וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל פינה בכוח את המדרשה בכפר דרום, החל בפינוי המשפחות; חייל מילואים סירב פקודה לעיני המצלמות ונעצר

יובל אזולאי

18.8.2005 / 21:40

חיילים ושוטרים מכתרים את בית הכנסת בהתנחלות, שבו מתבצרים מאות מסתננים; מתנחל הצית אוטובוס פינוי, אחר שבר שמשה; פונו 100 מתנחלים מהמדרשה ו-72 ממפעל בהתנחלות



מאת נדב שרגאי, יובל אזולאי, עמוס הראל, ניר חסון, יואב שטרן
ושירות "הארץ"

כוחות גדולים של צה"ל, מג"ב ופרשים נכנסו הבוקר (חמישי) להתנחלות כפר דרום, ופינו בכוח את כל 100 מתנגדי התנתקות שהתכנסו במדרשת "התורה והארץ" שבכניסה להתנחלות. המפונים גילו התנגדות פסיווית. כן פונו 72 פעילי ימין ממפעל בכפר דרום שבו התבצרו, והועלו על אוטובוסים. אחד מהם שבר שמשת חלון ונעצר. לאחר מכן, סמוך ל-11:00, החל פינוי המשפחות מבתיהן.



מאז שעות הבוקר מכתרים כוחות גדולים את בית הכנסת במקום, שבו מתבצרים מאות מסתננים. מתנחל ניסה להצית אוטובוס שחנה סמוך לבית הכנסת, ונועד לשמש לפינוי. המשטרה כיבתה את האש בטרם נגרם נזק מהותי, והאיש נעצר. המשפחות שהתבצרו בבית הכנסת נענו לקריאות הצבא ומזכירות ההתנחלות לעזוב ולשוב לבתיהם, ובמקום נותרו רק מסתננים.







אתמול נערכו על גג בית הכנסת עבודות ביצור נרחבות, שכללו זוויות ברזל שונות, ולבית הכנסת הובאו מכלי מים, מצות, שימורים, פסטה, שירותים, ודלק לגנרטור - כדי לאפשר שהות ארוכה. כחלק מהיערכותם לפינוי בכוח הציבו אתמול המתנחלים בכפר דרום בטונדות במקומות שונים כהגנה בפני ירי. הם ניסרו במשור חשמלי את הלולאות שבאמצעותן מזיזים את הבטונדות. בחזית בית הכנסת נתלתה כרזת בד גדולה - "שנית כפר דרום לא ייפול", ומתחתיה כרזה נוספת: "כי לא יטוש ה' עמו ונחלתו לא יעזוב". במקום נמצאים נפגעי טרור רבים, והם משתתפים באופן אקטיווי במתרסים שהוקמו.



השוטרים והחיילים, רבים מהם חמושים באלות ובמגנים, ערכו הבוקר סריקות לאיתור מתבצרים, בין היתר במפעל "עלי קטיף" בהתנחלות, והסירו מסמרי ברזל גדולים שהניחו מתנחלים על הכביש. המתבצרים על הגגות בכפר דרום מסנוורים את החיילים במראות. מתנגדי הפינוי ניסו להעלות באש טרקטור, אולם ללא הצלחה. הבוקר נותקה בשוגג אספקת המים להתנחלות, וצה"ל חילק לתושבים בקבוקי מים.



המתנחלים ניסו לשכנע את אנשי כוחות הביטחון להימנע מפינוים. במקום נראים מחזות של בכי והתפרצויות. הכוחות כבר פירקו את המאהלים ששימשו את מתנגדי הפינוי בשבועות האחרונים. המאהלים היו ריקים שכן יושביהם כבר עברו למבני הציבור.



אתמול הודיע צה"ל לראשי הההתנחלות, שבכוונתו להתחיל ולפנות את ההתנחלות הבוקר, ולתושבים ניתנה הזדמנות אחרונה לעזוב את הבתים עד אמש בחצות. לקראת 21:00 הודיעה מערכת הכריזה בהתנחלות, שכוח יס"מ של המשטרה נמצא בדרכו לכפר דרום, כדי להתחיל ולפנות שוהים בלתי חוקיים. השב"חים נקראו להיכנס למבני הקבע ולא להסתובב בחוץ.



המתנחלים גם חיבלו בשני דחפורי D-9 שצה"ל הציב במקום. הם הכניסו סוכר למנועים והשביתו אותם וניקבו את גלגליה של משאית שבאה לסייע להם. בין המתנחלים התגלע ויכוח פנימי על לגיטימיות הפגיעה ברכוש צה"ל. רב ההתנחלות, אברהם שרייבר, אמר אתמול במסיבת עיתונאים שהתושבים ואורחיהם הרבים הפזורים בכפר לא יפגעו בחיילים, והם לא ינהגו באנשי כוחות הביטחון באלימות. עם זאת, הרב אמר שאינו מוצא סיבה לאסור על מישהו לפגוע בכלי הכוחות המפנים. לדבריו, כאשר צה"ל נלחם ביהודים ומבקש להרוס את בתיהם. עם זאת, אמר שאינו שולח איש לפגוע בכלי המפנים.



סביב ההתנחלות צה"ל תפס בימים האחרונים בתים שמהם ירו הפלשתינאים לעבר כפר דרום, כדי שבמשך הפינוי לא יירו לעברם. המתנחלים מוחים על כך שצה"ל החליט לתפוס את הבתים רק כעת, אך רואים בכך סימן לכך שהפינוי מתקרב.



חבר מזכירות ההתנחלות, יוסי חדד הבהיר: "כלפי החיילים והשוטרים לא תהיה שום אלימות. זה בלתי-אפשרי מבחינתנו... אבל בפירוש ננסה לשכנע את החיילים והשוטרים ללכת למפקדים שלהם ולומר להם שהמעשה שהם מתכוונים לעשות לנו הוא אסוני, ובלתי מוסרי בעליל".



חייל מילואים סירב פקודה לעיני המצלמות - ונעצר



חייל מילואים הנמנה עם כוחות הפינוי בכפר דרום סירב היום (חמישי) פקודה לעיני מצלמות הטלוויזיה, סמוך לבית הכנסת בהתנחלות.



החייל החל להניח תפילין במקום, והמוני מתנחלים השוהים במקום הריעו לו. כוחות משטרה גדולים פינו אותו בכוח מהמקום והובילו אותו למקום מבודד. מערכת הכריזה בהתנחלות שיבחה את הסרבן, וקראה ליתר החיילים ללכת בעקבותיו.



מצה"ל נמסר שהחייל יטופל משמעתית.



שוחרר מ"פ שביקש לא להשתתף בפינוי



קצין בדרגת סגן, המשמש כמפקד פלוגה בבית הספר למ"כים, שוחרר השבוע מתפקידו. מפקדיו של הקצין נעתרו לבקשתו לאחר שאמר להם כי אינו מסוגל להשתתף ביישום תוכנית ההתנתקות.



הקצין מתגורר בהתנחלות תפוח בשומרון והוא חתנה של דניאלה וייס, ראש מועצת קדומים וממנהיגות הקו הקיצוני בקרב המתנחלים.



מקורות צבאיים אמרו כי השתתף, בלא טענות מצדו, בחסימת ההפגנות בכפר מימון ובשדרות. אולם לדבריהם, הופעל עליו באחרונה "לחץ בלתי נסבל" מצד אנשי ההתנחלות ובני משפחתו שלא להשתתף בהתנתקות. על רקע זה, ולאחר שחייליו כבר שובצו למשימה ברצועה, פנה השבוע למפקדיו בבקשה להתחשב במצוקתו. בשלב זה טרם הוחלט אם לנקוט נגד הקצין צעדים משמעתיים. הוא הוצא לחופשה - וכבר מונה לו מחליף.



וייס קראה כבר לפני חודשים אחדים לסירוב פקודה של חיילים. חתן אחר שלה, רב-סרן אבי גביש, נהרג יחד עם שלושה מבני משפחתו מירי מחבל שחדר להתנחלות אלון מורה במארס 2002.



בתוך כך, סגן עמיטל בראלי, הרב הצבאי שהטיף לסרבנות במחסום כיסופים בחודש שעבר, נדון שלשום לעונש של ארבעה חודשי מאסר בפועל. בראלי, ששימש כרב של החטיבה המרחבית בצפון הרצועה, הורשע במרי במסגרת עסקת טיעון עם התביעה הצבאית. הוא הורד לדרגת טוראי. בראלי ספג את העונש הכבד ביותר על סרבנות עד כה.



מו"מ על פינוי המתבצרים בבית הכנסת בנוה דקלים



צה"ל מפנה הבוקר (חמישי) את המשפחות האחרונות שנותרו בנוה דקלים מבתיהן. אמש נשארו בהתנחלות פחות מ-100 משפחות מתוך כ-460 שהתגוררו בה, והן מפונות כעת. כוחות גדולים התרכזו הבוקר סביב בית הכנסת בהתנחלות, שם מתבצרים מאות בני אדם, ברובם בני נוער. בתוך כך מתנהל משא ומתן בין מפקד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully