וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיריית אשדוד איפשרה כרייה בלתי חוקית של חול

אריק מירובסקי

5.9.2005 / 8:41

מה שהתחיל באישור שנתנה העירייה להקמת מסלול טיסנים באזור הדיונות בעיר, הסתיים בכריית חול מ-7 דונמים; בית המשפט המחוזי העביר את העניין לטיפול המשטרה והיועץ המשפטי לממשלה



תוכנית תמימה, לכאורה, של הקמת מסלול טיסנים באזור הדיונות של אשדוד, איפשרה לחברה קבלנית לכרות אלפי טונות של חול ממגרש של שבעה דונמים, ולפגוע באזור בצורה אנושה. בית המשפט המחוזי בבאר שבע קבע כי ההיתרים שניתנו לתוכנית על ידי ראש העירייה צבי צילקר, מהנדס העיר בני מגדמן ורשות הרישוי המקומית היו בלתי חוקיים, והמליץ להעביר את הממצאים בעניין לטיפול המשטרה וליועץ המשפטי לממשלה.



הרבה מאוד תמיהות עולות מסיפור יוזמתה של החברה העירונית אשדוד להקים במאי 2004 מסלול לטיסנים על מגרש של שבעה דונמים, דווקא בדיונת חול. לכל הגופים המעורבים היה ידוע שתוכנית המתאר התקפה התירה לבצע בדיונה שימושים חקלאיים בלבד, ואף על פי כן ניתן ההיתר לבצע בה את עבודת הקמת מסלול הטיסנים.



ואכן, החברה הקבלנית שנבחרה לביצוע העבודות החלה בעבודות להכשרת השטח. גובה הדיונה הגיע ל-20-19 מטר מעל לפני הים, בעוד שהגובה של המסלול אמור היה להתייצב על 17 מטר בלבד. לפיכך, ניכרה חול מהשטח, והכורים החרוצים הוסיפו וכרו לעומק גדול בהרבה ממה שנדרשו.



ביוני 2004 התערבו בעניין רשות הטבע והגנים, שהוציאה מכתב להפסקת עבודות באתר ועמותת הפורום הציבורי לאיכות הסביבה באשדוד, שדרשה מהעירייה לבטל את ההיתרים שניתנו לעבודות הללו. מאוחר יותר הגישה העמותה, באמצעות עו"ד טדי מנשה, עתירה בעניין גם לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, בשיבתו כבית משפט לעניינים מינהליים, בבקשה לקבוע שפעילותם של הגופים העירוניים למתן היתר לתוכנית מסלול הטיסנים נעשתה בניגוד לחוק ובהעדר סמכות, ושיש לבטלה.



בכתב ההגנה טענו ראש העירייה, רשות הרישוי והמהנדס, כי ההיתר שנתנו לסלילת המסלול לא כלל גם כריית חול, וכי כשנודע להם על הכרייה, מיהרו לעצור את העבודות באתר, הסכימו לקיום צו זמני לעצירת העבודות ואף הורו למפקחים מטעם העירייה ורשות הרישוי לבקר במקום ולוודא שהעבודות אינן מתחדשות. עוד טענו הגופים העירוניים כי תוכנית המתאר על שטחי הדיונה מאשרת שטח למתקן הנדסי, סלילת כבישים ומשטחי תמרון וחניה במפלס הקרקע הקיים.



סגן נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע, ברוך אזולאי, שדן בעתירה, לא קיבל את הסברי ראש העירייה, מהנדס העיר ורשות הרישוי לאירועים. "אין ספק שההיתר ניתן שלא כדין, מכיוון שהיה מנוגד לתוכנית המתאר שהיתה בתוקף", כתב בפסק דינו. "על פי התוכנית, היה מיועד השטח לחווה חקלאית ודרך גישה לחווה, כך שהשימוש 'מסלול טיסנאות' לא נכלל בשימושים המותרים".



עם זאת, דחה השופט את טענת עמותת הפורום הציבורי לאיכות סביבה באשדוד, שטענה כי כל מטרת התוכנית וההיתרים לא היו אלא מתן איצטלה לכריית החול, בנימוק שלא הובאו לכך ראיות די הצורך. עם זאת קבע השופט כי הנתונים האוביקטיוויים מצביעים על כך שהגופים העירוניים יכלו לדעת שהתוכנית מאפשרת כריית חול בהיקף נרחב. בפועל, הכרייה המופרזת והתערבות צוות הפיקוח על מחצבות של משרד התשתיות הלאומיות וגורמים אחרים, הביאו לכך שהעירייה הוציאה לעבודות צו הפסקה מינהלי.



דבר מעניין נוסף שהתגלה במשפט הוא שהחברה העירונית אשדוד, שיזמה את התוכנית, הודיעה לפתע כי כיום אין לה כל עניין בהיתר, והשופט ציין כי "כיום קשה להצביע על גורם כלשהו שהוא בעל עניין בקיום ההיתר". לנוכח זאת הודיע השופט על ביטול ההיתר, ואף כתב בפסק הדין כי "ראוי שהעניין ייבדק בצורה יסודית על ידי כל הגופים המופקדים על כך, כדי לבדוק את מצב המודעות של רשות הרישוי, ראש העירייה ומהנדס העיר ואת חלקה של החברה העירונית, וכדי לשקול אם ובאיזו מידה ניתן להטיל על כל אחד מהגופים אחריות לעניין, ואם יש לנקוט באמצעי כלשהו בקשר לכך".



עוד כתב השופט כי יש מקום לבדוק אם ניתן וראוי לנקוט בדרך של השבת המצב בשטח לקדמותו, או שיש לחייב את הגופים העירוניים בפיצויים, או אף לנקוט נגדם בהליכים פליליים או באחרים. השופט ציין כי יש להעביר את העניין לגופים המופקדים על כריית חול בלתי חוקית - המשטרה והיועץ המשפטי לממשלה.



בא כוח העמותה, עו"ד מנשה, הגיב כי בעקבות פסק הדין החמור, לדבריו, בדעת העמותה להגיש תלונות למשטרה על מעורבות בכירי העירייה בהשתלשלות העניינים.



מעיריית אשדוד נמסר בתגובה כי "עוד קודם מתן פסק הדין, נקטה העירייה הליך משפטי-פלילי כנגד האחראים לביצוע העבודות באתר הטיסנים, בשל כריית חול בניגוד להיתר. כתב האישום תלוי ועומד בבית משפט השלום באשדוד, אך טרם נקבע לדיון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully