וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבע לא נלחצת: תרופת ה-Rebif של סרונו עשויה להיכנס מוקדם מהצפוי לשוק בו מתחרה הקופקסון

רמי קפלן

22.6.2001 / 19:01

מחקר השוואתי הראה כי תרופת ה-Rebif של סרונו עדיפה בעשרות אחוזים על ה-Avonex של ביוג'ן, שזוכה היום לבלעדיות בשוק האמריקאי לטרשת נפוצה

ענק הביוטכנולוגיה האירופי סרונו (סימול SRA) הציג היום במסגרת הקונגרס העולמי לביוטכנולוגיה בלונדון את תוצאות הביניים של מחקר תחרות ה"ראש בראש" שערך בין תרופת ה-Rebif שלו לטיפול בטרשת נפוצה, לבין תרופת ה-Avonex של חברת התרופות האמריקאית ביוג'ן (סימול BGEN).

מטרת המחקר מבחינת סרונו היתה להוכיח כי ה-Rebif עדיפה באופן משמעותי על ה-Avonex, מה שיאפשר לסרונו לשבור את הבלעדיות שהוקנתה לביוג'ן עד למאי 2003, על ידי הרשויות האמריקאיות, ולהיכנס לתחרות בשוק האמריקאי עוד קודם (בסביבות אמצע 2002). על פי החוק הנוהג, מחקר השוואתי המוכיח עדיפות - הוא הדרך היחידה לשבירת הבלעדיות.

לפי התוצאות שהוצגו היום בקונגרס, נראה שלסרונו יש "קייס" חזק. לטענת בית הספר לרפואה סטוני ברוק מניו יורק, שערך את המחקר בן ששת החודשים, עלה שבכל הקטגוריות הראשיות והמשניות שנמדדו, עדיפה ה-Rebif משמעותית על ה-Avonex, בהפרשים של עשרות אחוזים. המחקר נערך לפי הנחיות מפורטות של מינהל התרופות האמריקאי (FDA), שהוא גם הגורם שיכריע בסוף לגבי תקפותו של מעמד התרופה.

"תוצאות המחקר מובהקות ביותר, וממחישות את היעילות הקלינית העדיפה של ה-Rebif", אמר היום בכנס ארנסטו ברטרלי, מנכ"ל סרונו, "בקרוב מאוד נגיש את הממצאים ל-FDA, במסגרת המאמצים שלנו להפוך את ה-Rebif לנגישה גם לקהל האמריקאי".

הסתערות מוקדמת של תרופת ה-Rebif על השוק האמריקאי, לדעת בית ההשקעות סלומון סמית ברני, עלולה לפגוע מוקדם מהצפוי לא רק בביוג'ן אלא גם בשתי השחקניות האחרות בתחום הטרשת הנפוצה - Schering (סימול SHR) וטבע . תרופת הקופקסון של טבע שנייה היום בשוק האמריקאי רק ל-Avonex, וההכנסות ממנה הסתכמו ב-74 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2001.

הקופקסון היא התרופה המקורית היחידה של טבע ומקור ההכנסות הבודד הגבוה ביותר שלה, בהיותה בעלת שולי הרווח הרחבים ביותר מבין המוצרים שמשווקת החברה. סלומון סמית ברני מעריך שבשל הכניסה המוקדמת של ה-Rebif לשוק האמריקאי, ובשל רוויה שהוא מזהה בשוק הטרשת הנפוצה בארה"ב, תואט צמיחת הקופקסון לקצב שנתי של 20% בשנים 2002 ו-2003, מה שעתיד להשפיע באופן ניכר על ביצועי חברת טבע כולה.

בטבע, כצפוי, לא מקבלים כפשוטו את הניתוח של סלומון. גורמים בחברה מזכירים שהמייחד את הקופקסון הוא היותה התרופה היחידה בשוק הטרשת הנפוצה, שאיננה אינטרפרון, כלומר אינה פועלת דרך המערכת החיסונית של החולה. בהיותה כזו, אין לקופקסון תופעות הלוואי שמאפיינות את התרופות האחרות. באמצעות החולים שלא יכלו לשאת את האינטרפרונים חדרה התרופה לשוק האמריקאי, ומאז אף כבשה את המקום השני במונחי נתח שוק, אחרי ה-Avonex.

אי לכך מפגינים בטבע אדישות לגבי מועד הכניסה של ה-Rebif לשוק, ואף טוענים שהקופקסון עשויה להרוויח מהתחרות שתתחולל בין התרופה השווייצית לבין מתחרתה האינטרפרונית הישירה - Avonex, תחרות פרועה שעשויה לפגוע בתדמית של שתי תרופות אלו.

ברור שגם בביוג'ן לא מתכוונים לוותר על מקור הכנסה בטוח מבלי להשיב מלחמה. בכירים בחברה מתיייחסים בביטול לתוצאות הניסוי הקצר, וטוענים שקיים מידע המורה על כך שרמת היעילות של שתי התרופות היא זהה מקץ טיפול של שנה. אין זה מן הנמנע, שאם יחליט ה-FDA לאשר את כניסתה המוקדמת של ה-Rebif לשוק האמריקאי, תנסה ביוג'ן לפנות לערכאות משפטיות, לפחות כדי לעכב את התהליך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully