וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רובין סונדרס - בעבר דמות זוהרת בשוקי לונדון - עשויה לחזור לאור הזרקורים עם הצעת רכש לפורמולה 1

מיכל רמתי

28.8.2005 / 13:02

סונדרס ששמרה על שקט מאז עזבה את בנק וסט LB הגרמני על רקע חקירת החטיבה שניהלה, נמצאת במשא ומתן עם בעל השליטה בפורמולה 1 ברני אקלסטון, מדווח "טלגרף" הבריטי



רובין סונדרס, בעבר דמות זוהרת בשווקים הפיננסיים בלונדון, עשויה לחזור לאור הזרקורים עם תוכנית שאפתנית לרכישת סבב מרוצי המכוניות פורמולה 1. העסקה תעמיד את סונדרס במוקד תשומת הלב, לאחר שנתיים בהן לא נשמעה כמעט לאחר שעזבה את הבנק הגרמני וסט LB על רקע החקירה שנפתחה נגד החטיבה שהיתה תחת ניהולה.



לפי העיתון הבריטי "טלגרף", חברת ההשקעה הפרטית של סונדרס - קלירברוק קפיטל פרטנרס, נמצאת במשא ומתן עם ברני אקלסטון השולט בפורמולה 1 כבר יותר משני עשורים. לפי ה"טלגרף", סונדרס מתכוונת לבצע רכישה ממונפת של סבב המרוצים שבסופה יהיה המותג בשליטת הקבוצות המשתתפות עצמן.



כיום אקלסטון מחזיק ב-25% בלבד מפורמולה 1, אם כי בפועל מוקד השליטה נמצא בידיו בזכות מבנה האחזקות הסבוך של החברה. 75% הנותרים נמצאים בידי חברת אחזקות שבשליטת הבנקים ג'יי-פי מורגן צ'ייס, באייריש לנדסבנק וליהמן ברדרס. לפי "טלגרף", סונדרס מתכוונת שאקלסטון ימשיך להחזיק בנתח שלו, אך יתר החברה תירכש על ידי חברת אחזקות בשליטת קלירברוק וקונסורטיום של מוסדות פיננסיים. הרכישה תתבצע באמצעות לקיחת הלוואות והנפקת אג"ח.



בשלב השני תקבל כל אחת מן הקבוצות המשתתפות בסבב הפורמולה 1 נתח בחברת האחזקות, ותהיה אחראית על החזרת החובות במהלך כמה שנים שבסיומן תהיה הבעלות בידי הקבוצות עצמן. הכנסות הסבב יעברו לקבוצות שיוכלו לנהל את הסבב כראות עיניהם ולקבל בחזרה חלק מהשקעותיהן.



התוכנית חייבת לקבל את אישורו של אקלסטון, ולאחר מכן את אישור הקבוצות עצמן. אקלסטון סירב בחודש שעבר להצעת רכש מצד התאגיד ההונג-קונגי שבשליטת המיליארדר לי קאשינג - האצ'יסון וומפואה.



אקלסטון מנהל מאבק מול הקבוצות המשתתפות בסבב המרוצים על רקע התשלום שהן מקבלות מפורמולה 1. בינואר הציע אקלסטון לקבוצות הסכם שלפיו כל קבוצה תקבל סכום מינימום של 40 מיליון דולר מסוף שנת 2007, מועד תום החוזה הנוכחי. בנוסף, יציע אקסלסטון לכל קבוצה שכר חתימה של יותר מ-35 מיליון דולר ו-9-7 מיליון דולר לעונה. כיום מקבלות הקבוצות בעלות הניקוד הנמוך בפורמולה 1, 15 מיליון דולר, והזוכה - בעלת הניקוד הגבוה ביותר, מקבלת 50 מיליון דולר. זאת בעוד שלפי ההסכם החדש תקבל הקבוצה הזוכה 100 מיליון דולר.



מטרת העסקה היא למנוע מהקבוצות המתחרות לערוק ולעבור לסבב מתחרה - GPWC - זיכיון תחרות חדש שמוקם על ידי קונסורציום של יצרניות פורמולה 1, וכולל יצרניות כגון ב.מ.וו ומרצדס. מדובר בהסכם שיאריך את קיומה של פורמולה 1 לפחות עד 2012. בינתיים הצליחה לזכות אקלסטון בתמיכת פרארי, רד בול רייסינג וג'ורדן.



סונדרס הקימה את קלירברוק לפני שנה, לאחר שעזבה את הבנק הגרמני וסט LB, שבו כיהנה כראש מחלקת המימון העיקרית. סונדרס עזבה את מעמדה הזוהר והשנוי במחלוקת בווסט LB לאחר חקירה של ממשלת גרמניה בגין פעילות החטיבה אותה ניהלה.



סונדרס נהנתה ממוניטין של מנהלת משא ומתן קשוחה על רקע העסקות שגיבשה בחמש שנות עבודתה בווסט LB. בעזרתה, הפך הבנק הממשלתי הגרמני ממלווה מקומי מסורתי לשחקן מרכזי בשווקים הפיננסיים באירופה. בהנהגתה של סונדרס, חטיבת האשראי של וסט-אל.בי בלונדון נודעה בעסקות שבנקים אחרים נרתעו מהן. סונדרס ניצלה את האשראי הזול שווסט LB מסוגל לגייס בערבות ממשלת גרמניה, כדי לממן את פעילותן של חברות גבוהות-סיכון. אחת מחברות אלה היתה פורמולה 1, שנכנסה אז לקשיים.



המומחיות של סונדרס היתה איגוח - הנפקת אג"ח לגיוס כספים במהירות ופירעונם באמצעות תזרים המזומנים של החברה. הצוות שלה הוביל את האיגוח הראשון של נכסי בנק באיטליה ב-1995, והאיגוח הראשון בתולדות פורטוגל.



בתחילה נראה היה כי הגישה של סונדרס האמריקאית נוחלת הצלחה רבה - ב-2001 היתה חטיבת האשראי בלונדון החטיבה הרווחית ביותר של וסט-אל.בי ותרמה כ-40% מרווחי הבנק. אך ב-2002 רשמה החטיבה הפסד של 461 מיליון יורו. ב-2003 הגדיל הבנק את הפרשותיו לחובות מסופקים עקב הלוואות בעייתיות בסך 1.3 מיליארד דולר, והגופים הרגולטוריים בגרמניה הודיעו על פתיחת חקירה של אמצעי הפיקוח בבנק.



תהליך האיגוח, מכשיר מימון המאפשר לחברות לרכוש רווחים עתידיים מפעילות מסוימת, עשוי להיות רווחי, אך יש בו גם פוטנציאל להפסדים כבדים - למשקיעים או חתמים - בהתאם לעמידת החברה ביעדים. הביקורת הגדולה על סונדרס היתה שלא ניהלה את הסיכונים כראוי.



את הבולטות של סונדרס ניתן לייחס לא רק לשיטותיה, אלא גם לכך שהיא היתה אחת הנשים הבודדות בתחום הניהול הפיננסי באירופה. מעבר לכך, היא היתה אחת הנשים המרוויחות ביותר באירופה - ב-2002 היא דורגה במקום השלישי ברשימת שיאניות השכר בבריטניה, כשלפניה רק ג'יי. קיי. רולינג, מחברת ספרי הארי פוטר, ומדונה, ואחריה ברשימה סלבריטאים אחרים כגון מלכת אנגליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully