וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח חדש של האו"ם: הגלובליזציה מגבירה את אי-השוויון בעולם

נמרוד הלפרן

28.8.2005 / 12:12

למרות הצמיחה הכלכלית חסרת התקדים מעמיקים הפערים, במיוחד בין גברים לנשים, לפי דו"ח שכותרתו "המצב החברתי העולמי: בעיית האי-שוויון"



למרות הצמיחה הכלכלית חסרת התקדים שנרשמה בעולם בשנים האחרונות, העשירים הפכו לעשירים יותר והעניים הפכו ליותר עניים. כך עולה מדו"ח חדש של האו"ם שכותרתו "המצב החברתי העולמי: בעיית האי-שוויון".



הדו"ח קובע כי נרשמת "העמקה מתמשכת" של חוסר השוויון הכלכלי בעולם, במיוחד בחוסר שוויון בין נשים לגברים. כמו כן מתמקד הדו"ח בפער הגדל והולך בין כלכלות רשמיות לכלכלות בלתי רשמיות, בהתרחבות הפערים הכלכליים בין עובדים מקצועיים לבלתי מקצועיים ובהתרחבות הפערים בתחומים של שירותי החינוך והבריאות.



"הפערים החברתיים בעולם גדלו במהלך העשור החולף, ובמיוחד הפערים הבין-מגדריים", אמר חוזה אנטוניו אוקמפו, תת-המזכיר הכללי של המחלקה לעניינים כלכליים וחברתיים של האו"ם, בעת הצגת הדו"ח, דיווחה סוכנות הידיעות IPS.



אוקמפו ציין כי כ-60% מהעובדים הלא רשמיים בעולם, היינו עובדים שאינם זכאים להגנה כלשהי על פי חוק, הם נשים. "מדובר בנתח גבוה ביותר בהתחשב בכך שאחוז ההשתתפות של נשים בכוח העבודה נמוך מזה של גברים", אמר.



"התעלמות מהתרחבות האי-שוויון בשם רדיפת פיתוח היא מסוכנת", נכתב בדו"ח. "אסטרטגיית פיתוח אשר מתמקדת אך ורק בצמיחה כלכלית ובייצור הכנסות איננה יעילה, והיא גורמת לצבירת עושר בידי מעטים ומעמיקה את העוני של רבים".



עוד קובעים מחברי הדו"ח, המשתרע על פני 158 עמודים, כי מדינות רבות שבהן נרשמה התפתחות טכנולוגית אשר אמורה היתה לתרום להתפתחות הכלכלית, מתאפיינות ב"גידול מדאיג" בפערים בין עשירים לעניים.



מדינות עשירות יחסית דוגמת ארה"ב, קנדה ובריטניה, אף הן מתאפיינות במגמה זו, נאמר בדו"ח. מדינות מתפתחות דוגמת סין והודו, אשר נהנו בשנים האחרונות מצמיחה כלכלית ניכרת, אף הן לא הצליחו לספק מענה להתרחבות חוסר השוויון.



דפוסים דומים של חלוקת העושר קיימים באסיה, באמריקה הלטינית ובאפריקה, נאמר בדו"ח אשר ציין כי במדינות אפריקה שמדרום לסהרה, גדל מספר העניים בקרוב ל-90 מיליון בני אדם בשנים 1990-2001.



שיעור האבטלה באמריקה הלטינית גדל מ-7% בשנת 1995 ל-9% בשנת 2002, ועובדים רבים נאלצו לשוב לעבוד במגזר התעסוקה הלא רשמי, המתאפיין לעיתים קרובות "בתנאי עבודה בלתי אנושיים ובשכר נמוך".



בפרק בדו"ח העוסק בפתרונות לבעיית האי-שוויון, מודגש הצורך לצמצם את הפערים הכלכליים לא רק בתוך המדינות עצמן, אלא גם ביניהן. הדו"ח מציין כי 80% מהתמ"ג העולמי שייך למיליארד בני אדם המתגוררים במדינות המתועשות המפותחות, וכי שאר ה-20% מתחלקים בין חמישה מיליארד בני אדם המתגוררים במדינות המתפתחות.



מחברי הדו"ח גם מזהירים כי התרחבות הפער בין העשירים לעניים מהווה איום גדול למשטרים דמוקרטים ברחבי העולם, ועלולה להגביר את האלימות והטרור בעולם במידה שלא תתהפך המגמה.



"אי מתן מענה לבעיית האי-שוויון יביא לכך שאי-צדק חברתי ימשיך להתקיים ולכך שלא כל בני האדם יוכלו ליהנות משיפור בתנאי החיים", אמר אוקמפו אשר הוסיף כי הדבר יגביר את חוסר היציבות החברתית בעולם, "אשר עליה כולנו נשלם את המחיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully