וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אר.טי-סט מפטרת כ-20% מעובדיה

הארץ

21.6.2001 / 9:04

מקווה לעבור לרווח ברבעון הרביעי; החברה מתחילה בתהליך ארגון מחדש לאחר פרישת המנכ"ל לפני חודש; היו"ר הנוכחי, ירון שיינמן, כבר מחלק הבטחות, ובהן גם תחזית למכירות של 100 מיליון דולר ב-2005

מאת סופי שולמן

האולפנים הוUירטואליים של אר.טי-סט: מסחר בוול סטריט (למעלה) וליגת האלופות בכדורגל חברת אר.טי-סט ששינתה באחרונה את שמה ל"ויזרט", הודיעה כי תפטר 19 עובדים, המהווים 20% מכוח האדם שלה. הסיבה לקיצוצים בחברה היא תהליך של ארגון מחדש, שאמור להקטין את ההוצאות התפעוליות שלה ולאפשר לה לעבור לרווחיות. אר.טי-סט, שמניותיה נסחרות בנויר מרקט הגרמנית, עוסקת בפיתוח פתרונות גרפיים לרשתות שידור ובבניית אולפני שידור וירטואליים.

מסתבר שתהליך זה של ארגון מחדש, התאפשר רק לאחר עזיבתו של המנכ"ל הקודם של החברה, שלמה נמרודי. נמרודי הודיע על פרישתו לפני חודש, כשהסיבה הרשמית לעזיבתו היתה רצונו להתרכז בפרויקטים

חדשים. ירון שיינמן, יו"ר אר.טי-סט ויו"ר בי.וי.אר מערכות, החברה האם שלה, הסביר אתמול כי הסיבה האמיתית היא חילוקי הדעות בין נמרודי לדירקטוריון החברה. "נמרודי רצה ליישם תהליך ארגון מחדש שונה ובקצב שונה מזה שרצה הדירקטוריון, ולכן פרש כשהצעתו נדחתה", הוא מסביר.

אר.טי - סט - "יש לנו הצעה חריגה באיכותה" בעקבות עזיבתו של נמרודי מונה למנכ"ל זמני של אר.טי-סט ביירן ברג הנורווגי, שהיה מנכ"ל חברת פיק שנרכשה על ידי החברה הישראלית באוקטובר 2000. בימים אלה מחפשת אר.טי-סט מנכ"ל חדש וקבוע שייכנס לנעליו הגדולות של נמרודי. "נמרודי לקח חברה של מוצר אחד ומכירות של 5 מיליון דולר והקפיץ אותה מדרגה לחברה של סדרי גודל אחרים", אומר שיינמן.

נמרודי יזם את הנפקת אר.טי-סט בנויר מרקט בנובמבר 1999 שבה גייסה החברה אלמונית 90 מיליון דולר. הוא הגה גם את הרעיון של רכישת פיק, שאיפשרה לחברה להרחיב משמעותית את הפתרון שהציעה. עד הרכישה, שתמורתה שילמה החברה 53 מיליון דולר במניות, הנכס היחיד שהיה לאר.טי-סט הוא טכנולוגיה לבניית אולפנים וירטואליים לשידורי ספורט. נראה כי עם קריסתה של מניית אר.טי-סט שנסחרת בחודשים האחרונים סביב מחיר של 2 יורו, הנמוך ב-85% ממחיר ההנפקה, החליט דירקטוריון החברה כי הגיע הזמן לשינויים דרסטיים, ואחד מהם כלל את עזיבתו של נמרודי.

השינוי שאמור להתחולל באר.טי-סט יכלול מעבר של החברה מהפסד של 31 סנט למניה ברבעון הראשון של 2001 לרווח כבר ברבעון הרביעי. ברבעון הקרוב מתכננת אר.טי-סט לרשום הוצאה חד פעמית של מיליון דולר בגין תשלומי פיצויים לעובדים העוזבים. בזכות הפיטורים צופה החברה לחסוך 3 מיליון דולר בשנה החל ברבעון השלישי של 2001.

"כבר כמה חודשים אנחנו עובדים על שינוי ארגוני שתכליתו להפוך את אר.טי-סט לחברה בעלת ארבעה מרכזים בעולם", אומר שיינמן, "אנחנו עוברים מחלוקה פונקציונלית למבנה של מרכזים עצמאיים, שלכל אחד מהם תהיה יכולת שיווק ותמיכת לקוחות", הוא מסביר. לדבריו, עד היום סניף החברה בארה"ב היה אחראי על שיווק מוצריה בכל העולם, המרכז הישראלי היה אחראי על פיתוח. שני הסניפים הנוספים של אר.טי-סט נמצאים באינסברוק, אוסטריה ובברגן, נורווגיה.

כעת מצמצמת אר.טי-סט באופן משמעותי את פעילותה בארה"ב, ועיקר המפוטרים יהיו מסניף זה. "השוק העיקרי שלנו כיום לא נמצא בארה"ב, אלא באירופה ובמזרח אסיה", מסביר שיינמן.

"עשינו רשימה של רשתות השידור הגדולות בעולם, ואנחנו מעריכים כי עד 2002 ישתמשו מרבית הרשתות בפתרונות שלנו", אומר שיינמן. וזו לא ההבטחה היחידה שהוא נותן כבר עם תחילת תהליך הארגון מחדש בחברה. "אנחנו מקווים כי נוכל להגיע למכירות של 100 מיליון דולר ב-2005", הוא מצהיר.

תחזית זו מזכירה את התחזיות האופטימיות שחילק ב-2000 מנכ"ל חברת אם-סיסטמס, דב מורן. כעת נראה כי עם כל רבעון מתרחקת החברה מהערכה שאפתנית זו. ובכל זאת, אם-סיסטמס היתה קרובה יותר למספרים אלה מאשר אר.טי-סט היתה אי פעם. הכנסותיה צומחות אמנם בקצב מרשים, אך את הרבעון הראשון של 2001 סיימה החברה עם הכנסות של 6.1 מיליון דולר בלבד - עלייה של 82% לעומת הרבעון המקביל ב-2000.

ב-2000 רשמה אר.טי-סט הכנסות של 18.6 מיליון דולר - פי שלושה ממכירותיה ב-99'. עם זאת, גם ההפסד קפץ ל-34.8 מיליון דולר לעומת הפסד של 6.2 מיליון דולר "בלבד" ב-99'. הפסד עצום זה מקשה לראות את המעבר החלק של אר.טי-סט לרווח עד סוף 2001. "אנחנו כבר לא נצליח לצמוח ב-400% כמו ב-2000, אך צמיחה של 50% לעומת הכנסות של 2001 בהחלט נראית אפשרית", אומר שיינמן.

בניגוד למגמת האטה שחווים כיום מרבית השווקים, ובעיקר אלה הקשורים לטכנולוגיות חדשניות, בשוק של פתרונות גרפיים לרשתות שידור, לדעתו של שיינמן, ההאטה מורגשת פחות. "השוק שלנו גדול וממשיך להתרחב", הוא אומר, "רק ב-2000 מכרנו פתרונות ל-7 תחנות חדשות שהקימה CNN בעולם, אך את הצמיחה העיקרית רואים כיום בשווקים של דרום אמריקה, אסיה ויפאן, שבהם יש מגמה של הוצאה נרחבת לאולפני טלוויזיה חדשים", מוסיף שיינמן.

סיבה נסופת להמשך הצמיחה באר.טי-סט היא "הצעה החריגה באיכותה", כהגדרתו של שיינמן שמציעה כיום החברה. בתחילת דרכה פיתחה החברה טכנולוגיה להפקה תלת ממדית של שידורי טלוויזיה, שיועדו בעיקר לשידורי ספורט. רכישת פיק הנורווגית איפשרה לה להרחיב את הפתרון, וכיום הוא כולל את כל הצרכים הגרפיים של שידור טלוויזיוני שאינם כרוכים בצילום וידיאו.

לדברי שיינמן, התקדמות זו שהיתה באר.טי-סט הובילה לשיפור במעמדה התחרותי לעומת מתחרתה המרכזית, חברת אורעד הישראלית. אורעד מובילה אמנם בשוק שידורי הספורט התלת ממדיים, אך פועלת רק בנישה זו, שהיא קטנה למדי.

אורעד הונפקה בנויר מרקט במקביל לאר.טי-סט, ומנייתה עברה תהליך דומה של קריסה, אם כי הצליחה לעצור את הצניחה החופשית, נכון לעכשיו, ברמה של 4.5 יורו. מחיר זה משקף שווי של 40 מיליון דולר לאורעד, הגבוה פי שניים מהשווי שבו נסחרת אר.טי-סט.

"אין לי ספק שמחיר המניה של אר.טי-סט כיום מבטא את הסנטימנט השלילי של המשקיעים כלפי בורסת נויר מרקט ומצבו הכללי של השוק, ולא את מצבה של החברה עצמה", אומר שיינמן. עם זאת, אין הוא מצטער כי החברה הונפקה דווקא בבורסה בפרנקפורט, שהיתה אמורה להיות נ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully