וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התאחדות התעשיינים הגישה לממשלה המלצות לצמצום הפערים החברתים: אכיפה יעילה של חוק שכר מינימום

עינב בן יהודה

5.9.2005 / 10:26

ממליצה לאמץ יעד לפיו תוך 5 שנים שיעור המשתכרים מתחת לשכר מינימום יהיה אפסי; המלצה לבטל כל רישיונות העבודה לעובדים זרים בכל הענפים במשק - תוך 3 שנים



התאחדות התעשיינים הגישה לממשלה ושר האוצר המלצות לצמצום הפערים החברתיים. ההמלצות גובשו על ידי ועדת מומחים, שמונתה על ידי נשיא ההתאחדות שרגא ברוש, בראשה עומד פרופסור צבי אקשטיין. עוד השתתפו בוועדה - יורם בליזובסקי, מנכ"ל התאחדות התעשיינים, פרופסור אפרים צדקה, משה גביש, פרופסור דני צידון, פרופסור יוסי תמיר, אוהד מראני, יו"ר ועדת הכלכלה בהתאחדות התעשיינים ויו"ר בז"ן, נירה שמיר, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים ואבי ברק, ראש אגף עבודה בהתאחדות התעשיינים.



בין השאר כוללות ההמלצות אימוץ מספר יעדים, ביניהם - יעד של חוסן כלכלי לפיו התוצר לנפש בישראל יגיע ל-80% מהתוצר לנפש בארה"ב, תוך 20 שנה; אימוץ יעד של חוסן חברתי לפיו שיעור המשתכרים שכר הנמוך משכר המינימום, עבור משרה מלאה, יהיה אפסי בתוך 5 שנים; הצבת יעד של הגדלת שיעור התעסוקה של ישראלים במשך 5 שנים בכ-8% על ידי הורדת שיעורי האבטלה והגדלת ההשתתפות בשוק העבודה. משמעות הדבר, מציינים בוועדה, כי על כמות המועסקים במשק לצמוח ב-3.3% מדי שנה - כ-80 אלף מועסקים, גידול של פי 2 מהשיעור הנובע מצמיחת האוכלוסייה.



על מנת להבטיח את העמידה ביעדים, המליצה הוועדה כי תנוהל מדיניות מוסכמת ומותאמת בין המעסיקים, ההסתדרות והממשלה ליישום רפורמות בשוק העבודה וכי הממשלה תייעד לצורך כך תקציבים שוטפים בהיקף של 2.5 מיליארד שקל בכל שנה ב-5 השנים הבאות.



כמו כן, על מנת לעמוד ביעדים, ממליצה הוועדה להנהיג מס הכנסה שלילי, כזיכוי מס לבעלי הכנסה נמוכה ללא קשר למצבם המשפחתי. לדעת חברי הוועדה ניתן ליישם זאת גם ללא חובת דיווח כללי על הכנסות, אך בתנאי שכל פרט המקבל תשלום או זיכוי מס במסגרת התוכנית יהיה חייב בדיווח על כל הכנסותיו מדי שנה. ועדת המומחים ממליצה כי זיכוי המס יהיה בגובה של 15% עד הכנסה של 2,000 שקל לחודש והזיכוי החודשי המירבי יעמוד על 300 שקל. מרמה זו, הזיכוי יהיה קבוע עד לשכר של 3,500 שקל לחודש. משכר זה הזיכוי יופחת בשיעור של 20% עד להתאפסותו ברמת השכר של 5,000 שקל בחודש.



הוועדה ממליצה גם, כי משקי בית בהם ההכנסה ברוטו כוללת מעבודה והון היא יותר מ-10,000 שקל בחודש - לא יהיו זכאים לזיכוי מס.



עוד מומלץ להקים ועדה בה ישתתפו נציגים של ההסתדרות, המעסיקים והממשלה לגיבוש הצעת חוק חדשה ומוסכמת לגבי יישום חוק שכר מינימום בישראל. החוק החדש יהיה חייב לכלול תקציב ומנגנון אכיפה יעיל. הוועדה אינה ממליצה לשנות את גובה שכר המינימום לפני שיעד אכיפת החוק יושג במלואו.



עוד מוצע לקבוע מדיניות להעסקת עובדים זרים בחוק, לפיה תוך 3 שנים יבוטלו כל רישיונות העבודה לעובדים זרים בכל הענפים במשק, להוציא ענף הסיעוד. הוועדה ממליצה, כי תהליך הפסקת הרישיונות לעובדים זרים ילווה בסבסוד כניסתם של ישראלים לענף ובפיצוי למעסיקים. הוועדה ממליצה, כי יקבע תקציב של 15 אלף שקל לכל רישיון עבודה שיבוטל בענפי הבנייה והחקלאות. הוועדה סבורה שתהליך ההחלפה של העובדים זרים יקטין את האבטלה לפחות ב-1%, שהם כ-27 אלף עובדים, יעלה את ההכנסה ויעלה את ההשתתפות בשוק העבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully