וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה תישא ברוב סיכוני הביקוש בפרויקט הרכבת הקלה בתל אביב

שרון קדמי

24.8.2005 / 17:40

מנגנון רשת הביטחון מקובל בפרויקטים גדולים, ותפקידו העיקרי הוא להקל על גיוס הכסף לפרויקט; רשת הביטחון מהווה ערובה של המדינה לתזרים הכנסות, במקרה שהפרויקט לא עומד בתחזיות



המדינה תאמץ חלק מהמלצות דו"ח חברת הבקרה הבריטית, לואיס ברגר, בנוגע לפרויקט הרכבת הקלה בתל אביב, על מנת להפחית את הסיכונים הגלומים בפרויקט. ההמלצה המרכזית אותה תאמץ המדינה, היא הגנה כמעט מלאה על סיכוני הביקוש, קרי היקפי הנסיעה ברכבת הקלה. הדו"ח של חברת הבקרה, ממליץ למדינה להעביר את סיכוני הביקוש מהזכיין למדינה באמצעות הענקת ערבות נסיעה, רשת ביטחון גבוהה יותר, בדומה למנגנון המופעל בכביש חוצה ישראל.



מנגנון רשת הביטחון מקובל בפרויקטים גדולים, ותפקידו העיקרי הוא להקל על גיוס הכסף לפרויקט. רשת הביטחון מהווה ערובה של המדינה לתזרים הכנסות במקרה שהפרויקט לא עומד בתחזיות. זוהי ערובה שהגופים המממנים דורשים עם כניסתם לליווי פיננסי של פרויקטים בסדרי גודל כאלה. כך למשל, בפרויקט כביש חוצה ישראל וברכבת הקלה בירושלים הוכנסו סעיפי רשת ביטחון. בכביש חוצה ישראל אף תופעל רשת הביטחון, מאחר שהיקף הנסיעות ב-2004 היה נמוך מהתחזיות שנקבעו.



כפי שפורסם לראשונה ב-TheMarker, המדינה תרחיב את ההטבות למתמודדות במכרז הרכבת הקלה בתל אביב. ועדת המכרזים הבין-משרדית צפויה להחליט בקרוב כי הזוכה במכרז יקבל ערבות כמעט מלאה למספר הנוסעים ברכבת הקלה בתל אביב בהתאם לתחזיות. על פי ההחלטה הקודמת - על 25% מהנוסעים הראשונים לא יינתן פיצוי.



ההטבה ניתנת בהמשך לשורה של צעדים שבהם נוקטת ועדת המכרזים כדי להקל על המתמודדות במכרז, הנחשב לאחד הגדולים והמורכבים שנעשו בישראל. היקף פרויקט "הקן האדום" - שהוא הראשון מבין שורה של קווים מתוכננים בתל אביב - מוערך ב-10 מיליארד שקל.



לדברי החשב הכללי באוצר, ירון זליכה, המכרז במסגרתו החדשה יהיה אופטימלי והוא מבטיח את הצלחתו. "בשבועות הקרובים נגבש את ההמלצות הסופיות ואני אישית אשב עם המתמודדות על מנת לסכם ולהבהיר את כל הנקודות שנותרו פתוחות".



חברת הבקרה קבעה, כי ביצוע הפרויקט בשיטת BOT, בה היזם מתכנן, מקים ומתפעל את הפרויקט למשך תקופת הזיכיון, אינה בהכרח נכונה והיה מקום לשקול לבצע את הפרויקט בשיטת Turn-Key. משמעות הדבר - בביצוע מלא של המדינה מתקציבה. אפשרות זו לא תבוצע בפרויקט הקו האדום, אך בהחלט קיימת אפשרות, כי בקווים העתידיים המדינה תבצע את הפרויקט בעצמה. מקורבים למכרז ציינו, כי לפני כשנה המכרז היה בלתי סביר, אך כיום, אחרי השינויים שהוכנסו בו על ידי המדינה, הוא הפך לאחד המכרזים האטרקטיוויים והמעניינים בעולם.



חברת הבקרה בחנה לראשונה את תכנון הפרויקט ולא את ביצועו, כפי שנעשה ברכבת ישראל ובמעצ, דבר שלהערכת בכירים במשרדים הכלכליים בירושלים הוכיח את עצמו, במקרה של פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב. הדו"ח של ברגר לואיס ממליץ עוד, לפתוח לתנועה את חלקו הדרומי של הפרויקט לפני הפעלת המערכת כולה. זאת, מתוך מטרה להקטין את הסיכונים בהקמת מערכת שלמה וכן להביא לתזרים הכנסות כבר במהלך הפרויקט ולא רק בסיומו. המלצה זו של חברת הבקרה תיבחן על ידי משרדי האוצר, התחבורה וחברת נתיבי תחבורה עירוניים (נ.ת.ע) האחראית על הפרויקט מטעם המדינה. יכול להיות שההמלצה תאומץ אף היא. הכוונה היא להפעיל את הקטע הדרומי באורך 7.5 ק"מ מבת ים ועד לאזור גבול תל אביב-יפו בשכונת מנשיה. הבעיה עליה יצטרכו לתת את הדעת, היא פיזור הנוסעים שיגיעו לנקודה הצפונית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully