וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל סולל בונה: "סולל בונה היתה גדולה על מדינת ישראל מבחינת כוח האדם והיכולות שלה"

ענת ג'ורג'י

26.8.2005 / 9:19

בראיון ל-TheMarker הודף מנכ"ל החברה בשנה האחרונה - נתן פרנקל, את ההערכות הפסימיות בדבר סגירה אפשרית של החברה, שצברה הפסדים של 500 מיליון שקל בשנה האחרונה: "סולל בונה שינתה כיוון ואסטרטגיה, וב-2006 היא תגיע לאיזון; בסך הכל בשנה האחרונה, צמצמנו בצורה דרמטית



שנים קשות עוברות על סולל בונה, אחת מחברות הבנייה הוותיקות והמוכרות בישראל: המיתון הקשה בענף הבנייה, לצד ניהול כושל ובזבזני, הביאו להפסדים של 500 מיליון שקל בשלוש השנים האחרונות, מתוכם הפסד של 282 מיליון שקל ב-2004 לבדה. לצד זה התגברו התלונות של רוכשי דירות על בנייה באיכות ירודה ועל אי עמידה בלוחות זמנים. בנוסף, החברה האם שיכון ובינוי, הנשלטת על ידי אריסון השקעות, שהזרימה לקופת ההחברה המידלדלת מאות מיליוני שקלים בשנים האחרונות, השלימה לפני כחצי שנה את רכישת כל מניות החברה, ובכך מחקה אותה מהמסחר בבורסה והרחיקה אותה מעיני הציבור.



בענף הבנייה העריכו בשנה האחרונה כי בפועל החברה כבר אינה מתפקדת, וכי סגירתה הרשמית היא רק עניין של זמן. בראיון ל-TheMarker הודף מנכ"ל החברה בשנה האחרונה, נתן פרנקל, את ההערכות הפסימיות: "סולל בונה שינתה כיוון ואסטרטגיה, ונמצאת לקראת סופו של תהליך רה-ארגון שכלל שיפור בניהול ושיפור בכוח האדם", הוא אומר, ומבטיח שב-2006 החברה תגיע לאיזון.



איך תסיימו את 2005?



2005 תיגמר בהפסד, כי אנחנו עדיין עוסקים בהרבה פרויקטים מהעבר, אבל בכל זאת נגמור עם תוצאות טובות יותר מב-2004.



מה גרם להפסדים הכבדים של החברה?



ראשית, אין חברת בנייה שלא סבלה ב-2004-2002 מבעיות קשות של רווחיות ועמידה בלוחות זמנים. הדבר נבע ממחסור חמור מאוד בעובדים. כולם סבלו, והתוצאה היתה פיגורים גדולים מאוד בלוחות זמנים, עלייה בשכר העבודה ובמחירי הפלדה. הבעיה הכי קשה היתה חוסר ההתאמה של מדד תשומות הבנייה לעומת ההתייקרות בפועל.



במקרה של סולל בונה היתה בעיה קשה של ניהול. לפני חצי שנה התייחס עוזי ורדי זר, שכיהן שנים רבות כמנכ"ל שיכון ובינוי, להפסדים של סולל בונה ואמר: "לא היינו יעילים מספיק, לא ניהלנו טוב מספיק וכנראה שהיינו פזורים על יותר מדי פרויקטים".



אין ספק שלסולל בונה היו כמה בעיות. סולל בונה היתה גדולה על מדינת ישראל מבחינת כוח האדם והיכולות שלה, והיה צריך להתאים את גודלה לגודל השוק.



אילו בעיות זיהית בחברה כאשר נכנסת לתפקיד המנכ"ל?



מצאתי חברה עם בעיות רבות. חברה שלא ממוקדת בפעילות שלה וגדולה על השוק שהיא פועלת בו. החברה, למשל, לקחה פרויקטים במחירים קשים ובחוזים קשים.



מה זה מחירים קשים? מחירי הפסד?



גם. בחלק מהמקרים הרווח היה קטן מאוד, ואז כאשר התייקרו תשומות הבנייה הרווח נמחק לאפס או ירד להפסד. לחברה נפח מאוד גדול של עבודות שהמרווח בהן נמוך.



מה לגבי המבנה הארגוני של החברה?



החברה היתה עם תקורות גבוהות, עודפי כוח אדם למשל.



אז מה עשיתם?



ראשית עשינו שינוי במבנה הארגוני, וצימצמנו כוח אדם ל-800. מעבר לזה העברנו יחידות של משרדים וצימצמנו שטחים. צימצמנו שתי קומות והחזרנו שתי יחידות - לוגיסטיקה וכבישים - שאמורות לעבור לכאן בקרוב. בסך הכל, בשנה האחרונה צימצמנו בצורה דרמטית את הוצאות התקורות. בנוסף, ב-2005 תמכור החברה חלק מהנכסים שבבעלותה כדי לשפר את מבנה ההון שלה ואת הכנסותיה. ההכנסות ממכירת הנכסים יסתכמו בעשרות מיליוני שקלים. המכירה עתידה להימשך עד תחילת 2006.



איפה ממוקמים נכסי החברה?



סולל בונה מחזיקה בנכסים רבים ברחבי המדינה. בין היתר בבעלותה מגרשים בשטח של מאות דונמים באזור חיפה, בהם 150 דונם בקריית חיים, ונכסים במרכז המדינה, בעיקר בראשון לציון.



ומה עשיתם ברמה האסטרטגית?



עשינו כמה דברים, למדנו מה השוק צריך. חברה בונה בשביל השוק, ולכן יש לבדוק מה הולך לקרות בעתיד ולקראת מה השוק צועד. היה צריך לעשות את ההתאמה, ולכן ניתחנו את היכולות של סולל בונה מול המצב בשוק.



מה מצאתם?



השוק נמצא היום במצב של המתנה, לאחר מיתון שנמשך שבע-שמונה שנים. המיתון פגע בעיקר בתחום הבנייה למגורים, למשרדים והבנייה הציבורית. יש עודפי שטחים בבנייני משרדים, והמחירים ירדו באופן דרמטי. אם פעם אפשר היה להשכיר נכס בתל אביב תמורת 27 דולר למ"ר, היום מחירי השכירות נעים סביב 14-12 דולר למ"ר. השבר הוא גדול בתחום זה, ואני מעריך שהמיתון יימשך עוד כמה שנים, גם במשרדים וגם במבני תעשייה.



לגבי הבנייה למגורים כיום יש 25-20 אלף התחלות בנייה, התחזית היתה ל-33-30 אלף



התחלות בנייה. אנשים לא בטוחים במצבם הכלכלי ולא קונים. הבנייה למגורים תישאר, להערכתי, ברמה שלה היום ולא תגדל.



מתוך זה הבנו שהעתיד כרגע, בשלוש-ארבע השנים הבאות, הוא בתשתיות. הרבה שנים המדינה לא השקיעה בתשתיות, ורואים את התוצאה בכבישים. אני מעריך שעיקר ההשקעה תהיה בתחום זה. בנוסף, בעתיד להערכתי יתחילו להקים מבני ציבור כמו בתי חולים.



למעשה הפסקתם לפני כחצי שנה לבנות למגורים למעט בנייה לחברה האחות, שיכון עובדים. מה עמד מאחורי ההחלטה?



ראינו שהבנייה למגורים דורשת תשומות כוח אדם רבות: צריך להשגיח על העובדים, יש בעיות של עבודות גמר ונושא של התמודדות עם דיירים, ותחרות גדולה במחירים נמוכים. אתה עובד עם רוכשי דירות וכל אחד משגיח. בנוסף, יש בישראל בעיה שאין כוח אדם מיומן בבנייה. פעם העובד הוא מסין, פעם מרומניה, זה כל הזמן מתחלף ויוצר בעיות.



בנוסף, היזמים הם גורמים פרטיים שניצלו עד תום את המשבר בענף הבנייה ויצאו עם חוזים קשים מאוד, חסרי כל מעצורים, דרשו תביעות רבות ולא שילמו בחשבון הסופי. לכן הגענו למסקנה שבמגורים נבנה רק לחברה האחות שיכון עובדים. הגענו למסקנה שעם מבנה כוח האדם שיש בשוק עדיף לנו לבנות רק לעצמנו, ככה שלא נצטרך להתעסק עם גורמים יזמיים.



התחום הזה הוצא מאחריותך.



נכון. העברנו את הניהול של בנייה למגורים לחברת חירות שבשיכון עובדים. הם עובדים בשביל עצמם, אם כי סטטוטורית זה עדיין שייך לנו.



לא פגעו בעצם בסמכויות שלך?



לא, אני שמח שזה יצא מתחום אחריותי. זה נעשה בהסכמתי המלאה ובתיאום מלא איתי. אני לא מחפש כמות של עבודות אלא איכות. בכל מקרה, זה לא אומר שבעתיד, אם ישתנו פני הדברים, לא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully