וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק לאומי עובר על חוק הבנקאות: מחויב למכור אחזקותיו בחברת הביטוח מגדל

סמי פרץ

30.8.2005 / 21:50

לאומי חורג מהוראות החוק בכך שהוא מחזיק בשני קונגלומרטים - מגדל והחברה לישראל, שלהן שווי העולה על מיליארד שקל; לאומי ביקש מהמפקח על הבנקים ארכה של 4 שנים להסדיר את אחזקתו במגדל



בנק חורג מהוראות חוק הבנקאות בכך שהוא מחזיק בשני קונגלומרטים - הגדרה המתייחסת על פי החוק לחברת אחזקות העוסקת בשלושה ענפי משק לפחות ושוויה עולה על מיליארד שקל.



בנק לאומי מחזיק ב-18.2% מהונה של החברה לישראל וב-19.9% מהונה של חברת הביטוח מגדל. שווי השוק של אחזקות הבנק בחברה לישראל הוא 1.7 מיליארד שקל, ושווי השוק של האחזקות במגדל הוא 1.2 מיליארד שקל.



החברה לישראל היא חברת אחזקות שעוסקת בכמה ענפי משק, ועד לאחרונה הוגדרה כתאגיד האחזקה הריאלי היחיד של בנק לאומי. ואולם, לפני חודשיים הודיעה מגדל לבנק לאומי כי היא מוגדרת כקונגלומרט לצורך החוק, משום שהיא עוסקת בשלושה ענפי משק שונים: בין היתר בביטוח, פנסיה, שוק ההון והשקעות בתחומים שונים.



בנק לאומי פנה למפקח על הבנקים בבקשה שתינתן לו תקופת מעבר של 4 שנים, כדי לעמוד בדרישות החוק ולמכור את חלקו במגדל. למעשה, הבנק אמור בכל מקרה להפחית את שיעור האחזקה שלו בחברת הביטוח ל-10%, כחלק מהמלצות ועדת בכר להפחתת הריכוזיות במערכת הפיננסית. לחלופין מבקש לאומי מבנק ישראל לסייע בשינוי החקיקה, כך שיינתן לו להמשיך ולהחזיק בחברת מגדל ולא להגדיר אותה כקונגלומרט.



עלייה חדה של 89% בהפרשות לחובות מסופקים



בנק לאומי סיים את הרבעון השני של 2005 ברווח נקי של 578 מיליון שקל - גידול של 4.9% ביחס לרווחיו ברבעון המקביל. בסיכום חצי שנתי מציג הבנק, המנוהל על ידי גליה מאור, רווח מצרפי של 1.1 מיליארד שקל - גידול של 12% ביחס לרווח במחצית הראשונה של השנה שעברה. למעשה, ההישג של לאומי קטן יותר באופן משמעותי, שכן הוא נאלץ ברבעון החולף לבצע הפרשה של 122 מיליון שקל בגין הורדת מס החברות, ששחקה את המסים הנדחים הרשומים במאזני הבנק.



הנתון המדאיג יותר קשור לעלייה החדה של 89% בהפרשות לחובות מסופקים. אלו הסתכמו ברבעון החולף ב-494 מיליון שקל, בהשוואה ל-261 מיליון שקל ברבעון המקביל. על פי ההערכות, הזינוק הנחשוני הזה משקף את ההפרשות שביצע הבנק בגין האשראי שהעמיד לקבוצת קלאבמרקט, וכן הפרשות הנובעות ממצבה הפיננסי הקשה של חברת טאואר סמיקונדטורס. בסיכום חצי שנתי מדווח לאומי על הפרשות של 939 מיליון שקל - גידול של 41% לעומת אשתקד. הפרשות אלה משקפות 1.1% מתיק האשראי של לאומי, לאחר שהבנק הצליח כבר לרדת לרמת הפרשות של 0.7% בלבד מתיק האשראי שלו.



התשואה על ההון של לאומי עמדה במחצית הראשונה של השנה על 15.3% לעומת 14.3% בתקופה המקבילה. על אף ההפרשות הגדולות בגין קלאבמרקט, הצליח לאומי להגיע לתשואה על ההון של 15.8% ברבעון השני.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully