וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות הנפט בארה"ב גובות מחירי שיא מהצרכנים - ובמקביל רושמות רווחי שיא ונהנות מהקלות מס

נמרוד הלפרן

22.8.2005 / 17:29

רווחי חמש החברות הגדולות הפעילות בארה"ב הסתכמו ביותר מרבע טריליון דולר, מאז נבחר בוש לנשיא ושולי הרווח זינקו ב-80%; הכנסות אקסון גדולות מאלו של 185 מדינות בעולם



רווחי חברות הנפט הגדולות הפועלות בארה"ב, שהסתכמו ביותר מרבע טריליון דולר מאז היבחרו של ג'ורג' בוש לנשיאות, גדלו ביחס ישיר למחירי השיא שמשלמים הצרכנים בארה"ב עבור דלק ומוצרי נפט אחרים. כך טוענים ארגוני צרכנים וגופי מחקר בארה"ב.



"מאז היבחרו של בוש לנשיא, רשמו חמש חברות הנפט הגדולות ביותר הפועלות בארה"ב - אקסון מוביל (סימול XOM), שברון (סימול CVX), קונוקו פיליפס (סימול COP), BP הבריטית (סימול BP.L) ורויאל דאץ'/של הבריטית-הולנדית (סימול RDSA.L) - רווחים של 254 מיליארד דולר, כשבראש הרשימה עומדת חברת אקסון מוביל עם רווחים של 89 מיליארד דולר", אמרה מנהלת תוכנית האנרגיה והסביבה של ארגון הצרכנים האמריקאי פאבליק סיטיזן, וינונה האוטר.



"אין ספק כי קיים קשר ישיר, בין מחירי השיא שמשלמים הצרכנים לבין רווחי השיא שרושמות חברות הנפט", הוסיפה האוטר. "כך, למשל, שולי הרווח של מפעילות בתי זיקוק בארה"ב זינקו ב-79% בין שנת 1999 (השנה בה מוזגו חברות אקסון ומוביל) לשנת 2004. אולם במקום שהאחריות לכך תיפול על חברות הנפט שגובות מחירים מופרזים, העניק להן חוק האנרגיה שעליו חתם בוש החודש שעבר, הקלות מס וסובסידיות בהיקף של 6 מיליארד דולר", אמרה האוטר.



"אקסון, החברה הגדולה והרווחית ביותר בעולם, היא בעלת השפעה עצומה בוושינגטון ובמרבית הבירות של שאר מדינות העולם", אמר מנהל חברת המחקר גלובל פוליסי פורום, ג'יימס פול. "החברה מפעילה שפע של קרנות למימון לוביסטים, והכנסותיה גבוהות יותר מאלו של 185 ממשלות של מדינות בעולם", אמר פול, אשר חיבר מספר דו"חות העוסקים במגזר הנפט בהם דו"ח בשם "נפט בעיראק: לב המשבר".



"אקסון חסמה ניסיון לבצע שינוי במדיניות ארה"ב בתחום השינויים האקלימיים, ופעלה לבלימת הצעות חוק להגנת איכות הסביבה", הוסיף פול. "האינטרסים של חברות הנפט ממלאים תפקיד מכריע לא רק במלחמה בעיראק, אלא גם בסכסוכים אחרים דוגמת איראן. בשעה שתפוקת הנפט העולמית מתחילה להצטמצם, חברות הנפט הגדולות חולמות על הגדלת רווחיהן עוד ועוד, ועל עוד מלחמות נפט שתכליתן להשיג חוזים חדשים ומכניסים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully