וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין תוקף, פישמן בלחץ

גיא הדס

20.6.2001 / 13:33

אקשן ואמוציות בכנס התקשורת השנתי

למרות המשבר בשוק הטלקום, ואולי בגללו, הנוכחות בכנס התקשורת שנערך אתמול בתל אביב היתה מרשימה. לכנס שאורגן על ידי גלובס ייזום, KPMG סומך חייקין ומשרד עורכי הדין איתן, פרל, לצר וכהן-צדק הגיעו כ-1,000 משתתפים ששילמו 490 שקל עבור התענוג. על פי הערכות מארגני הכנס, הצטרפו אליהם עוד כמה מאות שלא נרשמו ולא שילמו.

באופן מסורתי, נאום הפתיחה בכנסים מסוג זה מיועד לשר התקשורת, ובדרך כלל הוא כולל בעיקר דברי ברכה. שר התקשורת הקודם, בנימין בן אליעזר, למשל, נהג לשאת נאום קצר בו הוא הפריח אימרות מעורפלות לגבי מקומו של שוק התקשורת הישראלי בקידום המשק ועד כמה נהדרות חברות ההיי-טק הישראליות, המקדמות את ישראל אל הגלובליזציה המבורכת.

לא כך היה נאומו של שר התקשורת הנוכחי, ראובן ריבלין, שזו לו ההופעה הפומבית הראשונה בסדר גודל כזה כשר תקשורת. ריבלין נשא נאום ארוך למדי ולא דילג על אף תחום בו למשרדו יש נגיעה - חוק הבזק, הפרטת בזק , המכרז על תדרי הסלולר ופתיחת שוק התקשורת הפנים ארצי לתחרות.

והמשותף לכל הנושאים הללו? ריבלין מגיע למסקנה כי יש להניע את התהליכים האלו בקצב מואץ ולנסות למצוא דרך להקטין ככל שניתן את התערבות משרד התקשורת בשוק. ריבלין מאמין כי תפקידו של משרד התקשורת הוא לדאוג לאינטרס של הציבור, והתערבות מוגזמת, הפוגעת לדעתו בהתפתחות שירותי התקשורת, אינה מועילה כלל לצרכן.

התקפה מתוזמנת

העובדה ששר תקשורת מתקיף את "הפקידים" המפריעים לו לבצע את מדיניות המשרד אינה חדשה. בן אליעזר נהג לתקוף באופן תדיר, בעיקר לקראת סוף תקופת כהונתו כשר התקשורת, את אותם הפקידים שמנעו ממנו מלהעניק רישיון זמני לכבלים לספק שירותי תקשורת.

אולם התקפתו של ריבלין, דווקא בנאום רשמי ראשון מול כלל תעשיית התקשורת הישראלית, היתה מתוזמנת היטב ומתובלת ביכולת הרטורית שלו. ריבלין מתאר את עצמו בנאום כאחד שגילה כי הוא רק "חבר זוטר במסדר הרגולטורים", הפועל בשם פלורליזם מזויף וללא שום קשר למציאות הכלכלית.

ריבלין לא הסתפק בכך ועשה צעד נוסף - הוא הגן על "ברוני התקשורת", דבר שאף שר תקשורת לפניו, לפחות לא באופן רשמי, העז לעשות. "האימה שמנסים גורמים מסוימים להטיל על הציבור מפני כמה 'משפחות' העלולות להשתלט חלילה על חיינו, הפכה לאובססיה של ממש", אומר ריבלין. "כשנפגשתי לראשונה עם אותם רשעים איומים המאיימים להשתלט על נשמתנו, אותם חברי 'המשפחות' האיומות שכל חטאם הוא רצונם לפתח את שוק התקשורת, את המדינה ואת כלכלתה, וגם להרוויח כמה לירות, הם התריעו בפני כי אינם עומדים עוד בהתעללות הבירוקרטית, וכי פשוט ימשכו את ידיהם מן השוק הישראלי. הייתי משוכנע שהם פשוט מגזימים, אבל אט-אט גיליתי עד כמה הם צודקים".

פישמן מגיע לפאנל

עם ירידתו מהבמה זכה ריבלין למחיאות כפיים סוערות, כאלו שאף אחד מהנואמים אחריו לא זכה. ריבלין גם זכה למחמאות חמות מהנואמים שעלו לבמה אחריו על "הנאום האמיץ" שלו, שלדברי בני איינהורן, סגן נשיא דסק"ש , ולצורך העניין נציג המשפחות, "נוסך תקווה".

עוד אירוע חריג בכנס אתמול היה נוכחותו של אליעזר פישמן, בעל השליטה ב"גלובס", דבר שהופך אותו ל"בעל הבית" של האירוע. נוכחותו של פישמן באירועים מסוג זה היא דבר נדיר למדי, אולם הפעם הוא טרח והגיע לקראת סופו של הכנס כדי להיות נוכח בפאנל האחרון בנושא מפת התקשורת החדשה.

פישמן ישב עם הקהל, אולם הוא דאג לכך שאף אחד מן המשתתפים בפאנל לא יוכל לפספס את נוכחותו - הוא התיישב במרכז השורה השנייה, ממש מול אפם של המשתתפים בפאנל. הסדין האדום הראשון שנפרש מולו היה הופעתה של אויבתו המושבעת, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דוידה לחמן מסר, הלוחמת הראשית בחברות הכבלים. כולם חיכו למוצא פיו של פישמן, שכן אף אחד לא ציפה שהוא יגיע לכזה אירוע מבלי שיתכוון להגיב על הדברים הנאמרים.

פישמן נגד לירן

למרבה הפלא, נאומה של לחמן מסר עבר ללא כל הערה מצידו של פישמן. יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולוויין, דורית ענבר, שדיברה מיד אחרי לחמן מסר, הודתה לפישמן על כך שלא הגיב לנאומה של לחמן מסר. ענבר מנוסה מכנס אחר שנערך חודש קודם, בו הופיעה לחמן מסר, ונשיא דסק"ש היוצא, יורם טורבוביץ', ישב בקהל, השתלח בה ולבסוף לא נותר לענבר זמן לדבר.

אולם בסופו של דבר, פישמן לא היה יכול (או לא רצה) לעצור את עצמו והתפרץ לדבריו של מנכ"ל YES, שלמה לירן. הדבר שהרתיח את פישמן היה שלירן העז לומר שחברות הכבלים לא מציעות עוד ערוצים מכיוון שאין להן אינטרס בכך. "בכיר בתעשיית הכבלים", אמר לירן, "אמר לי כי אין לחברות הכבלים כל סיבה להוסיף ערוצים כל עוד ניתן להם מרווח של מספר ימים לשכנע את הלקוח לחזור בו מכוונתו לעבור ללוויין. אותו בכיר אמר לי שלהעלות ערוצים עולה כסף רב וזה לא משתלם לחברות הכבלים".

פישמן התפרץ ואמר ללירן "איך אתה מעז לומר דברים כאלו, הם פשוט לא נכונים. אתה צריך להתבייש שאתה אומר זאת. אנחנו משלמים מחיר מלא עבור הערוצים, ערוצים שמופיעים גם אצלכם בלוויין". לירן ניסה להסות את פישמן ואמר לו כי הוא ייתן לו תשובה לטענותיו בהמשך, אולם פישמן המשיך בשלו שוב עם אותן הטענות.

לבסוף נרגעו הרוחות, אולם העובדה שפישמן הופיע בכנס והתפרצותו על לירן מוכיחה אולי שהוא בלחץ. תעשיית הכבלים בה הוא מושקע דרך ערוצי זהב נמצאת במשבר חמור שהפיתרון שלו לא ממש ברור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully