וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נזקי קתרינה עלולים להקפיץ את פרמיות הביטוח בתחומים רבים; חלק נכבד מהנזק יכוסה על ידי הממשל הפדרלי

דפנה מאור

1.9.2005 / 11:44

ההערכות האחרונות מדברות על נזק של 26 מיליארד דולר, בדומה להוריקן אנדרו; הממשל אחראי לביטוח שטפונות באזור החוף



חברות הביטוח בארה"ב ובאירופה נאבקות בימים אלה לאסוף מידע, שיסייע להן להעריך את נזקי הסופה קתרינה שהיכתה בניו אורלינס ובחוף הדרומי-מזרחי של ארה"ב. ההערכה הנוכחית עלתה ל-26 מיליארד דולר בתביעות ביטוח, מנזקי אסונות הטבע הגדולים בהיסטוריה. לפי הערכות, צפויים תעריפי הביטוח בכל תחומי החיים לעלות, כפי שקרה אחרי התקפות הטרור של 11 בספטמבר.



עם זאת, נראה כי למרות שהעיר כולה הוצפה והנזק לרכוש כבד בהרבה מהערכה זו, ייפול חלק גדול מהנטל על כתפי הממשל הפדרלי ולא על חברות הביטוח. ההערכה הנוכחית, שניתנה על ידי מכון המידע לביטוח III, הועלתה מהערכות קודמות שנעו בטווח של 9-25 מיליארד דולר.



הממשל הפדרלי בארה"ב אחראי על ביטוח נגד שטפונות והצפות באזורי החוף בארה"ב ובאזורים מועדים להצפה כמו ניו אורלינס. חברות הביטוח צריכות להעריך את התביעות ולמיין את הנזקים לאלו שנגרמים על ידי הצפה ולאלו שנגרמו מרוחות וברד, ציינה חברת הביטוח האמריקאית סטייט פארם.



המאמצים להעריך את נזקי הסופה נתקלים בקשיים, שכן אזורים רבים חסומים לגישה. 2,600 עובדים של צוות שירותי האסון של סטייט פארם ממתינים באזור האסון לסייע לנפגעים.



פרמיות הביטוח, מעריכים אנליסטים, צפויות לעלות. בעלי בתים בלואיזיאנה, מיסיסיפי ואלבמה עלולים לשלם 10%-30% יותר בתעריפי ביטוח. הנזקים באזור האסון אינם מוגבלים רק לבתים ותשתיות. לפי הערכות, עומדות חברות הביטוח בפני תביעות של מיליארד דולר למכוניות שנפגעו בסופה, והפרמיות על ביטוח רכב עלולות לעלות ב-5%-10%.



סוג נוסף של ביטוח, אשר פרעונו עשוי להתגלגל על פני החודשים הקרובים, הוא ביטוח אובדן עסקים. ככל שבעלי עסקים יידרשו להשאיר את עסקיהם באזור האסון סגורים, תביעות הנזיקין יהיו גבוהות יותר.



הנזק לכלכלת ארה"ב הולך ומצטייר כעצום במיוחד. קתרינה השביתה נמלים ודרכים המשמשים לשילוח של סחורות וחומרי גלם. 300 אסדות הנושאות תבואות ומוצרים אחרים צפות בנהרות צפונית לניו אורלינס ללא מוצא - זאת כאשר עונת קציר התבואות מתחילה בעוד פחות מחודש.



אחד הנזקים הכלכליים המיידיים ביותר היה בתחום האנרגיה: מחירי הנפט והדלק זינקו בשיעור חד - החוזים על הדלק למסירה באוקטובר הוסיפו 24% מתחילת השבוע, בשל חשש לשיבוש האספקה ומחסור בדלק - אזור האסון מייצר 30% מכלל הנפט הנצרך בארה"ב, ובעקבות הסופה הושבת ייצורן של 1.37 מיליון חביות נפט ליום - 91% מתוצר הנפט הלאומי. מחיר הנפט זינק לשיא של כל הזמנים, אך נרגע לאחר שהנשיא בוש הבטיח לשחרר נפט ממאגרי החירום האסטרטגיים של ארה"ב.



התייקרות הדלק מכרסמת בכל פה בצריכה הפרטית בארה"ב, ובכך פוגעת בצמיחה. התייקרות הדלק היא אחד הגורמים המסבירים מדוע האטה הצמיחה הכלכלית בארה"ב ברבעון השני ל-3.3%, לפי נתונים שפורסמו ביום רביעי. הצרכנים, אשר הוצאותיהם על דלק הולכות וגדלות, מוציאים פחות על מוצרים ושירותים אחרים, ובשל כך נפגעת הצריכה הפרטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully