וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר בבנק ישראל: הגדלת הקצבאות כמעט לא השפיעה על שיעור התעסוקה בקרב אמהות חד הוריות משכילות

עינב בן יהודה

4.9.2005 / 10:06

הגדלת הקצבאות הובילה לירידה של 4%-3% בשיעור התעסוקה בקרב אמהות חד הוריות לא משכילות המתגוררות בפריפריה, בהשוואה למקבילותיהן הנשואות



להגדלת הקצבאות לאמהות חד הוריות, היתה השפעה מועטה על שיעור התעסוקה בקרב אמהות חד הוריות "חזקות" - כך נטען במחקר חדש של בנק ישראל המתפרסם היום. בשנים האחרונות קוצצו תשלומי ההעברה השונים, ביניהם גם הקצבאות לאמהות חד הוריות, כשאחת הטענות העיקריות עליה התבסס צעד זה, היתה כי מדיניות הקצבאות מונעת יציאה לעבודה בקרב האוכלוסיות הנתמכות על ידיהן.



מהמחקר עולה, כי טענה זו אינה נכונה לגבי כלל הקבוצות הנתמכות. בהודעה שהוציא בנק ישראל צוין כי הדעות המובאות במחקר משקפות את עמדות החוקרים ואינן משקפות בהכרח את עמדת בנק ישראל.



במחקר שערכו נעם זוסמן ורוני פריש ממחלקת המחקר בבנק ישראל, נבחנה השפעת חקיקת חוק משפחות חד הוריות בשנת 1992 על שיעור התעסוקה והשכר של האמהות החד הוריות היהודיות הוותיקות, בשנים 1995-1992. ב-1992 נחקק חוק משפחות חד הוריות ואחריו תיקוני חקיקה נוספים, שהגדילו את ההכנסה שלא מעבודה של מקבלי הגמלה להבטחת הכנסה, והעלו את שיעור המס האפקטיווי לחלק מהזכאים לגמלה.



מהמחקר עולה, כי לשינוי החקיקה היתה השפעה שלילית על שיעור התעסוקה בקרב אמהות חד הוריות לא משכילות (ללא תעודת בגרות) ו/או בקרב אמהות חד הוריות המתגוררות בפריפריה, שם מתגוררות כ-25% מכלל האמהות החד הוריות. בסך הכול, שיעור תעסוקתן של האמהות החד הוריות הגרושות הלא משכילות פחת ב-4%-3% בהשוואה לאמהות הנשואות, כך שנגרעו בטווח הקצר ממעגל התעסוקה כ-500 נשים.



עוד נטען במחקר, כי חלה ירידה דומה בנטייה של אמהות חד הוריות שעבדו קודם, להמשיך לעבוד, ובנטייה של אמהות חד הוריות שלא עבדו קודם, להתחיל לעבוד. הירידה בנטייה להתחיל לעבוד עלולה להיות ארוכת טווח ובעלת השפעה מצטברת, משום שעם השנים נוספות אמהות חד הוריות בגיל העבודה.



המחקר מגלה עוד, כי שכרן השנתי של האמהות החד הוריות היהודיות הוותיקות בעלות השכלה נמוכה, ירד בהשוואה לזה של אמהות נשואות דומות להן, במיוחד בפריפריה. טרם שינוי החקיקה, השתכרו בממוצע אמהות חד הוריות ב-4% יותר ממקבילותיהן הנשואות, ב-1995 הצטמצם פער זה. החוקרים מעריכים כי צמצום זה נובע מצמצום שעות העבודה של האמהות החד הוריות, בעקבות שינויי החקיקה.



עוד נטען במחקר, כי ביטול מבחן התעסוקה בו היו מחויבות לעמוד חלק ממקבלות הגמלה, לא השפיע לכשעצמו על היצע עבודתן של האמהות החד הוריות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully