וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי דירות עומדות ריקות בבאר שבע - והמינהל מתכנן להקים עוד 2,000 חדשות

אריק מירובסקי

25.8.2005 / 9:17

אנשי נדל"ן בדרום כועסים על מינהל מקרקעי ישראל, המקדם תוכניות להקמת אלפי דירות נוספות, כשמצב השוק בעיר קשה וקבלנים אינם מצליחים לשווק דירות בפרויקטים קודמים



מלח על הפצעים: בשעה שקבלני הדרום לא מצליחים לשווק את הפרויקטים שלהם שהוקמו בבאר שבע בתחילת העשור, הפקידה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז הדרום תוכניות להקמת 2,000 יחידות דיור נוספות. התוכניות גררו אחריהן תסכול של אנשי נדל"ן מקומיים.



המדובר בשתי תוכניות שהגיש המינהל, האחת להקמת 1,600 דירות במבואה המערבית של העיר והשנייה להקמת 400 דירות בפלח 7 בשכונת נוה זאב בעיר. המבואה המערבית היא שכונה חדשה המתוכננת באזור ציר טוביהו, ליד הקאונטרי קלאב ובית הספר הטכני החדש, הנמצא בהקמה. 1,300 דירות יהיו בבנייה רוויה של עד 10 קומות, ושאר הדירות יהיו קוטג'ים ודירות פטיו. בסך הכל מייעד המינהל את השכונה ל-5,000 יחידות דיור.



נוה זאב היא שכונה מרכזית בעיר, שבשנים האחרונות המינהל שיווק בה קרקע למגורים. בפלח 7, הנמצא בהליכי פיתוח ואכלוס מתחילת שנות ה-90, מתוכננת חטיבת קרקע אחרונה שתכלול 8,000 יחידות דיור.



אנשי נדל"ן מקומיים אינם אוהבים את הדברים: "זה לעג לרש. בעיר יש כ-2,000 דירות ריקות, שמשוועות לקונים, ובמינהל הולכים קדימה מבלי לראות מה קורה בעיר. הדבר רק יוריד עוד יותר את מחירי הקרקעות, ילחיץ את הקבלנים שעדיין לא הספיקו לשווק את הדירות שלהם, ובעקיפין אולי אף יביא לקריסות של חברות דרומיות נוספות", טוען קבלן מקומי.



"שוק הדירות בבאר שבע ספג מכה קשה, כשהמענקים לזכאים שאושרו בממשלה היו נמוכים, ולא השפיעו כמעט בכלום על מצבו. לאחר מכן ספג השוק מכה נוספת, כאשר המפונים מגוש קטיף לא הגיעו לעיר, ואלפי הדירות הריקות נותרו ללא דורש. רק בשבוע שעבר נפלה חברת מי ערד, שפעלה כאן. הקבלנים מחפשים קליינטים, וכמעט שלא מוצאים", אומר המתווך יהודה אמיר מתיווך ברק. "איני חושב שתוכנית כזו תקדם במשהו את השוק, ואני גם לא מוצא טעם בכך שהמינהל ישווק קרקעות, ושאף אחד לא ייגש למכרזים", הוסיף.



גם סמנכ"ל השיווק של רשת התיווך רימקס, יוחנן אס, מתקשה להבין את המינהל: "כל מי שמתעסק בנדל"ן יודע שבאר שבע והנגב הן עתודות הקרקע הגדולות במדינה. עם זאת, צריך אחריות גדולה מאוד כדי לאשר תוכניות בנייה, הואיל וההיצע בבאר שבע עולה על הביקוש. היום יש מאות דירות שעומדות ריקות, וקבלנים עומדים בפני פשיטת רגל.



"נכון להיום צריך לפעול מיידית כדי לקדם את באר שבע והנגב בתחומי הפרנסה, התרבות והחינוך. שיפור בתחומים אלה יביא תושבים חדשים לעיר וממילא יגדיל את הביקוש לדירות".



הקבלן יגאל דמרי דווקא מגלה הבנה לתוכניות החדשות של המינהל: "כאשר מוציאים תוכנית, לוקח זמן עד שמאשרים אותה, וגם כשמאשרים לא מוציאים את התוכנית מיידית לשיווק. התוכנית היא לעשור הקרוב, ובסך הכל מכינים את העיר לעתיד טוב יותר. לאזור באר שבע יש פוטנציאל אדיר. נכון שהמצב קשה לכולנו, אך אני מאמין שהזמן יעשה את שלו. באר שבע היא עיר מתפתחת ובהחלט יש מקום לבנייה נוספת בעתיד".



במינהל מסבירים כי הצעד אינו קשור למצב השוק בעיר, וכי לא ברור מתי תאושר התוכנית. "צריך להבין שהתוכניות הללו נולדו לפני 5-4 שנים, כששיווק הקרקעות בבאר שבע היה בתאוצה גדולה. רק עכשיו אושרה התוכנית להפקדה, ולא ברור מתי היא תאושר ומתי תשווק", מסבירה דוברת מינהל מקרקעי ישראל. לדבריה, המינהל מחויב לעמוד ביעדים ממשלתיים לשיווק יחידות דיור, והוא משווק קרקעות במקומות שבהם ניתן לעשות זאת מבחינה תכנונית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully