וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

BEA מאמינה בסטארט אפ ישראלי

צורי דאר

20.6.2001 / 21:49

בית התוכנה המצליח רוצה להשקיע בחברות מקומיות

"BEA תשקיע בחברות סטארט אפ ישראליות בשנה הקרובה", כך אומר עמירם מרקוס, מנכ"ל BEA בישראל בראיון ל-TheMarker.com. מרקוס מסרב להסגיר מספרים אבל מבטיח: "BEA ישראל עוקבת אחרי כמה חברות, חלק מהן על הכוונת, ואנו נמליץ להנהלה העולמית במי כדאי להשקיע".

אין זו הפעם הראשונה שתעשיית הסטארט אפים הישראלית צדה את עיניהם של מנהלי BEA. החברה השקיעה בעבר בסטארט אפ הישראלי המבטיח BuildCom, המפעיל רשת בינלאומית של אתרי מסחר אלקטרוניים המיועדים לקהילת העוסקים בענף הבנייה והתשתית (AEC Industry) - ענף המגלגל כ-3.2 טריליון דולר בשנה בכל העולם. סכום עצום לכל הדעות.

BEA העולמית נוסדה בארה"ב. בשנת 1995 פרשו ביל קולמן, אד סקוט ואלפרד צ'אנג מסאן מיקרוסיסטמס והקימו חברה ששמה היה קיצור של שמותיהם הפרטיים - BEA Systems. מאוחר יותר רכשה החברה הצעירה טכנולוגיה של סטארט אפ מבטיח בשם Weblogic תמורת 190 מיליון דולר והפכה אותה למוצר הדגל שלה.

את עיקר תהילתה רכשה BEA בזכות משפחת פתרונות הסחר האלקטרוני: Server WebLogic WebLogic מהווה תקן בינלאומי לפיו פועלים יותר מ-1,000 משלבי מערכות, ספקי תוכנה עצמאיים וספקי שירותי יישומים. המוצר הוא פלטפורמה טכנולוגית שעליה נבנים יישומים למסחר אלקטרוני ומקשרת למעשה בין רכיבי מערכות המידע של חברות העוסקות במסחר מקוון.

מיני מיקרוסופט

כיום נחשבת BEA לבית התוכנה החמישי בגודלו בעולם. מטה החברה ממוקם בסן חוזה, קליפורניה, ולחברה 89 סניפים ו-8,000 לקוחות ברחבי העולם.

BEA היא אחת החברות היחידות שנפגעו בצורה מזערית מהאטה בכלכלת ארה"ב, בעיקר בזכות מדיניות תשלומים קשוחה שניהלה כנגד חברות דוט.קום. BEA, אגב, צמצמה את חלקן של חברות דוט.קום לכ-4% בלבד מכלל לקוחותיה. וכך, גם לאחר קיזוז השפעות המשבר בהיי-טק, מציגה החברה שיעור צמיחה של 120%, שווי שוק של כ-17 מיליארד דולר וקופת מזומנים של כמיליארד דולר.

בשנת 2000 מכרה החברה ב-819 מיליון דולר, והרוויחה 109.2 מיליון דולר או 25 סנט למניה. ברבעון האחרון מכרה החברה ב-257 מיליון דולר ורווחיה הסתכמו ב-35.9 מיליון דולר.

בנובמבר 2000 מנה פרשן "וול סטריט ג'ורנל", דון קלארק, מספר חברות אותן הגדיר כ"מיני מיקרוסופט" . לרשימה זו נכנסה BEA, לצד חברות מבטיחות כמו וריטאס סופטוור, רשונל סופטוור וצ'ק פוינט .

ואכן, המירוץ לצמרת לא נעצר במקום החמישי. להנהלת BEA יש כוונות להתחיל לנשוף בעורפן של ענקיות תוכנה כגון, מיקרוסופט ואורקל ולהגיע למקום השלישי.זאת, בזכות מכירות מוצריה לשירותים שאמורים להבשיל בקרוב, כגון טלוויזיה אינטראקטיווית ומסחר אלקטרוני סלולרי.

עם לקוחותיה של BEA נמנות חברות ענק כמו אמזון, ויזה, צ'רלס שוואב, Adecco Appareon ,Compaq Computers ,DHL. בישראל משתמשות במוצריה מרקיורי, אמדוקס, פאנדטק, פריסייס ועוד כ-100 סטארט אפים הפועלים כלקוחות ושותפי פיתוח.

קוריוז מעניין הוא ש-IBM גלובל סרוויסס, חברת הייעוץ של IBM - המתחרה ב-BEA עם מוצר בשם Websphere - שילבה באתר שבנתה לבריטיש איירווייס מוצר של BEA.

מספקים פלטפורמה

עכשיו מרחרחת BEA סיסטמס אחרי השקעה מוצלחת נוספת דרך הסניף הישראלי הצעיר שלה. את פעילותה בישראל החלה BEA בשנת 1996 במסגרת ליעם מערכות. בספטמבר 2000 קנתה BEA מג'ון ברייס את החזקותיה בליעם (58%) תמורת 7.5 מיליון דולר, ובתחילת דצמבר הפכה אותה ל-BEA ישראל. עמירם מרקוס שניהל את הפעילות של ליעם, הפך למנכ"ל BEA ישראל.

בארבעת הרבעונים האחרונים מכרה החברה העולמית ביותר ממיליארד דולר. למרות מימדיו הקטנים של השוק הישראל, יותר מ-1% מסכום זה נבע מעסקות בישראל.

בפברואר הודיע נשיא החברה, אלפרד צ'אנג, כי עד סוף 2001 תפתח החברה מרכז מחקר ופיתוח בישראל. בראיון ל"הארץ" אמר צ'אנג כי אף שלחברה אין מרכז פיתוח מחוץ לארה"ב, אין מקום טוב יותר מתל אביב לפיתוח מוצרים הקשורים באבטחה.

אולם מכירות של כ-10 מיליון דולר בשנה אינן הסיבה היחידה לפתיחת סניף בישראל. מרקוס אומר שהעובדה שישראל נחשבת לעמק הסיליקון השני בעולם, תרמה לא פחות לעניין.

מעל ל-100 סטארט אפים הפכו לשותפים ולקוחות של BEA ישראל בתקופה האחרונה, ביניהן חברות כ-Verticalnet ,Net On Course ו-Niragongo. החברה לא השקיעה בהן דולר שחוק, אלא סיפקה להן פלטפורמות של מוצר הדגל שלה - Weblogic - במחירים שמרקוס מגדירם "מחירי הפסד".

למרות ש-10% מהן כבר נסגרו ועוד 10% ייסגרו בקרוב רבות מהן מפתחות פתרונות שיתבססו על פלטפורמת weblogic. "ל-BEA אולי לא יהיו בהן אחוזים כשאחת מהן תהפוך לסיפור הצלחה, אבל היא תרוויח מכל רישיון שהן ימכרו שיתבסס על המערכת שלה", מסביר מרקוס את ההיגיון העסקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully