וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענף הבנייה - מהתכווצות לגידול: צמיחה של 2.6% ברבעון השני של 2005

יורם גביזון

21.8.2005 / 8:52

אחת ההפתעות בנתוני הצמיחה של המשק ברבעון השני של 2005 שפורסמו בשבוע שעבר, היתה הגידול במונחים שנתיים בהשקעות בבנייה למגורים ברבעון החולף; התאוששות הבנייה למגורים עשויה לקזז במידה כלשהי פגיעה אפשרית בצריכה הפרטית וביצוא כתוצאה מהשפעת העלייה החדה במחירי הנפ



אחת ההפתעות בנתוני הצמיחה של המשק ברבעון השני של 2005, אשר פורסמו בשבוע שעבר, היתה הגידול של 2.6% במונחים שנתיים בהשקעות בבנייה למגורים ברבעון החולף, לעומת הרבעון הראשון של השנה. הרבעון החולף היה הרבעון הראשון זה תקופה ארוכה, שבה ההשקעות בבנייה למגורים עברו מהתכווצות לגידול של ממש. זאת, לאחר גידול בקצב של 0.7% ברבעון הראשון של 2005 וירידה של 7.2% ו-3.6% במחצית השנייה והראשונה של 2004. נתוני החשבונאות הלאומית תנודתיים ומתעדכנים תכופות רטרואקטיווית, ואולם אם הנתונים יתאמתו ייתכן שמדובר במפנה בענף שנחשב בעבר כאחד ממנועי הצמיחה של המשק.



הגידול בהשקעה בבנייה למגורים עדיין אינו מתיישב עם ירידה של 6% בהתחלות הבנייה ברבעון הראשון של 2005 - לעומת הממוצע ב-2004. ככל הנראה, הסיבה לכך היא שבשלב זה מעדיפים יזמים להשקיע בפרויקטים למגורים שבנייתם החלה. אם יתברר שעליית מחירי הדיור אינה נגרמת רק מהפיחות בשער החליפין ייתכן שתגבר גם הפעילות של יזמים חדשים.







התאוששות הבנייה למגורים, בעקבות העלייה בשכר הריאלי ותקופה ממושכת יחסית של ריביות ריאליות נמוכות, עשויה לקזז במידה כלשהי פגיעה אפשרית בצריכה הפרטית וביצוא כתוצאה מהשפעת העלייה החדה במחירי הנפט. ככל שמחירי הנפט הגולמי מעפילים לרמות שיא, נראה שהיכולת של משקי הבית והחברות לספוג אותם מבלי להקטין את הצריכה או החיסכון או להעלות מחירים - הולכת ויורדת.



לפי שעה היתה לעליית מחירי הדלק השפעה שולית יחסית על מדדי המחירים, כתוצאה מהמיתון הכבד והאמינות שמיוחסת לבנק ישראל שימנע התפרצות אינפלציונית. היווצרות לחצים אינפלציוניים כתוצאה מעליית מחירי הדלק מעמידה את הבנק המרכזי במלכוד, במיוחד כאשר הנגיד החדש מגלה מחויבות רבה מקודמו לשיקולי צמיחה. עליית מחירי הדלק גורמת כשלעצמה להקטנת הביקוש ולהאטת הפעילות הכלכלית; ובנוסף, העלאת ריבית עשויה לשים בלם נוסף על גלגלי המשק. מאידך גיסא, אי פעולה מצידו של הבנק המרכזי עלולה לגרום לחלחול מהיר יותר של עליית מחירי הדלק גם למוצרים שאינם מושפעים ישירות מעלייה זו.



נראה כי נתוני הצמיחה הטובים של המשק, והעובדה כי הוא נמצא בתחילת שלב הצמיחה שלו, יקלו על בנק ישראל לפתור את הדילמה שבה מתלבטים בנקים מרכזיים בעולם כולו.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully