וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע הישראלים אינם מנהלים את תיק ההשקעות שלהם באופן רציונלי?

TheMarker

18.8.2005 / 11:35

מחקרים אמפיריים בעולם הצביעו על התועלת הקיימת לציבור המשקיעים בפיזור בינלאומי של תיק ההשקעות. למרות זאת, כאשר בודקים בפועל, רואים כי שיעור ניכר מהמשקיעים מושקע באפיקים "ביתיים". תופעת ה-Home Bias חריפה אף יותר בשוק ההון הישראלי



מאת המחלקה הכלכלית בלאומי פיא קרנות נאמנות



מחקרים אמפיריים בעולם הצביעו על התועלת הקיימת לציבור המשקיעים בפיזור בינלאומי של תיק ההשקעות. על אף ממצאים אלו, כאשר בודקים בפועל את הפיזור בתיקי ההשקעות רואים כי שיעור ניכר מהם עדיין מושקע באפיקים "ביתיים", כלומר בארץ המוצא של המשקיע. תופעה זו רווחת גם בארצות שבהן שוקי ההון והכלכלות מפותחים כגון ארה"ב, בריטניה, יפאן, גרמניה וצרפת. ממצאים אלו עומדים בסתירה להתפתחויות הטכנולוגיות אשר מאפשרות זרימת מידע, הורדת הוצאות ועלויות, ואפשרויות נוחות לפעילות בבורסות בעולם.



תופעת ה-Home Bias, או "אפקט המגרש הביתי", חריפה אף יותר בשוק ההון הישראלי. האומדן ל-2005 הוא ש-10.5% מההשקעות הן במניות בחו"ל ו-89.5% במניות בישראל (ראה טבלה). להערכתנו, הסיבה המרכזית להעדפה זו בשוק הישראלי היא שיעור המס הגבוה שחל על רווח ההון מניירות ערך זרים, בהשוואה לפטור ממס או שיעור מס נמוך על רווח הון מניירות ערך ישראליים. לאור הפחתת שיעור המס החל על רווח הון מני"ע זרים, וקביעת שיעורי מס אחידים (החל בינואר 2005) על רווח הון מני"ע ישראליים ומני"ע זרים, ניתן היה לצפות כי שיעור ההשקעה בני"ע זרים בחו"ל יגדל. ואולם, ציפייה זו לא התממשה עד תום המחצית הראשונה של 2005.



גם אם בוחנים את כלל השקעות תושבי ישראל בחו"ל במשך חמש השנים האחרונות, ולא רק את ההשקעה במניות, ניתן לקבוע שטעמי הציבור בהשקעות בחו"ל נשארו יציבים - כ-7.5% בממוצע מסך נכסי הציבור.



אומנם חל גידול בהשקעות של קופות גמל, קופות פנסיה וחברות לביטוח חיים בני"ע זרים בחו"ל, אך השינוי במגמה עדיין מזערי. בשווקים השונים ברחבי העולם קיימת תופעת ה-Home Bias. תופעה זו מעידה על כך שמעבר לשיקולים רציונליים וכלכליים שהמשקיעים מפעילים בקבלת החלטות השקעה, הם מונעים גם על ידי גורמים אחרים: תחושה שיש להם נגישות טובה יותר למידע על חברות מקומיות; חשש מסיכונים הקשורים בשינויים בשער החליפין; תחושת ודאות סובייקטיבית גבוהה יותר לגבי שוק ההון המקומי בגלל הקרבה הגיאוגרפית אליו.



לסיכום, ניתן לומר כי שוק ההון בישראל מתחיל להיות חלק מהכפר הגלובלי. להערכתנו, קצב ההשקעה של תושבי ישראל בני"ע זרים בחו"ל כשיעור מנכסי הציבור ילך ויגדל, על אף העלאת שיעורי מס על רווח ההון. "אפקט המגרש הביתי" ימשיך להתקיים גם בישראל, אך קיצוניותו וחריפותו יקטנו יחסית למדינות מפותחות אחרות בעולם.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully