וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעשייה האווירית - אשראי ללא אישור: הפסידה 36 מיליון דולר בתחום הלוויינים האזרחיים

אורה קורן

31.8.2005 / 12:17

מדו"ח מבקר המדינה עולה כי ההפסד נגרם בשל ליקויים בדרך קבלת ההחלטות ובשל מסירת מידע ללא סימוכין מהמנכ"ל לדירקטוריון; כמו כן, "הפער המהותי במימוש המיזם נבע מתוכניות לא מבוססות"



מבקר המדינה בדק את התנהלותה העסקית של התעשייה האווירית (תע"א) בתחום הלוויינים האזרחיים בשנים 2000-1997. באותן שנים כיהנו כמנכ"לים של התע"א משה קרת ואביגדור בן גל, ואחריו אורי אור כיו"ר תע"א.



המבקר קבע כי התעשייה האוירית השקיעה במיזם הלוויינים 42.3 מיליון דולר והפסידה 36.7 מיליון דולר. לפי בדיקתו, ההפסד נבע מליקויים בדרך קבלת ההחלטות בתע"א, בדרג ההנהלה ובדרג הדירקטוריון. המבקר אף ציין כי מנכ"ל תע"א (קרת, א"ק) הופיע מעת לעת בפני הדירקטוריון והזין אותו במידע ללא סימוכין.



תע"א הקימה ב-1997 את החברה לפיתוח וייצור לוויין תצפית אזרחי (WIS, ששינתה שמה ל-ISI) ביחד עם חברת CTS של איש העסקים האמריקאי סטיוון וילסון ועם חברת אל-אופ. תע"א והחברה האמריקאית החזיקו כל אחת 44% מהחברה ואל-אופ החזיקה 12% ממנה.



"הפער המהותי במימוש המיזם ביחס לציפיות ממנו נבע מתוכניות אותן התוותה תע"א, שהיו לא מבוססות דיין בניתוח היכולת להשתלב בשוק, התפתחותו של המיזם והאופן שבו ניתן לגייס כספים למימונו", נכתב בדו"ח המבקר. "כמו כן, העלה משרד המבקר ליקויים הנוגעים לאי הצגת פרטים עסקיים מהותיים בפני דירקטוריון התע"א ואי בדיקה של כדאיות מימוש התוכנית מעת לעת, עם שינוי הנתונים שעמדו בפני הנהלת התע"א". לדוגמה ציין הדו"ח מקרה, בו הנהלת התע"א העניקה אשראי לחברת הלוויין ללא אישור הדירקטוריון, בהיקף של 39.1 מיליון דולר.



בתגובה נמסר מהתע"א כי פעילות חברת ISI החלה להניב הכנסות ניכרות החל משנת 2001 בעקבות שיגור הלוויין ארוס A, וכי החברה נמצאת עדיין בשלב של השקעה במערך הלוויינים: "לפני קבלת ההחלטה על ידי התע"א להקים את המיזם, נבחנה לעומק התוכנית העסקית של ISI. התוכנית התבססה על מודל שיווקי חדשני בשוק, שהתחיל רק להתפתח ועדיין נמצא בראשיתו. טבעי הוא, שבתחום חדשני כגון שוק מכירות תצלומי לוויינים, התחזיות עליהן התבססה התוכנית העסקית - על אף שנערכו בצורה יסודית ומעמיקה - התממשו רק בחלקן. יחד עם זאת, יש לציין כי התע"א עם שותפיה איתרו משקיעים נוספים, שהשקיעו סכומים ניכרים לשם בניית מערך הלוויינות של החברה, במקביל לתחילת מתן השירות ללקוחות. הערכת התע"א ושותפיה היא, שבטווח הארוך ההשקעות שבוצעו ומתבצעות ב-ISI יניבו תשואה נאה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully