וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב ביקשה סיוע מהאיחוד האירופי ונאט"ו לנפגעי ההוריקן

גדעון אלון

4.9.2005 / 17:19

האיחוד: ארה"ב ביקשה ערכות עזרה ראשונה, שמיכות מים ו-500 אלף מנות מזון; בישיבת הממשלה היום אמר ראש הממשלה שרון כי עוד השבוע תצא לניו אורלינס משלחת ישראלית כדי לבחון באילו תחומים יכולה ישראל לסייע לנפגעים



מאת גדעון אלון וסוכניות הידיעות



ארה"ב ביקשה סיוע חירום מהאיחוד האירופי ומנאט"ו בעקבות האסון ההומניטרי שגרמה ההוריקן קתרינה. האיחוד מסר היום כי ארה"ב ביקשה ערכות עזרה ראשונה, שמיכות מים ו-500 אלף מנות מזון. ראש הממשלה, אריאל שרון, אמר היום בפתח ישיבת הממשלה כי עוד השבוע תצא לניו אורלינס משלחת של משרדי הביטחון והבריאות כדי לבחון באילו תחומים ישראל יכולה לסייע לנפגעי האסון. "ארה"ב עמדה לימיננו בימים קשים וזו חובתנו לסייע לה בתחומים שאנו יכולים".



נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, הורה אתמול לחיילים ולצוותי חילוץ נוספים לסייע בפינוי ובאבטחת העיר ניו אורלינס, שספגה מכה אדירה מההוריקן קתרינה. צוותי חילוץ פינו אלפי ניצולים אל מחוץ לעיר וסגרו שני מקלטים גדולים, שהפכו לזירת רצח, אונס וכאוס. "רוב האזרחים לא מקבלים את הסיוע לו הם זקוקים, במיוחד בניו אורלינס", הודה אתמול בוש, שמתכנן לחזור לאזור הפגוע מחר, שבוע לאחר שקתרינה פגעה באזור. "מצב כזה הוא בלתי מתקבל על הדעת".



שישה ימים אחרי קתרינה, שהצליחה להחריב את אחת הערים המפורסמות בעולם וכנראה הביאה למותם של אלפי בני אדם, אמר בוש כי ישלח 7,200 חיילים נוספים לניו אורלינס בשלושת הימים הקרובים. כעשרת אלפים חיילים נוספים של המשמר הלאומי ישלחו ללואיזיאנה ולמיסיסיפי בימים הבאים, וכך יעלה מספר הכוחות באזור ל-40 אלף.



אתמול, לאחר ימים של הבטחות ריקות מתוכן של הממשל, החלו הכוחות האמריקאיים להעביר אספקת חירום לניו אורלינס - כמו כמויות גדולות של מזון, מים נקיים וסיוע רפואי - ולעצור את מעשי הביזה והאלימות בזמן שהם מאכילים את המפונים ומעבירים אותם למקומות מקלט בטקסס.



המראות בניו אורלינס היו קשים ביותר גם אתמול: רוב העיר נמצאת עדיין מתחת למים ועשרות אלפי בני אדם נותרו חסרי בית. גופות היו מוטלות ברחובות, בינהם גופה נפוחה ממים של אישה, ששכבה עם פניה על רצפת ה"סופרדום" - איצטדיון אליו הגיעו אלפי ניצולים כדי למצוא מחסה, אך מצאו את עצמם סובלים מתנאים מחפירים. חיילים איבטחו את בניין העירייה, בניינים ממשלתיים ואת המקלטים.



אלפי בני אדם קיבלו במהלך הלילה הוראה לעזוב את האיצטדיון - ששימש כמרכז פינוי - שמסדרונותיו התמלאו בצואה ובשתן, ושבאחד מחדריו, שהפך לחדר מתים מאולתר, שכבו כ-22 גופות. עדיין אין סיוע רפואי למפונים במרכז, שהמתינו בייאוש לאוטובוס שיחלץ אותם מהמקום, הרחק מהעיר. "יש פה מעשי אונס", אמרה אפריקה ברומפילד בת ה-32, אחת המפונות במרכז. "נשים לא יכולות ללכת לשירותים ללא ליווי גבר. אונסים אותן ומשספים את גרונן. הרשויות ממשיכות להגיד לנו שהאוטובוסים יגיעו, אבל הם פשוט לא מגיעים למקום".



האומללות וההרס, יחד עם מעשי הביזה הרבים, מציגים תמונות מזעזעות של מוות וייאוש, הפעם במדינה העשירה והחזקה ביותר בעולם. בארה"ב וברחבי העולם החלה להישמע ביקורת נוקבת, שהתייחסה לתגובה האיטית לאחד מאסונות הטבע הגדולים בהיסטוריה של ארה"ב. רוב קורבנותיה של קתרינה הם שחורים ועניים, שלא יכלו לפנות את האזור עם בוא הסערה. לטענת המבקרים, הטרגדיה הדגישה במלוא העוצמה את החלוקה הגזעית בארה"ב.



כשכוחות המשמר הלאומי יתפסו את השליטה בניו אורלינס, הם ינסו להיאבק בכנופיות הבוזזים ברחובות ולפרק אותן מנשקן. מושלת לואיזיאנה, קתלין בלנקו, אמרה כי הרחובות עדיין אינם בטוחים. "יש עדיין סכנה ברחובות משום שאין חשמל והלילות חשוכים", אמרה בלנקו. "אנחנו צריכים לעבור עוד הרבה כדי שנרגיש בטוחים".



ג'ים לטן, התובע הכללי של ניו אורלינס, אמר כי רשויות החוק מתחילות להגיב למצב אחרי אי-הסדר ששלט בעיר בחמשת הימים האחרונים. "כעת, כשהסדר האזרחי שב על כנו, אנו מתכוונים להביא את האנשים האלה למשפט", אמר לטן.



בתוך כך, ברחבי ארה"ב, עלו מחירי הדלק עד לשלושה דולר לגלון, לאחר שקתרינה הביאה לסגירת שמונה מזקקות נפט ופגעה במזקקות נוספות. שר האוצר של ארה"ב, ג'ון סנו, אמר כי קתרינה עלולה להאט את הצמיחה הכלכלית של ארה"ב לכמה חודשים, אך הדגיש כי לא תהיה לה השפעה ארוכת טווח.



כמה שעות לאחר שחתם על חבילת סיוע בסכום של 10.5 מיליארד דולר לאזור הפיגוע, אמר בוש: "אני יודע כי אלה שהוכו קשה על ידי קתרינה חווים סבל. רבים מהם כועסים וזקוקים נואשות לסיוע. המשימות העומדות בפנינו הן עצומות, אך גם לבה של אמריקה הוא עצום. באמריקה, איננו נוטשים את חברינו האזרחים בשעת הצורך. הממשל הפדרלי ימלא את חלקו". בוש גם הבטיח אתמול לתקן את הכשלונות: "במקום שתגובתנו לא עבדה היטב - נתקן. במקום שתגובתנו עבדה - נכפיל את הסיוע", אמר. "השבוע הוכרענו בידי כוחותיה האדירים של אמא אדמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully