וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד המשפטים מציע מהפכה בגזירת עונשים: לכל עבירה ייקבע עונש מומלץ

יובל יועז

31.8.2005 / 20:00

לפי הצעת החוק, ייקבע "עונש מוצא" לכל עבירה, שהשופטים יוכלו החמיר או להקל ביחס אליו לפי קריטריונים מוגדרים; הנשיא אהרן ברק תומך בהצעה; ההצעה נועדה להבטיח ענישה הולמת ואחידה, מבלי לקבוע עונשי מינימום



משרד המשפטים גיבש הצעת חוק מהפכנית לרפורמה בתחום גזירת העונשים במשפט הפלילי. לפי הצעת החוק נחשפה אחר הצהריים (רביעי) יוגדר לכל עבירה פלילית לא רק עונש מרבי, כנהוג כיום, אלא גם "עונש מוצא", שהשופטים יוכלו להחמיר או להקל ביחס אליו בכפוף לרשימת קריטריונים מוגדרת. ההצעה תובא בקרוב לאישור ועדת השרים לחקיקה, לקראת הנחתה על שולחן הכנסת. היא זוכה לתמיכת השופטים, לרבות נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק.



ההצעה הוצגה במסיבת עיתונאים שערכו שרת המשפטים, ציפי לבני; היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז; מנהל בתי המשפט השופט בועז אוקון ומנכ"ל משרד המשפטים אהרן אברמוביץ. היא מבוססת על דעת הרוב בוועדה הציבורית בראשות השופט אליעזר גולדברג, שמסקנותיה פורסמו ב-1997.



העיקרון המנחה בהצעה הוא "עיקרון ההלימה" בין חומרת העבירה לבין חומרת העונש. דעת הרוב בוועדה קבעה כי "עונש המוצא" עדיף על קביעת עונשי מינימום, שעשויים להגביל יתר על המידה את שיקול דעתם של שופטים בגזירת דינם של מורשעים. החמרה בעונש אפשרית מטעמים של הגנה על הציבור, והקלה אפשרית מטעמים של שיקום העבריין.



לדברי משרד המשפטים, במצב המשפטי כיום מוענקת לשופטים בישראל סמכות רחבה מאוד לגזור את דינם של העבריינים המורשעים ושיקול דעת נרחב, ואולם סמכות זו אינה מלווה בהנחיות מסייעות. שיקול הדעת של השופטים מוגבל רק לתקרת העונשים המרביים, ורק במקרים בודדים - כמו עבירות מין ועבירות תעבורה מסוימות - מוגדרים בחוק גם עונשי מינימום.



הנחיות ל"הבניית שיקול הדעת" של השופטים נהוגות גם במדינות אחרות. בבריטניה התגבשו כללים בפסיקת בתי המשפט, ואילו בארה"ב ההגדרות קשיחות בהרבה, עד כדי טבלאות מספריות המכתיבות לשופטים את חומרת הענישה. "מטרת החוק היא לכוון את שיקול הדעת של השופט ולצמצם את פערי הענישה בעבירות דומות", טוען משרד המשפטים, "תוך הותרת שיקול הדעת בידיו של השופט, שלא כמו בארה"ב, שם כמעט שלא נותר שיקול דעת בידי השופט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully