וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולמרט: "לא צריך להיבהל מהאיומים - תהיה תחרות, הבנקים יהיו חלק ממנה והם גם ירוויחו"

מוטי בסוק

30.8.2005 / 12:45

לדברי מ"מ שר האוצר, לאחר שנכנס לתפקיד הוא החליט לקבל את המלצות ועדת בכר כמקשה אחת וללא שינויים; יוסי בכר: העיסוק בנושא עמלות ההפצה יצא מכל פרופורציה



בהתאם להמלצות ועדת בכר, עמלות ההפצה על קרנות נאמנות יעמדוו מה-1 באפריל 2006 על 0.25% על
קרנות סולידות נזילות, 0.4% על קרנות אחרות ו-0.8% על קרנות מנייתיות. הממוצע המשוקלל של העמלות החדשות יהיה 0.4%, 30% משיעור דמי הניהול הממוצעים בשוק היום. עמלות ההפצה על קופות הגמל יהיו 0.25%.



במסיבת עיתונאים שנערכה הבוקר במשרד האוצר אמר מ"מ שר האוצר, אהוד אולמרט, כי מספרי עמלות ההפצה הובאו לידיעתו ולאישורו בימים האחרונים. לדבריו, לאחר שנכנס לתפקיד שר האוצר, החליט לקבל את המלצות ועדת בכר כמקשה אחת וללא שינויים. אולמרט דחה את כל הפניות של גורמים אינטרסנטים, נציגי כל הבנקים והברוקרים, להיפגש איתו, כדי לנסות ולהשפיע עליו לבצע שינויים בהמלצות ועדת בכר. אולמרט הסכים לקבל מהבנקים והברוקרים ניירות עמדה. לדבריו, היה בהם מגוון אינטרסים. אולמרט הדגיש, כי "כל הלחצים והקמפיין העיתונאי לטובת הבנקים משקפים אינטרסים כספיים של הגורמים השונים. אף אחד לא מגן על האינטרסים של הצרכנים. היחידים שעשו זאת הם חברי ועדת בכר, שהיא ועדה מקצועית, ישרה והגונה. היא עמדה בכל הלחצים. אני נותן לה גיבוי מלא".



לדבריו, "לא צריך להיבהל מהאיומים. תהיה תחרות, הבנקים יהיו חלק ממנה והם גם ירוויחו".



יו"ר ועדת בכר, מנכ"ל משרד האוצר יוסי בכר, ציין כי הוחלט לקבוע 3 סוגי עמלות הפצה לקרנות
הנאמנות. העמלה הנמוכה, 0.25%, תהיה על קרנות סולידיות, נזילות, שלפחות 85% מנכסיהן יושקעו באג"חים (יותר להן להחזיק עד 10% מהנכסים במניות). עמלת ההפצה המקסימלית תהיה בקרנות המחזיקות יותר מ-50% מנכסיהן במניות ותעמוד על לא יותר מ-0.8%. בכל שאר הקרנות (אג"ח ארוכים, קרנות מעורבות) העמלה המקסימלית תהיה 0.4%. לדבריו, מדובר בעמלה ממוצעת (ממוצע משוכלל) של 0.4%, 30% מהממוצע המשוכלל של דמי הניהול המשולם היום על כל הקרנות הנמצאות בשוק, 1.33%.



הבנקים הגדולים ביקשו כי דמי הניהול יהיו 26% מדמי הניהול המקובלים היום, הברוקרים דיברו על 17%-20%. לדברי בכר, "המאבק בין הבנקים לברוקרים התייחס לחלוקת העוגה. כל אחד, בצורה לגיטימית, דאג לאינטרסים שלו. אנחנו הסתכלנו על טובת הצרכן. ההחלטה שלנו היא מידתית והוגנת". לדבריו, בשוק העתידי, שכרגע איש אינו יודע מי ינהל אותו, ועדת בכר היתה רוצה לראות ניהול של גורמים זרים. בשוק הזה יהיו 100 מיליארד שקל.

בכר ציין כי הכנסת אישרה ב-25 ביולי ברוב עצום, 26 נגד 1, את הרפורמה בשוק ההון וכי בשל סיבות טכניות ובהמשך החילופים בצמרת האוצר, נדחה מועד הצגת עמלות ההפצה. לדבריו, הרפורמה לא נועדה להחליש או לחזק את הבנקים אלא לשרת את הציבור. "אנחנו חושבים, שלאחר הרפורמה המערכת תעבוד טוב יותר".



לדבריו, העיסוק בנושא עמלות ההפצה יצא מכל פרופורציה. עיקר חשיבות המלצות ועדת בכר היה הוצאת 270 מיליארד שקל, כספי קרנות הנאמנות וקופות הגמל, מהמערכת הבנקאית למערכת חוץ בנקאית, כדי ליצור שוק ותחרות, לטובת ציבור הצרכנים. לדבריו, ההחלטה על גובה עמלות ההפצה משקפת מידתיות והוגנות. היא תאפשר לשוק להמשיך ולתפקד. במצב החדש, היועץ, המפיץ, של קרנות הנאמנות, ייתן ללקוח את השירות הטוב ביותר, מנקודת המבט של הלקוח. גובה עמלות ההפצה נועד לאפשר למערכת הבנקאית, לאחר הוצאת קרנות הנאמנות וקופות הגמל ממנה, להמשיך ולעבוד על בסיס כלכלי מוצק. העמלה על כל הקרנות, בהתאם לקטגוריה שלהן, תהיה אחידה, כדי שהבנקים לא יתפתו להעדיף קרן אחת על האחרת. הבנקים יהיו חייבים להמליץ על כל הקרנות,
גם כאלו שאין להן קשר איתן. הלקוח יידע כמה בדיוק הוא משלם עבור כל מהלך. לדבריו, חוקי
המשחק בארץ הותאמו למקובל בעולם, כולל שקיפות מלאה. אסור שעמלות ההפצה יהיו אחוז מדמי הניהול, כדי למנוע מצב שבו יהיה אינטרס למכור קרנות שאחוז הניהול שלהן גבוה יותר.



בכר ציין כי הוחלט להפעיל את מחירי עמלות ההפצה מה-באפריל 2006 כדי לאפשר גם לברוקרים
הפרטיים שאינם חברי הבורסה למכור את קרנות הנאמנות שלהם לציבור בצורה ישירה.



אייל בן שלוש, הממונה על שוק ההון, אמר כי נקבע כי עמלות ההפצה על קופות הגמל יהיו שוות
לעמלות על קרנות הפנסיה, מקסימום 0.25%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully