וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת תרופות הודית תובעת את פייזר בניסיון לקבל נתח מהשוק הרווחי של תרופות להורדת כולסטרול

סוכנויות הידיעות

29.8.2005 / 13:33

חברת רנבאקסי ההודית הגישה תביעות בבריטניה ובארה"ב, בטענה שאין תוקף לפטנט של פייזר על ליפיטור, בעלת המכירות השנתיות בסך 12 מיליארד דולר



חברת התרופות ההודית רנבאקסי (Ranbaxy) פתחה במלחמה על חברת התרופות הגדולה בעולם. רנבאקסי הגישה תביעות בארה"ב ובבריטניה, לפיהן אין תוקף לפטנט של חברת פייזר על התרופה להורדת הכולסטרול ליפיטור. הליפיטור, ממשפחת הסטטינים, היא התרופה הנמכרת ביותר בעולם, ובשנה שעברה הכניסה לפייזר 12 מיליארד דולר.



רנבאקסי מעוניינת בביטול הפטנט של פייזר על הליפיטור (שם גנרי - אטורווסטטין) על מנת להרוויח מייצור גרסה גנרית לתרופה. החברה עשויה לשלש את רווחיה לכמיליארד דולר בשנה, אם תזכה בתביעה. אך לא רק רנבאקסי תרוויח מביטול הפטנט על ליפיטור - מערכות בריאות ברחבי העולם יוכלו לקבל גרסה זולה יותר של התרופה הנמכרת ביותר בעולם, ובכך להקטין את הוצאותיהן במאות מיליוני דולרים. מערכות בריאות עניות יוכלו לרכוש את התרופה ביתר קלות. התרופה תהיה בהישג ידם של יותר חולים - הן בשל מערכות הבריאות והן כיוון שיוכלו לשלם עבור התרופה בעצמם.



רנבאקסי, ככל הנראה, בטוחה למדי בהצלחת התביעות, שכן החלה להתכונן לייצור התרופה. פסיקה עשויה להתקבל בבריטניה עוד השבוע, ופסיקה בארה"ב בוודאי לא תפגר הרבה אחריה. אולי בטחונה הרב של רנבאקסי מבוסס על זכייתה בתביעה דומה באוסטריה - אך אוסטריה שונה גם בהיקף, ובסוג שוק התרופות, וגם במערכת המשפט ובחוקי הפטנטים שלה. בריטניה וארה"ב מהוות שווקים גדולים בהרבה לליפיטור.



פייזר נאבקת בפסיקה שהתקבלה באוסטריה וצפויה להיאבק קשות גם במשפטים בארה"ב ובבריטניה. הרבה מונח על כף המאזניים - לפי הערכות, פייזר עשויה להפסיד רווחים של כ-6 מיליארד דולר בשנה ו-20% מהמכירות, אם תפסיד במשפט. גם יצרניות תרופות אחרות להורדת כולסטרול, צפויות להפסיד מביטול הפטנט על ליפיטור. אסטרהזנקה, למשל, יצרנית קרסטור - תרופה אחרת ממשפחת הסטטינים - עשויה לסבול מירידה במכירות התרופה, על רקע כניסה של מתחרה זולה לשוק.



תרופה גנרית עשויה להיות זולה פי חמישה מהתרופה אותה היא מחקה. מכירות הליפיטור בארה"ב בלבד עמדו על 8 מיליארד דולר בשנה שעברה. כניסה של מתחרה גנרית לשוק האמריקאי יכולה להביא לצמצום של יותר מ-6 מיליארד דולר בהוצאות שירותי הבריאות הממלכתיים והפרטיים בארה"ב. בבריטניה מוציאים שירותי הבריאות הממלכתיים יותר מ-700 מיליון דולר על ליפיטור. סימווסטטין, תרופה מתחרה שאיבדה את הפטנט זה מכבר, יותר פופולרית בבריטניה מאשר הליפיטור, וההוצאות עליה עמדו על 450 מיליון דולר בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully