וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלמה מעוז: בנק ישראל צריך להעלות הריבית

רם דגן

29.8.2005 / 16:30

לידר ושות': העלאת הריבית רק בתום הרבעון הראשון של 2006. בגאון השקעות מעריכים כי עד סוף השנה תתייצב הריבית על 4%

היום בשעה 16:30 לערך, יפרסם בנק ישראל את הריבית לחודש ספטמבר. לאור הקולות שיצאו בימים האחרונים מכיוון בנק ישראל, מחזיקים כל גופי ההשקעות בדעה מאוחדת, לפיה גם היום ימשיך הבנק המרכזי של ישראל להחזיק את ריבית הבסיס הקצרה שלו ברמה של 3.5%. אולם, מעבר להשפעה המיידית על השווקים, נראה שהעיניים נשואות דווקא ל-21 בספטמבר, מועד פרסום הריבית בארה"ב.

הכלכלן של בית ההשקעות, אקסלנס-נשואה, שלמה מעוז מעריך כי היום לא צפויה העלאת ריבית, זאת למרות שלהערכתו מדובר בצעד מתבקש. "הנגיד צריך להעלות היום את הריבית, אבל הוא לא יעשה את זה. כבר היום אנחנו רואים עלייה בצריכה הפרטית ובהוצאות הממשלה, אנחנו גם רואים עלייה באינפלציה ובכמות הכסף", אומר מעוז. מעבר לכך, מתייחס מעוז להעלאת הריבית הצפויה בארה"ב לקראת סוף החודש ומעריך כי עדיף לבצע פעולת מנע מאשר להמתין להשפעות השליליות של הפערים. בשולי הדברים, מתייחס מעוז להסבר פחות כלכלי ואומר כי "ב-30 השנים האחרונות לא העלו את הריבית המקומית, עד אשר היה משבר ולכן גם עכשיו, ככל הנראה, זה מה שיקרה".

בבית ההשקעות של אי.בי.אי מיהרו לפרסם את הערכות הריבית שלהם עוד בתחילת השבוע שעבר, וגם שם מעריכים כי הריבית תוותר היום ללא שינוי. אולם בניגוד להערכות של מעוז, באי.בי.אי מסתמכים על דו"ח האינפלציה החצי שנתי שפירסם לאחרונה בנק ישראל, ומעריכים כי אין מקום לביצוע מהלך של העלאת הריבית בטווח הקרוב. "כשבוחנים את הגורמים המשפיעים על החלטת הריבית, מוצאים כי ציפיות האינפלציה לטווח של השנתיים הקרובות, מצוית במרכז יעד האינפלציה, עם ירידה ב-30 הימים האחרונים. מסגרת התקציב, כמו יעדיו, אושרו על ידי הממשלה. השקל התחזק בתקופה האחרונה, השווקים מממשיכים לעלות ובשוק האג"ח נמשכת הירידה בתשואות" - כך לדברי הכלכלנית איילת ניר שמסיקה כי כל אלו תומכים בהחלטת הבנק הצפויה, שלא להעלות את הריבית היום.

ובכל זאת, בהנחה שבסוף החודש הבא תעלה הריבית בארה"ב, צפוי השוק הישראלי להיקלע למצב בו לא היה מעולם - פער ריבית שלילי. עד מתי יוכל השוק להחזיק את האצבע בסכר ולמנוע את הסטת תנועות ההון לעבר גושי המטבע שיעניקו פיצוי זמן אטרקטיוי יותר?

בני שרביט מגאון השקעות מעריך כי תחילת העלאות הריבית המקומית תהיה בחודשים הקרובים, וכי בסוף השנה תתייצב ריבית בנק ישראל בסביבות רמת ה-4%. בטווח של 12 חודשים, מעריך שרביט, תגיע הריבית לרמה של 4.5%.

בדומה למרבית עמיתיו סבור שרביט, כי אין סיבה להעלות את הריבית היום. "המדד של חודש יולי היה עלייה חד פעמית, שנבעה מהתאמות המחירים של הדלק אשר הושפע מרמת המחירים העולמית, ושל מחירי הדיור שהושפעו מהפחיות. אולם, אין כאן מצב של עליית מחירים נמשכת - אינפלציה - שחורגת מגבולות יעד האינפלציה". כמו כן מסביר שרביט, כי כיוון שהגורם המרכזי המשפיע על החלטת הריבית הוא שער הדולר, הרי שהרגיעה הנוכחית בזירה מפחיתה גם היא את הסיכוי לעליית ריבית היום.

באשר לפער הריביות מעריך שרביט, כי אין הבדל משמעותי בין פער חיובי של 0.25% לבין פער שלילי דומה. אולם, בהמשך הוא צופה שהפער יביא להסטת כספים אל מחוץ לשוק המקומי, מה שייאלץ את קובעי המדיניות המוניטרית של ישראל להעלות את שיעורי הריבית בטווח הקרוב.

בדעה מעט שונה, מחזיק היום אסטרטג המקרו של לידר ושות', יונתן כץ. גם כץ מעריך שפישר לא יבצע היום שינוי בריבית, אולם בניגוד לשרביט הוא צופה שתחילת מגמת ההעלאות תחל רק עם תום הרבעון הראשון של 2006, עמוק במארס הבא. כץ חוזר על ההערכות והנתונים המדברים על אינפלציה נמוכה באופן יחסי, אשר נרשמת על רקע אבטלה ויציבות ברמות השכר במשק. להערכת כץ, יכול המשק הישראלי להתנהל עם פערים שליליים לפחות עד מארס, וזאת על רקע הנתונים הריאליים החיוביים בשוק, אשר תומכים בהמשך זרימת ההשקעות לתוך המשק.

"המשקיעים שמגיעים לכאן לא מונעים משיקולי ריבית קצרת טווח, אלה משיקולים ארוכים של צמיחה וגידול ריאלי, ולכן הם לא צפויים להוציא את ההשקעות הארוכות שלהם מכאן על רקע פערי ריביות קצרות", כך לדברי כץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully