וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעדים ראשונים בכלכלה

הראלד טריביון

22.8.2005 / 8:01

הורים רבים חשים לא בנוח לדבר עם ילדיהם על כסף; ואולם, המומחים אומרים כי הבנה טובה של כספים היא אחד השיעורים החשובים ביותר שתוכלו לתת לילדיכם; ככל שהתהליך מתחיל מוקדם יותר, הוא עובד טוב יותר



מאת שלי אמלינג



כל פעם שילד אומר "אני חייב לקנות...", ההורים מתחילים לתהות אם צאצאיהם באמת מאמינים שהכסף צומח על העצים. הורים רבים חשים לא בנוח לדבר עם ילדיהם על כסף. ואולם המומחים אומרים כי הבנה טובה של כספים היא אחד השיעורים החשובים ביותר שתוכלו לתת לילדיכם. ככל שהתהליך מתחיל מוקדם יותר, הוא עובד טוב יותר.



"אפשר להתחיל ממש מהלידה, כשחושפים את הילדים למוזיקה וספרים שעוסקים בכסף או בנושאים הקשורים לו", אומר סם רניק, מייסד It's A Habit, ארגון לחינוך פיננסי מלוס אנג'לס. "בגיל 4-3 אפשר להרחיב את החינוך בפעילויות של ספירה, צביעה, קופות רושמות ולשחק בחנות".



לדברי רניק, אפשר לדעת אם הילדים מוכנים ללמוד על כסף באמצעות מבחן פשוט: מניחים מטבע של רבע דולר ושטר של דולר מולם. אם הם בוחרים לקחת את השטר - משהו שמתחיל לקרות בגיל 4-3 - הם מוכנים להתחיל בהכשרה פיננסית.







ההורים עצמם, אומר רניק, צריכים להיות מעודכנים ביסודות של תורת הכספים, ולפתח תוכנית ללימוד ילדיהם בתחום בגילאים שונים. "אני מעודד ילדים בגילאי 7-5 להתחיל לרשום יומן חלומות שבו הם רושמים את יעדיהם, או לגזור ולהדביק תמונות של דברים שהם חולמים עליהם", אומר רניק. "תעודדו אותם לכתוב על החלומות שלהם ולתאר אותם בפרטים, כולל תוכניות, כסף ומשאבים אחרים שיידרשו כדי להגשים אותם".



פעילות אחרת היא ללכת עם הילדים לחנות מכולת, לתת להם את התקציב שאתם מתכננים להוציא, ולבקש מהם לסייע בהשוואת מחירים ובבחירת המצרכים בצורה חסכונית. בני עשרה עשויים לרצות להשקיע סכומים קטנים בשוק המניות. אפשר לעודד אותם להשוות בין ביצועי חברות שהם מכירים, כמו קוקה קולה ופפסי.



מלבד פעילויות, מציעים מומחים רבים לפתוח תוכנית חיסכון לילד - גם אם היא צנועה ביותר. מומלץ גם לתת להם דמי כיס, קטנים ככל שיהיו. "ילד קטן יכול לקבל דמי כיס פעוטים שישמשו אותו לחטיפים וצעצועים קטנים", אומר מארק שאג, מנהל המרכז לחינוך כלכלי באוניברסיטת ויסקונסין שבמילווקי. "ואולם ככל שהם גדולים, אפשר להגדיל את דמי הכיס, ולתת להם אחריות לרכישות של מוצרים שהם משתמשים בהם כמו, בגדים וארוחות מחוץ לבית. הרעיון הוא שההורים לא יצטרכו לחלץ את ילדיהם מקשיים פיננסיים. הם צריכים ללמוד איך להתקיים עם האמצעים שבידיהם, כמו הגדולים".



רניק אומר כי הורים צריכים לחלק את דמי הכיס לשטרות שונים. "לדוגמה, אם דמי הכיס השבועיים הם 5 דולרים, אתן לילד ארבעה שטרות של דולר וארבעה מטבעות רבע", הוא אומר. "והייתי ממליץ לילד להתרגל לחסוך 50 סנט מתוך ה-5 דולרים לשימוש ארוך טווח".



שמיין אוונס, מומחית לבקרת איכות בחברת התוכנה הפיננסית סימפל ג'ו, אומרת כי אפילו ילדים קטנים צריכים לבצע מטלות נוספות בבית או בעבור השכנים כדי להרוויח כסף נוסף. "אם הילד מרוויח מספיק כסף בשביל לפתוח חשבון בנק, סייעו לו להקים אותו בשם שניכם. למדו את הילד לבצע הפקדות ומשיכות, איך לכתוב המחאות ואיך לאזן את החשבון".



בסופו של דבר, העצה הטובה ביותר שהמומחים מעניקים להורים היא לתת דוגמה טובה בנוגע לענייני כספים. "הורים צריכים לדבר על הבחירות הפיננסיות שלהם בנוגע לקניות, חסכונות, תשלום חשבונות ומקורות הכנסה", אומר שאג. "הם צריכים לשמש דוגמה".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully