וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קליין: יש אמונה "כמעט מאגית" בכוח הריבית

הארץ

22.6.2001 / 9:05

מהכנס הכלכלי השנתי של המכון לדמוקרטיה / הארץ

מאת מוטי בסוק

"יציבות מחירים אינה מונחת בכיסו של איש. בשולי הדרך נותרו עוד כמה מוקשים שיש לפרק" - כך אמר אתמול נגיד בנק ישראל, ד"ר דוד קליין, בכנס הכלכלי השנתי של המכון הישראלי לדמוקרטיה (כנס קיסריה). לדבריו, כמה מהמוקשים מקורם בהסדרים מתקופת האינפלציה הגבוהה המקשים היום על כיבושה, ואחרים נובעים מדעות שהיו נפוצות בעבר באשר להשפעת הריבית על הפעילות הריאלית.

"אחד המוקשים שבולט מאוד בתקופה האחרונה נעוץ באמונה הכמעט מאגית כי יש בכוחה של הריבית לקזז השפעות ריאליות כבדות משקל, כמו אלה הנובעות מההאטה בארה"ב ומהאירועים הביטחוניים, בלי שנשלם על כך מחיר בגידול הגירעון במאזן התשלומים ובהאצת קצב האינפלציה".

קליין הדגיש כי יציבות מחירים היא מערכת הרגלים שלרכישתה נדרש זמן; העולם המפותח והמתפתח, הוסיף, אימץ בהדרגה את הנורמה של מדיניות מחירים. בשנים האחרונות גם התחזקה בעולם ההבנה כי לצד יציבות מחירים יש לשמור על יציבות פיננסית, בדרך לצמיחה בת קיימא.

משברים פיננסיים, אמר קליין, נוצרים כתוצאה מניהול לא מבוקר של מוסדות פיננסיים, או ממעצורים מלאכותיים שהטילו הרשויות על פעולת מנגנון השוק. בכלל המעצורים המלאכותיים מנה קליין את הסדר האג"ח המיועדות: "הסדר זה הורס בשיטתיות את שוק אג"ח הממשלתיות הסחירות, שהוא אחד התנאים לקיומו של שוק אג"ח פרטיות, ובסיס לתמחור מערכת הפקדונות והאשראיים לטווח בינוני וארוך במערכת הבנקאות".

"בלי שוק עמוק ונזיל של אג"ח לא יוכל להתפתח גם שוק מניות", אמר, "וברור שיש בכך פגיעה בכושר הצמיחה של המשק". "הדרך האופטימלית לצאת מהסדר האג"ח המיועדות", הוסיף, "הוא להשתית את קרנות הפנסיה החדשות על השוק בלבד. מנגד, אין לשנות את התנאים בקרנות הפנסיה הקיימות, אלא לסגור אותן בפני הצטרפות חברים חדשים".

קליין שב וקרא לממשלה לבטל את הסדר רצועת הניוד. לדבריו, לפערי הריבית בין ישראל והעולם היתה עד היום השפעה מעטה על שער החליפין. לפיכך לא פערי הריבית מסבירים את הקרבה בין שערי החליפין בפועל לגבול התחתון של הרצועה. הסיבות העיקרית לכך הן יבוא ההון לטווח ארוך מול השיפוע העולה של גבול הרצועה, וחולשת היורו מול הדולר.

קליין קרא לאוצר לבטל את המגבלות שהוא מטיל על בנק ישראל בהנפקת מק"מים. "בשל המגבלות, במקום לנהל את המדיניות המוניטרית דרך שוק ההון אנחנו מנהלים אותה דרך הבנקים. זוהי דרך יקרה יותר ויעילה פחות".

הנגיד הוסיף כי "כל עוד קיימים הסדר האג"ח המיועדות, רצועת שער החליפין ותקרת המק"מ, על הבנק המרכזי להתרחק מכל מעורבות בשווקים הפיננסיים במעשה ואף בדיבור. כלל דומה חל, באותה מידה של תוקף, אם לא נשמרת המשמעת הפיסקלית, ותוואי ביצוע התקציב אינו מוביל להקטנה של היחס בין חוב הממשלה לתוצר לנורמה המקובלת בעולם. כאשר מגבלות אלה לא יתקיימו, יהיה צורך לחזור למרחב הראייה של המדיניות המוניטרית. במקרה זה יפעל בנק ישראל לשמירת יציבותם של השווקים הפיננסיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully