וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזרים השקיעו 2.5 מיליארד דולר בבורסת ת"א בשבעת החודשים הראשונים של 2005 לעומת חצי מיליארד דולר בכל 2004

טל לוי

31.8.2005 / 11:53

תושבי החוץ מחזיקים במניות בשווי 7.4 מיליארד דולר המהווים 12.8% משווי כל המניות בת"א ומפגינים מעורבות גדולה במסחר; הזרים גם השקיעו 3.3 מיליארד דולר בחברות ישראליות



בשבעת החודשים הראשונים של 2005 התגבר מאד זרם ההשקעות של תושבי חוץ בבורסת ת"א והסתכם ב-2.5 מיליארד דולר לעומת כחצי מיליארד דולר בלבד בכל 2004, כך נמסר מהמחלקה לפעילות במט"ח בבנק ישראל.



למעלה מ-75% מההשקעות (1.9 מיליארד דולר) היו במניות (מתוך זה 400 מיליון דולר במסגרת הפרטת בנק לאומי) ו-600 מיליון דולר נוספים היו באיגרות חוב של ממשלת ישראל, בעיקר מסוג "שחר", שאינן צמודות.



בסך הכל, מחזיקים תושבי החוץ בניירות ערך סחירים בת"א בשווי של לא פחות מ-8.5 מיליארד דולר ? מתוך זה 7.4 מיליארד דולר במניות המהווים 12.8% משווי כל המניות הנסחרות בת"א. יתרת הסכום מושקעת באיגרות חוב.



שלא במפתיע ובהמשך למגמת העבר, מתרכזות רוב ההשקעות במניות בעלות סחירות גבוהה הנכללות במדד ת"א 25. בבנק ישראל כותבים כי "מעורבותם של הזרים במסחר במניות היתה גדולה הן מבחינת חלקם במחזורי המסחר והן מבחינת שיעור ההחזקות מתוך יתרת המניות הנסחרות", ומציינים כי בפברואר-מרץ הגיע משקל הפעילות של הזרים ל-38% מהמסחר. בחודש יולי היו הזרים אחראים ל-80% מהפעילות במניות מסויימות.



עוד מציינים בבנק ישראל כי "שיעור ההחזקה של תושבי החוץ במניות מסויימות ? מהגדולות במשק מבחינת שווי שוק ? גדול ועלה ביולי על 50% במניות מסויימות".



גרף ההשקעות שמציג הבנק מראה על האטה מסויימת בקצב ההשקעות בחודשים אפריל-מאי אולם ההאטה תוקנה עד מהרה בהמשך.



נראה שהזרים מתייחסים לישראל כשוק מתעורר: בבנק מציינים כי נמצא מתאם בין זרם ההשקעות בישראל לבין מגמת זרימת הכסף בעולם. כך למשל, שינוי של סנטימנט המשקיעים כלפי השווקים המתעוררים באפריל-מאי הביא להאטה ניכרת בזרמי ההשקעות שלהם בשווקים המתעוררים ובכלל זה גם בישראל.



בבנק מציינים שורה של גורמים המסבירים את הגידול בהשקעות. בין היתר מדברים שם על השיפור בנתוני המקרו של המשק הישראלי, האצת הרפורמות בשוק ההון, האצת הצמיחה הכלכלית, המשך ההפרטה של חברות ממשלתיות והאמינות המוניטרית והפיסקאלית ממנה נהנית ישראל.



מעבר להשקעות בבורסה, נרשמו גם השקעות ישירות בחברות ישראליות בסכום של 3.3 מיליארד דולר בשבעת החודשים הראשונים של 2005 ? כמעט כפליים לעומת כל 2004.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully