וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחות מוציאות את ילדיהן משא-נור; מתנגדי התנתקות מציתים צמיגים בחומש

עמוס הראל

23.8.2005 / 10:21

צה"ל הרס את מאהל המסתננים - טרם החל פינוי בכוח של המתבצרים; בפינוי משתתפות חמש חטיבות; 50 מתנגדי התנתקות נעצרו - ובהם הרב שלמה אליהו מצפת; מידע על אגירת בקבוקי תבערה ורימוני רסס בשא-נור



מאת עמוס הראל, דוד רטנר ואלי אשכנזי








כוחות הפינוי נכנסו הבוקר לשא-נור וחומש שבצפון הגדה, ההתנחלויות האחרונות שטרם פונו כחלק מתוכנית ההתנתקות. דחפורי צה"ל פרצו היום (שלישי) מעט אחרי 7 בבוקר את שני שערי הכניסה לשתי ההתנחלויות, בעוד שוטרים צועדים ומסירים דוקרנים שמתנגדי ההתנתקות פיזרו על כביש הגישה. עד כה הכוחות נכנסו לשתי ההתנחלויות בלי להיתקל בהתנגדות משמעותית.



סמוך ל-8:30 פונו כ-30 מתנחלים ראשונים והועלו על אוטובוסים. כן עזבו את ההתנחלות בכוחות עצמן משפחות, שביקשו להוציא את ילדיהן מההתנחלות בטרם יחל הפינוי בכוח. קודם לכן פירקו כוחות הביטחון את כל האוהלים שהוכנו למען המסתננים. עדיין לא החל הפינוי בכוח של מתנגדי ההתנתקות מהבתים ומשני הריכוזים שבהם התאספו - ה"מצודה הבריטית" המבוצרת ובית הכנסת. קודם לפריצה הבעירו מתנגדי התנתקות צמיגים ואשפה בכניסה לשא-נור, אך אלו כובו.



רחובות חומש ריקים מפעילי ימין, שכן אלו מתבצרים בכמה מתחמים. צעירים הציתו צמיגים ושריפות ברחובות, ונמלטו בחזרה לבתיהם. ברחובות נראים רק אנשי ביטחון ועיתונאים. דחפור פיזר עפר על הכבישים, לאחר שמתנגדי הפינוי פיזרו עליהם שמן, כדי לאפשר



אורזים בחומש. המסתננים ריתכו חלונות בתים


תנועה בטוחה. אמש התפנו מחומש 35 משפחות של מתנחלים ותיקים (להבדיל מהמסתננים שהגיעו להתנחלות בשבועות האחרונים), בתום טקס פרידה.



50 מתנגדי התנתקות נעצרו לפנות בוקר ליד קדומים. פעילים נוספים נעצרו בצומת עירון. ליד קדומים ניקבו מתנגדות ההתנתקות צמיגים של רכב צבאי והצליחו להימלט. ליד שא-נור נעצרו הרב שלמה אליהו מצפת ותלמידו. הם טענו שיש בידיהם אישור כניסה אך החיילים במחסום ריחן לא איפשרו להם להיכנס. ביצהר שרפו מתנחלים עמדת תצפית של צה"ל.



להערכת כוחות הביטחון בשתי ההתנחלויות יותר מ-2,000 מסתננים. בצה"ל מעריכים כי יצליחו להשלים את הפינוי עד הלילה. לצורך זה הועלו מרצועת עזה לצפון הגדה חמש חטיבות פינוי. אלו יצטרפו לחטיבות הנח"ל והצנחנים, שיעסקו באבטחה היקפית של המבצע.



כוחות הפינוי יתמודדו עם פעילי "כך" ונערי גבעות רבים שנמצאים בהתנחלות. ברשות חלק מהמתבצרים יש כלי נשק חם, ואולם נראה שהסבירות שישתמשו בהם אינה גבוהה. אלוף פיקוד המרכז, יאיר נווה, אמר אמש: "הבעיה שלנו היא עם אותם מתגברים, שניים או שלושה שהגיעו אתמול בלילה ושלא כפופים למרות הרבנים. ייתכן שכאן יהיה (המחבל) 'הבודד התורן' הבא". לדבריו, "אנחנו מתמודדים כאן עם בני נוער שבראייתם רוצים להגן עד חורמה על אדמת הקודש. לעתים, הם יחצו את הסף הלגיטימי".



מפקד מחוז ש"י במשטרה, ניצב ישראל יצחק, אמר כי הופקו כמה לקחים מהפינוי ברצועה, ובכלל זה מתן אמצעי מיגון לכוחות מפני שימוש בחומרים כימיים. המשטרה גם מתכוונת להביא מנופים בשטח, כדי להימנע משימוש בסולמות החושפים את השוטרים לפגיעה בעת טיפוס על הגגות. בעת פינוי כפר דרום נפצעו 41 41 מאנשי כוחות הביטחון מסודה קאוסטית שהושלכה עליהם מהגגות.



גורם צבאי בכיר אמר אמש ל"הארץ"" "נצטרך להיכנס בנחישות רבה. חייבים למתוח קווים אדומים כבר בהתחלה. על המתנחלים להבין שהתנהגות כמו שריפת המשאית הצבאית (שלשום) אינה יכולה להיות מקובלת עלינו". הוא העריך שניתן יהיה לסיים את הפינוי עד שעות הערב.



מידע על רימוני רסס



בידי מערכת הביטחון יש מידע על התבצרות פעילי ימין קיצוני במקומות שונים בהתנחלויות. חלק מהפעילים אגרו כנראה בקבוקי תבערה ורימוני רסס. כך, התקבל מידע לפיו המסתננים לשא-נור ריתכו חלונות בבתים ביישוב בהם הם מתכוונים להתבצר ואגרו מאה עמודי ברזל (בזנ"טים) וחצץ כדי להתעמת עם כוחות הצבא והמשטרה.



גם בחומש נאגרו בתקופה האחרונה אמצעי חבלה רבים לשימוש נגד הכוחות המפנים, ובהם גאלונים רבים של שמן, שהמתבצרים מתכוונים לשפוך לפני בוא הכוחות. בימים האחרונים נאגרו ביישוב צמיגים רבים, שאותם מתכוונים המסתננים להבעיר ולגלגל לעבר הכוחות. לדברי מקור ביטחוני, "חשוב לזכור שלמרות כל מיני הזדמנויות בהן ביקשו תושבים בהתנחלויות אלה להפקיד כלי נשק, יש לנו מידע של ממש על הימצאותם של עשרות כלי נשק בחומש ובשא-נור, וחשש אמיתי שהמתבצרים במקום ישתמשו בנשק כנגד הכוחות המפנים". קצינים בכירים העריכו כי ההתנגדות תהיה קשה מזו שהופגנה בשבוע שעבר בפינוי כפר דרום.



מוקד מרכזי להתבצרות יהיה כנראה במצודה בשא-נור. ייתכן שמשימת ההשתלטות על המצודה תוטל על כוח של הימ"מ. בשתי ההתנחלויות יופעלו ראשונים כוחות משטרה המתמחים בטיפול בהפרות סדר אלימות. בחלק מהמקרים נראה שהשוטרים יצוידו באלות. צפוי שימוש בפרשים ובמכונות להתזת מים.



לטענת תושבי שא נור, אין בידיהם כלי נשק ולא צפוי במקום מאבק אלים. דובר ההתנחלות, יוסי דגן, אמר אתמול כי "שרון הבין שיש לו בעיה למכור את הבריחה, והוא החליט להפוך אותנו לחבורה של מטורפים כדי שהציבור יסלוד מאתנו. מדובר בתהליך תעמולה בניסיון להתיר את דמנו. מציירים תמונה כאילו נשתמש ברימוני גז והלם ובכלי נשק מוסלקים, הכל מצוץ מהאצבע, זה נשמע לכם הגיוני?". בשא נור טוענים, כי הפרסומים על חימושם נועדו לאפשר לכוחות המפנים לנהוג אתם כבאויבים.



נערות הציתו כלי רכב של צה"ל



ראש מועצת קדומים, דניאלה וייס, נעצרה אמש בשעה מאוחרת, יחד עם קבוצה של עשרות פעילי ימין נוספים, לאחר שהתפרעו סמוך להתנחלות בראון שליד קדומים. וייס והעצורים הנוספים הועברו לחקירת משטרה. במשטרה העריכו כי בשל מעצרה לא תוכל וייס להימצא באזור הפינוי מחר. ההתפרעויות נמשכו באזור שעה ארוכה. נערות מתנחלות הציתו אמש טיולית של צה"ל וניקבו את צמיגיה. לא היו נפגעים והנערות נמלטו מהמקום.



עשרות פעילי ימין נעצרו לאחר שחסמו את הכביש שמצפון לקדומים. שעות אחדות קודם לכן נפצע שם חייל צה"ל באורח קל, כאשר מתנחלים השליכו נורות ממולאות בצבע על החיילים.



אתמול לפנות בוקר הציתו מתנחלים עמדת קשר של צה"ל בחומש. כשהגיעו כלי רכב צבאיים למק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully