וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה: הביטוח הלאומי עבר על חוק שכר מינימום - שילם דמי לידה לפי תעריף נמוך משכר המינימום

רותי סיני

28.8.2005 / 17:23

שתי יולדות התלוננו כי קיבלו דמי לידה לפי שכרן בפועל, אף שזה היה נמוך מהמינימום הקבוע בחוק; הביטוח הלאומי ננזף



מבקר המדינה נזף בביטוח הלאומי על כך שעבר על החוק כששילם לשתי יולדות דמי לידה המתבססים על שכר הנמוך משכר המינימום. המבקר, בתפקידו כנציב תלונות הציבור, גם הביע חשש שקיימים מקרים נוספים של תשלום דמי לידה נמוכים בניגוד לחוק.



נציבות תלונות הציבור בדקה את הסוגיה בעקבות תלונות של "קו לעובד" בשמן של שתי עובדות פיליפיניות שילדו בישראל. שתיהן קיבלו דמי לידה בהתאם להודעה שמסר המעסיק שלהן על גובה שכרן - האחת על בסיס 3,055 שקל והשנייה על בסיס 2,700 שקל בחודש. שכר המינימום הוא 3,335 שקל בחודש, והחוק מחייב לשלם דמי לידה על בסיס שכר זה.



בתשובתו לעו"ד יובל לבנת מ"קו לעובד" כתב עו"ד עידו דון-יחיא מנציבות תלונות הציבור, כי באחד המקרים אי אפשר לדעת מהתיק של המעסיקה אם המטפלת שלה עבדה במשרה מלאה, ולפיכך אין לדעת אם שכרה היה נמוך משכר המינימום. הואיל שהעובדת עזבה את ישראל ואי אפשר לאתר אותה, כתב דון-יחיא, הוחלט להפסיק לטפל בתלונה.



במקרה השני טען תחילה המוסד שאינו יודע אם העובדת הועסקה במשרה מלאה, ולכן אינו יכול לשלם לה על בסיס שכר מינימום מלא. ואולם ב"קו לעובד" ציינו שעל הטופס שאותו מילאה העובדת נכתב בבירור כי הועסקה במשרה מלאה. כך גם הצהיר בנה של המעסיקה, שמתה בינתיים, בחקירה שביצע הביטוח הלאומי. כתוצאה תוקן סכום דמי הלידה שמגיעים ליולדת והיא קיבלה הפרשים בסך 1,682 שקל.



בבירור שערך גילה דון-יחיא בסניף רמת גן של המוסד נמצא, כי עובדי המוסד לא ידעו שהם מחויבים לשלם ליולדות דמי לידה על בסיס שכר מינימום - גם אם המעסיק הפריש עבורן דמי ביטוח על בסיס שכר נמוך יותר. "כמו כן העלה הבירור, כי המוסד מסתמך על הנחה שמעביד שדיווח למוסד על תשלום שכר הנמוך משכר מינימום העסיק את העובד במשרה חלקית, והוא מעדיף הנחה זו על טענת העובד כי עבד משרה מלאה בשכר הנמוך משכר מינימום", כתב דון-יחיא.



"יש יסוד להניח שיש מקרים נוספים שבהם נמנע המוסד לשלם דמי לידה לפי שכר מינימום לעובדות שמעסיקיהן עברו על החוק ושילמו להן שכר מתחת לשכר מינימום", הוסיף. הוא הודה ל"קו לעובד", שפנייתו "הביאה לתיקון ליקוי חמור".



מהביטוח הלאומי נמסר בתגובה, שמדובר במקרים בודדים שבהם יולדות לא קיבלו דמי לידה כחוק, ובכל מקרה הפיצה ההנהלה לסניפים הודעה המרעננת את הנוהל שמחייב לשלם דמי לידה או כל גמלה אחרת המחליפה שכר - כמו דמי פגיעה בתאונות עבודה, דמי מילואים - על בסיס שכר מינימום לפי היקף משרתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully