וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרון הורה לתקן החוק כדי לתת גמלת ביטוח הלאומי לנפגעי טרור יהודי

גדעון אלון

4.9.2005 / 14:44

ראש הממשלה ביקש משרת המשפטים לפעול בדחיפות בעניין; שלושה חרדים תומכי כהנא תלו הבוקר בשפרעם כרזות המשבחות את המחבל נתן זאדה - ונעצרו; המשטרה הסירה את הכרזות



מאת גדעון אלון וג'קי חורי

ראש הממשלה, אריאל שרון, האיץ היום (ראשון) בשרת המשפטים, ציפי לבני, לפעול בדחיפות רבה לתיקון החוק, כך שיאפשר תשלום תגמולים לבני משפחות הנפגעים בפיגוע הטרור היהודי בשפרעם, שבו נהרגו עשרה אזרחים ערבים. על פי החוק הנוכחי, רק נפגעי טרור יהודים זכאים לקבלת פיצויים מהמוסד לביטוח לאומי.



לאחרונה החליטה ועדה בין-משרדית בראשות נציגת משרד הביטחון, כי פצועי הפיגוע בשפרעם ומשפחות ההרוגים יקבלו פיצוי כספי חד-פעמי מהמדינה, אבל לא יוכרו במסגרת חוק נפגעי פעולות איבה. בעקבות זאת דרשה לשכת ראש הממשלה מהיועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, לבדוק מחדש את סוגיית ההכרה בנפגעי טרור יהודי כנפגעי פעולות איבה.



בשבוע שעבר הגיש ח"כ מוחמד ברכה (חד"ש-תע"ל) הגיש תיקון לחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, כך שגם משפחות ערביות שנפגעו מטרור יהודי יזכו לתגמולים. לפי הצעת ברכה, יוכרו כנפגעי פעולת איבה כל מי שנפגעו מ"פעולות איבה של ארגון טרוריסטי", ולא רק מי שנפגעו מ"ארגון עוין לישראל". בדברי ההסבר להצעה, שעליה חתומים שלושת חברי סיעת חד"ש-תע"ל, נאמר כי בשנים האחרונות בוצעו כמה פעולות טרור של יהודים נגד ערבים ממניעים גזעניים ולאומניים, ואולם נפגעי הטרור אינם זוכים לפיצוי, בניגוד לישראלים שנפגעו מפעולות טרור המכוונות נגד המדינה. גם ח"כ יולי תמיר (עבודה) כבר הכינה תיקון לחוק, שיגדיר כנפגע פעולות איבה כל אדם שנפגע כתוצאה מפעולה שמטרתה לסכל את מדיניות הממשלה, או שהוא או רכושו נפגעו עקב השתייכות לאומית, אתנית או דתית.



במגזר הערבי קוראים למערכת הביטחון לנקוט יד קשה נגד הקיצונים



שלושה חרדים מתומכי כהנא, כבני 25, נעצרו הבוקר בשפרעם לאחר שתלו כרזות של המחבל עדן נתן-זאדה בתחנות אוטובוס שבכניסות השונות לעיר. בכרזות הופיע כיתוב המצדד בפיגוע בשפרעם ומגנה את המשטרה. אחד העצורים הוא תושב ההתנחלות תפוח, השני מחולון והשלישי אזרח קנדה. בית משפט השלום בעכו דן בהארכת מעצרם בדלתיים סגורות.



בשעות הבוקר המוקדמות קיבלה המשטרה מידע על תליית הכרזות בשפרעם. ניידות סיור סרקו את העיר, איתרו את שלושת החשודים בעת שהדביקו את הכרזות ועצרו אותם. בעת שהשלושה סיירו בעיר הם לא נתקלו בתושבים בשל השעה המוקדמת, וכך נמנעה התנגשות אלימה. המשטרה הסירה את הכרזות שהדביקו השלושה, כדי למנוע סערת רגשות בקרב התושבים.



בכרזות שתלו השלושה הופיעה תמונתו של נתן-זאדה כשהוא עטוף בטלית ואוחז בספר של כהנא ונכתב "ישמח צדיק חזה נקם, פעמיו ירחץ בדם הרשע. כל דמי אחיך צועקים אלי מן האדמה, כבר שלושים יום עברו מאז נרצח בשפרעם בחסות המשטרה, עדן נתן-זאדה, וטרם מוצה הדין עם מרצחיו ועם השוטרים שהפקירוהו". אחד העצורים אמר לפני הדיון בהארכת מעצרו: "בגלל שאנו מאמינים בתורה ובארץ ישראל, רוצים להכניס אותנו בפנים הכי הרבה שאפשר".



הוועד העממי שהוקם בשפרעם לאחר הפיגוע התכנס הבוקר לדון בתליית הכרזות. בוועד דורשים מהמשטרה לטפל בקיצונים ביד קשה. יו"ר חד"ש, ח"כ מוחמד ברכה המתגורר בשפרעם אמר כי הגעתם של השלושה לעיר מלמדת על אוזלת ידם של כוחות הביטחון, ועל חוסר רצון מצדם לטפל בסכנות הגזענות. הוא קרא לכוחות הביטחון לפעול לעצירת "גל הפורענות". לדבריו, "כבר ביום הרצח אמרנו שהכתובת והשמות של הגזענים האלה ידועים לכוחות הביטחון, וגם הסכנות האורבות לחברה הערבית מצדם. אינני רוצה לדמיין מה היה קורה אילו תושבי שפרעם היו תופסים אותם לפני המשטרה". גם מרכז מוסאווא קרא למערכת הביטחון לפעול לאלתר. לטענת המרכז, קיצונים רבים נוספים מסתובבים ביישובים הערביים, ו"הכתובת שוב נמצאת על הקיר".



אתמול בערב התקיימה בשפרעם עצרת לזכר הרוגי הפיגוע בהשתתפות ראשי ועדת המעקב של ערביי ישראל וחברי כנסת. יו"ר הוועדה, שווקי חטיב, דיבר על הצורך הדחוף בטיפול בגורמי הימין הקיצוני ולמנוע עוד פרובוקציות נגד הציבור הערבי. לדבריו, "המרחק בין ראיית ערביי ישראל כאיום דמוגרפי לבין פתיחה באש על אזרחים ערבים חפים מפשע הוא דק מאוד".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully