וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לידר ושות' ממשיכים להמר על יציבות בריבית המקומית - על רקע השפעתם הממתנת של הסופה קתרינה ועליית מחירי הנפט

רם דגן

4.9.2005 / 12:35

מצפים שריבית בנק ישראל לא תעלה לפני הרבעון הראשון של 2006; מפחיתים את תחזית תשואות האג"ח בארה"ב ל-4.5%; פערי התשואות והמשך צמצום הגרעון התקציבי תומכים בחסינות השקל



מאז פרסום ריבית בנק ישראל בתחילת השבוע שעבר, חלו תמורות משמעותיות שמעמידות את ההתבטאויות הברורות של הבנק לגבי העלאת ריבית קרובה, באור אחר. בהתבסס על ההנחיה של ראשי הבנק, לפיה תושפע החלטתם מפריצת גבולות יעדי האינפלציה, הרי ששני הגורמים המשמעותיים הצפויים להשפיע באופן עקיף על החלטת הבנק, הם שער הדולר ומחירי האנרגיה - אשר באים לידי ביטוי, בסופו של תהליך, בשיעורי האינפלציה במשק.



בזירת המט"ח, התחזק השקל מול הדולר ב-0.8% במהלך השבוע שעבר, כאשר הסיבה העיקרית למהלך נעוצה בהיחלשות הדולר בעולם. בסיכום השבוע שעבר, איבד הדולר 2.2% והגיע ל-1.254 סנט ליורו. בבית ההשקעות לידר ושות' מעריכים היום, כי היחלשות הדולר בעולם נובעת מתחושה גוברת שבקרוב עשוי הפד להפסיק להעלות את הריבית. זאת, עקב ההשפעה הממתנת של אסון ההוריקן ועליית מחירי הנפט בעולם. עקב כך, גם התשואות הארוכות בארה"ב ירדו ל- 4.03% (מ-4.18%). התשואה על אג"ח לשנתיים בארה"ב ירד מ-4.06% ל-3.75%.



פער התשואות בין השחר הארוך לאג"ח בארה"ב עלה מעט והגיע ל-2.02% (6.05% לעומת 4.03%). זאת, לעומת 1.86% לפני שבוע. בלידר אומרים היום, כי שתי התפתחויות בארה"ב תומכות בשוק האג"ח הישראלי: מגמת היחלשות הדולר והירידה בתשואות הארוכות בארה"ב. בבית ההשקעות עדיין לא מוכנים להתקבע לגבי הערכת הריבית של גרינספאן, על רקע אי הוודאות שיוצר אסון ההוריקן האחרון, אך בכל זאת מעריכים כי גברו הסיכויים לעצירה בעליית ריבית הפד בקרוב. לאור זאת, מפחיתים כלכלני לידר את תחזית התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים מ-4.7% ל-4.5%, כאשר ייתכנו להערכתם אף תשואות נמוכות מן הרמה הזו.



באשר לזירת הנפט - בשבוע האחרון עלה מחיר הנפט ל-67.57 דולר לחבית, לעומת 65.35 דולר לפני שבוע. המחירים הגיעו ל-70 דולר לפני שארה"ב הודיעה על שחרור כמויות נפט ממאגרי החירום. במקביל, מחירי הסחורות האחרות ממשיכים לעלות (4% בשבוע האחרון).



בלידר מציינים גם את ההתפתחויות הכלכליות בישראל כחיוביות לשוק האג"ח ולמצב האינפלציה, כאשר הגירעון התקציבי קטן וצפוי להימשך עודף פדיון בשוק האג"ח גם ברבעון האחרון של השנה. היום יפרסם האוצר את נתוני ביצוע התקציב לחודש אוגוסט, ובלידר מעריכים כי צפוי גירעון קטן לכ-300-200 מיליון שקל, עם רמת גבייה חיובית של כ-13.4 מיליארד שקל.



כמו כן מציינים כלכלני לידר, את נתוני בנק ישראל על גידול מרשים בהשקעות של זרים מתחילת השנה. בחודשים ינואר-יולי השקיעו זרים 2.5 מיליארד דולר נטו בהשקעות פיננסיות (מזה 0.64 מיליארד בשוק האג"ח), וכ-3.3 מיליארד דולר בהשקעות ריאליות (לעומת 1.7 מיליארד דולר בכל שנת 2004).



בשורה התחתונה, ממשיכים לדבוק בהערכה שלא צפויה העלאת ריבית לפני רבעון הראשון של 2006. בחברת השקעות אומרים היום, כי היחלשות הדולר בעולם תתמוך באינפלציה נמוכה ובכך, ביציבות מוניטרית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully