא תתאפשר העברת פעולות ערך יום קודם - הוחלט כבר עתה לבטל את האפשרות להעביר עסקות בין-בנקאיות ערך יום קודם, ולבטל את ערבות בנק ישראל לעסקות אלו. הסדר החדש יהיה בתוקף עד להכנסת מערכת RTGS לפעולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully