וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרון ופישר מאיצים את תיקון חוק בנק ישראל: טיוטת החוק תוגש לוועדת הכספים באוקטובר

רם דגן

22.8.2005 / 17:25

כך נודע ל-TheMarker; קיימת הסכמה בין בנק ישראל ומשרד האוצר לגבי מרבית הסעיפים; תוקם ועדה מוניטרית ומועצה מנהלתית



נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, צפוי להאיץ את שינוי חוק בנק ישראל ולהניח כבר עם פתיחת מושב החורף הקרוב של הכנסת, לקראת חודש נובמבר הקרוב, את טיוטת חוק בנק ישראל החדש, כך נודע ל-TheMarker. תהליך עריכת הטיוטה מערב את משרד המשפטים, האוצר, ואף את לשכת רה"מ - זאת בנוסף לבנק ישראל. על פי גורמים המקורבים להליך, קיימת כבר הסכמה גורפת בין הגופים המעורבים לגבי מרבית סעיפי החוק.



קידום הנושא של חוק בנק ישראל החדש מקבל תמיכה הן מכיוון בנק ישראל והן מכיוון משרד רה"מ. בנוסף להצהרות החוזרות ונשנות של הנגיד החדש, הביע לאחרונה מנכ"ל משרד רה"מ, אילן כהן, את המחויבות ואת הרצון של לשכתו להביא את היוזמה לידי הבשלה, וזאת לו בכדי להסיר כל חשש כי התפטרותו של שר האוצר הקודם, בנימין נתניהו, עשויה להביא לבלימת המהלך.



חוק בנק ישראל הנוכחי הוא חוק מיושן, אשר חוקק בשנות ה-50. עיקר הטענות כנגד החוק מתרכזות בכך שהוא יוצר לבנק המרכזי של ישראל מחויבות בו זמנית לשמירה על יציבות רמת המחירים וצמיחת המשק הישראלי. החוק החדש ידגיש את המחויבות של הבנק לשמור על יעדי האינפלציה שייקבעו על ידי הממשלה, כאשר לפי הפשרה, הבנק גם יחויב לתמוך בצמיחה.



הרעיון המרכזי שעומד בבסיס החוק הוא כי אחריותו של הבנק תהיה לתחום המדיניות המוניטרית בלבד, בעוד שנושאים של צמיחת השוק יוכרעו באמצעות המדיניות הפיסקלית שתאומץ על ידי הממשלה.



חקיקת חוק בנק ישראל החדש תיעשה בצורה של יוזמה ממשלתית, כאשר הגורמים המעורבים העריכו היום כי לאור מעורבותו ונכונותו הרבה של ראש הממשלה אריאל שרון, צפויה היוזמה לקבל את אישור הממשלה בתקופה הקרובה, וכך להבשיל לידי הצעת חוק בחודשים הבאים.



באותה הנשימה הזכירו היום המעורבים כי העננה היחידה שנותרה למעשה מעל ליוזמה היא חוסר היציבות הפוליטית שהתגברה בימים האחרונים, לאחר השלמת מרבית שלביה של תוכנית ההתנתקות והלחצים הפוליטיים הגוברים על רקע תקציב 2006.



עוד שני נושאים מרכזיים שיוסדרו באופן סופי במסגרת החוק החדש יהיו הרכב הנהלת הבנק ודרך קבלת ההחלטות בו. בשנים האחרונות גברו הקולות שקראו לערב יותר מאיש אחד בקבלת ההחלטות בבנק. בתחילה הפגין בנק ישראל התנגדות, בעיקר על רקע חששו ממעורבות של גורמים חיצוניים. בסופו של דבר, הוסכם כי דרך קבלת ההחלטות המקצועיות תשתנה ותיקבע על ידי מספר בעלי תפקידים.



החוק החדש יביא לייסודה של ועדה מוניטרית אשר תורכב מנגיד הבנק שישמש כיו"ר שלה, אליו יצטרפו סגניו ועוד מספר חברים חיצוניים אשר לא יהיו קשורים באופן ישיר ופעיל לעולם הפוליטי או העסקי, תנאי אשר יקשה ככל הנראה על ועדת המינויים, שתקום לצורך יסוד המועצה, לאתר מועמדים רבים.



כמו כן, תוקם מועצה מינהלית שתהווה למעשה את דירקטוריון הבנק, ותתרכז בניהולו התפעולי של המנגנון. בניגוד למועצה המוניטרית, בראש המועצה המנהלית יכהן גורם שיהיה חיצוני לבנק ישראל, ויוכלו לכהן בה דמויות בעלי רקורד מוכח בעולם העסקי/ניהולי. המטרה המרכזית של המועצה הזו היא לאפשר לוועדה המוניטרית להתרכז בנושאים המקצועיים, ללא שיידרשו לענייני המנהלה של הבנק. "קשה למצוא אדם שהוא גם כלכלן, גם עצמאי מבחינה פוליטית ועסקית וגם בעל יכולות ניהול מצוינות", אמרו היום בבנק ישראל.



אחד מן הנושאים הנוספים שיהיו בסמכותה של המועצה המנהלית הוא קביעת השכר במוסד, ועל רקע העובדה שהמועצה תנוהל על ידי גורמים חיצוניים, מקווים יוזמי החוק להפחית את הביקורת הנוקבת שנשמעה לאחרונה על הנהלת בנק ישראל בנושא זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully