וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החברה הארגנטינית בריד'ס מבקשת להקים בעקבה תחנת כוח לאספקת חשמל לאילת

עמירם כהן

22.8.2005 / 7:20

הממשלה תכריע אם לספק חשמל לאילת משטח ירדן או להשקיע 100 מ' ד' בקו מתח נוסף מבאר שבע; בהסכם ההבנות בין ישראל וירדן נקבע כי ירדן תתיר לחברות זרות להקים תחנות כוח לאספקת חשמל לישראל



חברת האנרגיה הבינלאומית בריד'ס מארגנטינה מבקשת להקים בעקבה תחנת כוח בהספק 200 מגאווט לאספקת חשמל לאילת. הבקשה נשענת על הסכם ההבנות שחתמו ישראל וירדן ב-1996, לפיו תתיר ירדן לחברות זרות להקים בתחומה תחנות כוח בהספק עד 900 מגאווט, שרובו יסופק לישראל. לפי ההסכם תחנת הכוח תזכה למעמד של איזור סחר חופשי ותוקם על קרקע שתקצה לכך ירדן בצפון ים המלח.



בעקבות הסכם ההבנות הגישה חברת בריד'ס ב-1998 לממשלות ישראל וירדן הצעה להקים בירדן תחנת כוח בהספק 800 מגאווט ובהשקעה של כ-800 מיליון דולר, שתמכור את החשמל לישראל (באמצעות חברת החשמל) במחיר נמוך ממחיר ייצור החשמל של חברת החשמל.



שתי הממשלות תמכו בפרויקט, אך הוא לא קודם בשל הקושי התכנוני להעביר דרך ירושלים קו "מתח על" (400 קילוולט) להזרמת החשמל מירדן לישראל.



לאחרונה שינתה בריד'ס את הצעתה, והיא מבקשת להקים בעקבה תחנת כוח בהספק 200 מגאווט שתספק חשמל לאילת וסביבתה. ירדן כבר אישרה את הפרויקט והקצתה לו קרקע מתאימה. צריכת החשמל באילת וסביבתה מסתכמת היום ב-120 מגאווט, אך היא גדלה במהירות. לחברת החשמל אין תוכניות להקים תחנת כוח באיזור אילת עקב מחסור בקרקע מתאימה, ועל כן מתכננת החברה להקים קו חשמל נוסף מבאר שבע לאילת (מתח עליון 161 קילוולט) שיתגבר את אספקת החשמל לאיזור בהשקעה של 100 מיליון דולר.



עו"ד משה שחל, המייצג את חברת בריד'ס, אמר אתמול ל-TheMarker כי הקמת תחנת הכוח בעקבה תייתר את הצורך בהשקעת עתק בהקמת קו חשמל נוסף ותחסוך בכך למשק 100 מיליון דולר. עוד אמר שחל כי החברה הארגנטינית מוכנה להתחייב להקים את התחנה ולהתחיל לספק חשמל בתוך 24 חודשים מקבלת אישור ממשלת ישראל לפרויקט וחתימת ההסכם המסחרי עם חברת החשמל.



לדברי שחל, ירדן נעתרה לדרישת ממשלת ישראל כי חיבור רשתות החשמל (להזרמת החשמל מעקבה לאילת) ייעשה בידי גופים ממשלתיים - הרשות הירדנית לחשמל וחברת החשמל.



חוק החשמל מ-1996 קובע כי עד 10% מהחשמל שיסופק בישראל ייוצר בתחנות כוח פרטיות שיוקמו מחוץ לתחומי המדינה. תחנת הכוח המתוכננת בעקבה על ידי חברת בריד'ס, כמו תחנת הכוח שמתכננים להקים באל עריש יוסי מימן ושותפיו המצריים - נכללים בקטגוריה זו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully