וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלופת הירוקים לקו הרכבת המהירה לירושלים נדחתה

שרון קדמי

5.9.2005 / 17:23

הירוקים: לא נעשתה בפועל בחינה השוואתית אמיתית בין החלופות, היכולה להיות בסיס לקבלת החלטות ואימוץ של אחת משתיהן



קו הרכבת המהירה לירושלים יבוצע בהתאם לתוכניות הרכבת ולא בהתאם לחלופת הגופים הירוקים, כך החליט היום הצוות המאשר של גופי התכנון.



הרכבת המהירה לירושלים היא הפרויקט המורכב והמסובך ביותר שרכבת ישראל ביצעה מעולם: על פי הערכות, היקפו הכספי של הפרויקט הוא 3.8 מיליארד שקל, אך בענף התחבורה מעריכים כי עלותו תסתכם ב-7-6 מיליארד שקל. הקטע המרכזי של תוואי הרכבת המהירה מתל אביב לירושלים הוא מאזור לטרון במערב למבשרת ציון במזרח, לאורך כ-17 קילומטר.



התוכנית של הרכבת לתוואי בקטע זה כוללת שלוש מנהרות כפולות ושלושה גשרים. ההחלטה על בדיקת חלופה חדשה התקבלה בעקבות פנייה של הגופים הירוקים, רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, קרן קיימת לישראל וקבוצה של תושבים המתגוררים בקרבת התוואי.



הגופים טענו, בין היתר, כי לא זו בלבד שהתוואי האמור של המסילה עובר בלב שטח רגיש ביותר מבחינה סביבתית, אלא גם שלוחות הזמנים שהוצגו למתכננים גרמו לכך שהתוכנית שגובשה מבוססת על תפיסה שגויה. על פי החלופה שנבחנה, הוצע להנמיך את התוואי בכ-20 מטר ועל ידי כך תיווצר מנהרה אחת שתחסוך את הצורך לבנות גשרים בלב השטח הפתוח.



מספר גופים בחנו את החלופה שהוצעה. חברת ההנדסה אמי-מתום, שתיכננה את הקו, וכן חברת ההנדסה הגרמנית De Consult. בשבוע שעבר הציגה הרכבת לראשונה את עמדתה בפני הצוות המאשר, עמדה שהתבססה על הבדיקה של חברת אמי-מתום שתיכננה את הקו. בסדרה של פגישות שהתקיימו בין יו"ר רכבת ישראל, משה ליאון, ומנכ"ל רשות הטבע והגנים, אלי אמיתי, הוחלט, כי De-Consult תבצע גם בחינה כוללת של חלופת הירוקים בכללותה, ולא רק את השפעת שינוי השיפועים על זמני הנסיעה. בדיקה שביצעה החברה מצאה כי הפרשי הזמנים בין החלופות נעות בין 30 שניות לדקה. השניים הסכימו, באופן חסר תקדים יש לומר, כי מסקנות הדו"ח המסכם של De-Consult יוצג במשותף לרכבת ולירוקים, וזאת על מנת לשמור על שקיפות מלאה.



הדו"ח של החברה הגרמנית שמט חלק ניכר מהקרקע עליה ניצבה עמדת הגופים הירוקים. הדו"ח קבע חד משמעית, כי החלופה המקודמת על ידי הרכבת עדיפה על פני זו שהוצעה על ידי הגופים הירוקים בהשוואה בין השתיים. מחוות הדעת עולה כי למרות שהחלופה של הירוקים יישימה, מנקודת המבט הנדסית והכספית, אין מקום לאמצה. עורכי הדו"ח סיכמו, כי למרות ישימותה של החלופה האלטרנטיווית, העלויות הגבוהות, לוחות הזמנים שעשויים להתארך בשנתיים ושיקולי הבטיחות הסבוכים, הם ממליצים לקדם את חלופת הרכבת, תוך מתן תשומת לב מיוחדת להשפעות על הסביבה.
רשות הטבע והגנים, שהיתה מהמובילות של החלופה הירוקה, קיבלה את חוות הדעת בלב כבד. מנכ"ל הרשות, אלי אמיתי, ציין כי ממצאי הדו"ח ענו על השאלות שהעלתה רשות הטבע והגנים, וכי הממצאים של הדו"ח מספקים. "יחד עם זאת נפעל למזער את הנזקים הסביבתיים במהלך ביצועה העבודות", אמר.



החברה להגנת הטבע, קק"ל ותושבי האיזור, המתנגדים לחלופת הרכבת שורה של מכתבים, בהם לשרי הממשלה, הנהלת הרכבת ומשרדי התכנון. במכתבים ציינו הכותבים, כי כל הצהרות הרכבת הן בגדר משאלת לב: "הוכח כי חלופת מנהרה אחודה 'עובדת' מכל הבחינות - הנדסית, תפעולית ושיטות ביצוע. הנתונים לגבי חלופת שלוש המנהרות (רכבת) חלקיים ובלתי מעודכנים. במיוחד נתוני העלות ולוח הזמנים של תוכנית הרכבת. לא נעשתה בפועל בחינה השוואתית של אמת בין החלופות, היכולה להיות בסיס לקבלת החלטות ואימוץ אחת משתיהן כעת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully