וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: התרופה נגד דיכאון - סרוקסט של גלקסו סמיתקליין - מגבירה הסיכוי להתאבדות

נמרוד הלפרן

22.8.2005 / 18:39

המחקר שנערך באוניברסיטת אוסלו התבסס על נתונים שהיו בידי החברה בטרם הוצאת התרופה לשוק, דיווח העיתון "טיימס" הלונדוני



התרופה נגד דיכאון סרוקסט (Seroxat) של חברת התרופות הבריטית גלקסו סמיתקליין (סימול GSK.L) מגבירה את הסיכון להתאבדות בקרב המטופלים בה. כך עולה ממחקר שנערך באוניברסיטת אוסלו, דיווח היום העיתון "טיימס" הלונדוני.



מתוך 916 מטופלים בתרופה שנבדקו במסגרת המחקר ניסו שבעה להתאבד, לעומת ניסיון התאבדות אחד בלבד מקרב 550 חולים שנטלו תרופת דמה. עוד עולה המחקר כי מחשבות על התאבדות היו נפוצות פי שלושה בקרב מטופלים בסרוקסט לעומת חולים שנטלו תרופת דמה.



ממצאי המחקר, המבוססים על ניתוח תוצאות של ניסויים קליניים שנערכו בעבר בסרוקסט, היו בידי גלקסו סמיתקליין עוד בטרם הוצאת התרופה לשוק בשנת 1990, דיווח העיתון.



גלקסו סמיתקליין, יצרנית התרופות הגדולה באירופה, מסרה כי בכוונתה לבחון את ממצאי המחקר, אולם הוסיפה כי מסקנותיו אינן עולות בקנה אחד עם ממצאים שבידיה ממחקר שנערך ב-24,000 מטופלים בתרופה.



מכירות הסרוקסט, המשווקת בארה"ב תחת השם פקסיל, מהוות כ-5% מכלל מכירות גלקסו.



בשנה שעברה יישבה גלקסו תביעה הקשורה לתרופה - אליוט ספיצר, התובע הכללי של מדינת ניו יורק, האשים את החברה בהסתרת מחקרים שהראו כי פקסיל עשויה שלא לפעול בעת טיפול בילדים, ולכן להביא להתנהגות אובדנית.



גלקסו סמיתקליין הסכימה לשלם 2.5 מיליון דולר ולמסור את תוצאות המבחנים הקליניים, המפרטים את בטיחות ויעילות התרופות של כל המחקרים שבוצעו בארבע השנים האחרונות. גלקסו אמרה אז כי ההאשמות נטולות יסוד וכי הגיעה להסדר כדי להימנע מהתדיינות משפטית יקרה וממושכת.



בחודש דצמבר הוגשה בבריטניה תביעה ייצוגית נגד גלקסו בטענה כי מטופלים בתרופה סבלו מתופעות לוואי קשות. עוד קודם לכן אסרה ממשלת בריטניה את השימוש בתרופה אצל מטופלים מתחת לגיל 18 בשל תכונותיה הממכרות.



בית משפט בארה"ב הרשיע ביום שישי את חברת התרופות האמריקאית מרק בגרימת מוות ברשלנות, וקבע שעליה לשלם פיצויים בסך 253 מיליון דולר למשפחתו של בן 59 מטקסס שמת ב-2001 בעקבות שימוש במשכך הכאבים ויוקס.



מדובר בתביעה ראשונה בגל של אלפי תביעות שהוגשו נגד מרק, בגין נזקים שנגרמו משימוש בוויוקס. בשנה שעברה הורדה התרופה מן המדפים בשל חשש שהשימוש בה מגביר את הסיכון להתקפי לב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully