וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפער של נתניהו בקרב מתפקדי הליכוד צנח ב-11%

יוסי ורטר

6.9.2005 / 9:17

52% מהנשאלים תומכים בעמדת שרון, לקיים את הפריימריס במועד שנקבע; נתניהו עדיין מוביל בבטחה - 44% מול 38% לשרון - אבל המגמה שלילית ומדאיגה מבחינתו



בנימין נתניהו מאבד גובה בהתמודדות על ראשות הליכוד מול אריאל שרון. ב-11 הימים האחרונים איבד נתניהו כ-11% תמיכה בקרב מתפקדי המפלגה - כך עולה מסקר "הארץ-דיאלוג" בפיקוחו של הפרופ' קמיל פוקס, שנערך אתמול ושלשום בקרב מתפקדי הליכוד. נתניהו עדיין מוביל בבטחה על שרון - 44% מול 38% - אבל המגמה שלילית ומדאיגה מבחינתו.



המשמעות היא שנתניהו בצרות. התקשורת נגדו, מסיבת העיתונאים שלו ספגה מטחים של לגלוג ובוז, התעקשותו להקדים את הפריימריס לראשות הליכוד אינה מובנת, ויועצו האסטרטגי פרש. כעת מתברר כי גם בתוך קהל הבית שלו, בזירה האוהדת של מתפקדי הליכוד, העניינים חורקים.



לפני פחות משבועיים נתניהו הוביל על שרון בפער של 47% מול 30.5%. נתון נוסף שצריך להדאיג את נתניהו: רוב המתפקדים שעד לפני כשבוע-שבועיים נתפשו כמי שלא יבחלו בדבר כדי להדיח את שרון מתפקידו, מסתייגים מדרישתו של נתניהו להקדמת הבחירות המקדימות (הפריימריס) לראשות הליכוד. 52% מהנשאלים תומכים בעמדת שרון, ולפיה יש לקיים את הפריימריס במועד שנקבע, בסביבות אפריל 2006. רק 42% רוצים כמו נתניהו פריימריס מיד - בנובמבר הקרוב. המתפקדים הפנימו, כי הקדמת הפריימריס פירושה קיצור ימי ממשלת הליכוד ודהירה לתוך מערכת בחירות שאין לדעת מה תניב. מתברר, כי להם, בניגוד



לנתניהו, לא בוער.



יש לציין, כי לפי כל ההערכות, מצבו של שרון בקרב המתפקדים עדיין קשה, וכי גם אם הסקרים יצביעו על תיקו בינו לנתניהו או אפילו על יתרון קל לשרון - נתניהו עדיין ייחשב כמועמד המוביל, בעיקר בגלל יצר הנקמה של פעילי הימין שיעבדו למענו כפי שעבדו נגד שרון, במשאל המתפקדים, במאי 2004.



בשלב הראשוני הזה של הקמפיין לראשות הליכוד כבר אפשר להסתכן ולומר שהמשגה הגדול של נתניהו, הוא הדרישה הבלתי מתפשרת שלו, לפי שעה, להקדים את הפריימריס. העמדה הזו יוצרת תסיסה קשה ב"שטח" הליכודי; החברים לא מבינים מה פשר החיפזון ונתניהו לא מצליח לשכנע אותם. לא את ראשי הערים שהשלטון בעבורם הוא כאוויר לנשימה לא את ראשי הסניפים וה"מאכערים" במרכז, שיונקים מפטמת השלטון, לא את השרים שחוששים מאובדן התיקים, ולא את הח"כים, כולל את תומכיו שלו, שחוששים להישאר מחוץ לכנסת הבאה.



ייתכן שגם את עצמו הוא כבר לא כל כך משכנע.



גורמים פוליטים בליכוד טוענים, כי נתניהו שוקל ברצינות להודיע כי הוא מקבל את הצעת הפשרה של השרים שלום, הנגבי ולבנת, לקיים את הפריימריס בפברואר 2006 - הצעה שעד כה הוא דחה בתוקף.



נתניהו מצטייר כלהוט מדי, כשש אלי קרב מדי. זה המסר ששודר ממסיבת העיתונאים שלו. זה המסר שמבצבץ מכל נאום שלו, מכל ראיון שהוא מעניק. ההילה שריחפה מעל ראשו כשהיה שר אוצר, התנפצה. למרות שהתוודה כי השתנה למד מטעויות והפיק לקחים, התחושה הרווחת בציבור היא שונה.



השאלה הגדולה היא, מה חושבים חברי המרכז שיידרשו להכריע ב-26 בחודש, על מועד קיום הפריימריס. הסקרים האחרונים מצביעים על רוב גדול שתומך בעמדת נתניהו, אבל חברי כנסת ושרים שמדלגים מדי ערב בין שמחותיהם של חברי המרכז מדווחים על שינוי מגמה, על זרימה תת קרקעית המנוגדת לכדור השלג שמגלגל נתניהו.



סקר "הארץ דיאלוג" שנערך בקרב מדגם מייצג של 500 מתפקדים, בדק את התפלגות הקולות בהתמודדות מרובעת, כפי שהיא כיום בין שרון, נתניהו, עוזי לנדאו ומשה פייגלין. מהסקר עולה, כי שרון משפר במעט את מצבו לעומת הסקר הקודם (שנערך ב-23 באוגוסט): 36% תומכים בו, (מול 30% בסקר הקודם), 24% בנתניהו (כמעט ללא שינוי), 19% בלנדאו ו-8% בפייגלין.



בסקרים קודמים לא נבדק מצבו של פייגלין וכעת מתברר כי כל שמונת האחוזים שתומכים בו זלגו אליו מקופתו של לנדאו. נתניהו צודק בטענתו כי לנדאו אינו מסכן אותו במאבק מי עולה לסיבוב שני מול שרון, מאחר ופייגלין ירוץ עד הסוף (כפי שעשה בפריימריס הקודמים, בנובמבר 2002, - אז, אגב, הוא זכה בכ-3.5% תמיכה).



אריאל שרון



מצבו בקרב המתפקדים עדיין קשה. גם אם הסקרים יצביעו על תיקו בינו לנתניהו - נתניהו עדיין ייחשב כמועמד המוביל



בנימין נתניהו



המשגה הגדול שלו הוא הדרישה הבלתי מתפשרת שלו, לפי שעה, להקדים את הפריימריס. ההערכות הן, כי יקבל את הצעת הפשרה



עוזי לנדאו



נתניהו צודק בטענתו כי לנדאו אינו מסכן אותו במאבק מי עולה לסיבוב שני מול שרון, מאחר ופייגלין ירוץ עד הסוף - כפי שעשה בעבר



משה פייגלין



כל ה-8% שתומכים בו זלגו אליו מקופתו של לנדאו. בפריימריס הקודמים, בנובמבר 2002, זכה פייגלין בכ-3.5% תמיכה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully