וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בנק וול-מארט"? ענקית הקמעונות נכנסת לתחום הפיננסים - הגישה בקשה להקמת בנק

נמרוד הלפרן

4.9.2005 / 11:12

גופים שונים מתנגדים למהלך מטעמי הגבלים עסקיים ויחסי הרשת לעובדים; "תארו לעצמכם שאנרון היתה פותחת בנק", אמר נציג של בנקים קטנים



ענקית הקמעונאות וול-מארט (סימול WMT) מבקשת להיכנס לתחום הבנקאות. הקמעונאית הגדולה בעולם הגישה בקשה לתאגיד ביטוח הפיקדונות הפדרלי (FDIC) - הרשות האחראית על ביטוח פיקדונות בנקים בארה"ב - לקבלת ביטוח לבנק שהחברה מתכננת להקים במדינת יוטה, אחת המדינות היחידות בארה"ב שמתירה לחברות עסקיות להפעיל בנקים. כך דיווח אתר האינטרנט של המגזין האמריקאי "ניישן" (The Nation).



שורה של גופים, בהם איגודים מקצועיים, ארגונים קהילתיים, בנקים קטנים ומבקרים של וול-מארט, קראו ל-FDIC לקיים שימועים ברחבי ארה"ב בטרם קבלת החלטה בעניין בקשת החברה, ולחייב את וול-מארט לחשוף מידע רב יותר לגבי האופן שבו כניסתה לתחום הבנקאות עשוי להשפיע על קהילות מקומיות. וול-מארט עשויה ליהנות מכח ההפצה האדיר שלה בארה"ב אם תיכנס לתחום הפיננסי, שכן לחברה יותר מ-3,000 סניפים ברחבי ארה"ב.



בנקים קטנים רבים בארה"ב חוששים כי בנק שתקים וול-מארט, אף שיהיה רשום במדינת יוטה, יתחיל להפעיל סניפים במדינות נוספות בארה"ב. אחרים הביעו דאגה מהשילוב של פעילות מסחר ובנקאות. "לו אני הייתי בנק וול-מארט, ספק רב אם הייתי נלהב להלוות כסך למתחרים של וול-מארט", אמר סגן נשיא קהילת הבנקאים העצמאיים של אמריקה (ICBA), סטיב ורדיאר. בנוסף לסוגיית ההגבלים העסקיים, העריך ורדיאר כי הקמת בנק על ידי וול-מארט עלולה לגרום להרס כלכלי. "תארו לעצמם שחברת אנרון היתה פותחת בנק", אמר.



ארגוני עובדים וקבוצות קהילתיות הביעו חשש כי וול-מארט, אשר נגדה תלויות ועומדות עשרות תביעות משפטיות בגין אפליה והפרה של חוקי שכר עבודה, עלולה להפר את החוק גם בתור בנק.

הרשויות במדינת יוטה שוקלות כעת את בקשת וול-מארט לקבל אישור להקמת בנק במדינה, לאחר שמדינות קליפורניה ואוקלהומה והעיר טורונטו בקנדה, דחו בקשות דומות מצד החברה.



ארגונים קהילתיים המתנגדים לבקשתה של וול-מארט, ציינו כי במסגרת בקשתה להקים בנק ביוטה, ביקשה החברה לקבל פטור מחוק ההשקעה מחדש בקהילה (Community Reinvestment Act), אשר מחייב מוסדות פיננסים להעמיד אשראי לרשות קהילות בעלות שכר נמוך שבהן הם פועלים.



וול-מארט, המעסיקה כ-1.2 מיליון עובדים, סופגת זה זמן רב ביקורת מצד ארגוני עובדים, בגין מדיניותה נגד התאגדות עובדים ובגין תנאי העסקתם הגרועים. כך למשל, דמי ביטוח הבריאות שהחברה גובה מהעובדים גבוהים עד כדי כך, שכשליש מהם נאלצים לוותר עליהם.



נסיונות התאגדות של עובדים של הרשת בארה"ב לא צלחו עד כה. המקרה הקרוב ביותר לכך, התרחש בשנת 2000 בחנות וול-מארט במדינת טקסס, ש-11 מעובדי מחלקת אריזת הבשר שלה החליטו להתאגד. המהלך נכשל לאחר שוול-מארט החליטה לבטל את מחלקות חיתוך הבשר בכל חנויותיה בארה"ב, להעביר את פעילות האריזה לגורם חיצוני. בקנדה סגרה החברה סניפים לאחר שעובדיהם התאגדו.



בחודש שעבר נפגשו מנהיגי איגודי עובדים מרחבי העולם בשיקגו, כדי להכין תוכנית לאיגוד עובדים של וול-מארט - הקמעונאית הגדולה בעולם - במדינות מסוימות, ובכלל זה ברזיל, ארגנטינה, גרמניה ובריטניה. ערים וקהילות ברחבי ארה"ב נאבקות זה שנים למנוע פתיחת סניפים של הרשת, כדי להגן על עסקים מקומיים קטנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully